Annons

Fotosidan APP, ja tack!

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
+1 för Tapatalk. Mkt enklare än själva forumet i webläsaren. Snabbt att se vilka man inte läst, vilka man deltar i och senaste inläggen.

/Stefan
Felet med program är att de inte är plattformsoberoende, vilket strider mot hela idén med Internet. När man äntligen har kommit så långt att även Microsoft har börjat följa standarder med IE så börjar det istället bli så att det ska vara en massa plattformsberoende "appar" istället. Är det ingen som lärt sig något?

Sedan finns det ju fall där det är relevant med ett program istället för en webbsida, men att packa om en sajt i ett program tycker jag inte är rätt modell. Om jag minns rätt så vägrade Sweclockers Tapatalk för att de ansåg att villkoren gav alldeles för stor tillgång till databasen, så det finns andra aspekter på saken också. FS har uppenbarligen dragit en annan slutsats.
 

Estethia

Aktiv medlem
Blåser liv i en gammal tråd igen.

Funderade lite på varför jag slutat använda fotosidan. En av några anledningar är att jag blivit så bekväm med hur man laddar upp bilder från mobilen på andra sajter (fejan, flickr osv).
Vad jag skulle önska av en FS-app är alltså inte främst forumstöd utan mer uppladdning och hantering av bilder och kommentarer.
Forum kan man ju köra webläsaren till... men bilduppladdning tycker jag är meckigt redan vid datorn. Och åtminstone jag själv börjar hantera bilder allt mer och mer i telefonen.

Vad sägs?
Ursäkta att jag säger det, kära FS-crew, men det är väl dags att skrapa av lite mossa nu? ;)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Håller med dig om mossan - "Mina bilder" hör till de äldsta, mest orenoverade delarna av Fotosidan så där finns en del att göra minst sagt.

Det vore dock kul att höra mer om vad det är som upplevs som krångligt med vår uppladdning - är det mängden av fält (som egentligen inte behöver fyllas i) som stökar till det? Vi har en multiuppladdning, är den för stökig ändå?

Jag kör en del Flickr också och tycker väl inte deras uppladdning är speciellt strömlinjeformad heller. Däremot är det ju numera sjukt enkelt med uppladdning till diverse ställen mha Lightroom.

Vi har bestämt att vi kommer ta fram ett API mot Fotosidan, så hoppas vi det finns hugade utvecklare kan skriva app:ar och LR-plugins med vårt stöd.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ett API låter ju intressant. Kommer ni att köra med webservices?
Ja jag tänkte bygga det kompatibelt med Flickrs API, så långt det går iallafall - dels slipper jag skriva en massa dokumentation :), dels finns det en del öppen kod man kan använda om man vill koda mot oss. Det finns några olikheter i vår och Flickrs datamodell men i stort mappar det in väldigt bra.

Frågan är, i vilken ände skall man börja - vill man göra uppladdning av bilder, eller viktigare att bygga sök/bläddring av bilder kanske?
 

PMD

Aktiv medlem
Jo, det är klart att det funkar. Man är ju bara bortskämd med renodlade appar som gör allt så enkelt. Kanske som du säger bättre att förbättra sidan.
Att specialprogam ("appar") behövs beror helt enkelt på att websidedesigners inte bryr sig om att göra websidorna tillräckligt bra fungerande på små skärmar (som ju mobiltelefoner har). En del har speciella "mobilversioner" av sina websidor och det är ofta riktigt bra. Mer sånt!

Fotosidans websida tycker jag fungerar hyfsat bra även på en mobiltelefon. Jag tror att jag skulle uppskatta en mobilanpassad version av websidan mer än en app. Jag tror dessutom att det är mindre jobb än en app.
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Fotosidans websida tycker jag fungerar hyfsat bra även på en mobiltelefon. Jag tror att jag skulle uppskatta en mobilanpassad version av websidan mer än en app. Jag tror dessutom att det är mindre jobb än en app.
Jo det är sant, och det ligger också i planen att göra en lite mer responsiv design på de viktigaste sidorna. En bildvisning som tex stödjer "swipe"-events och rensar bort lite som inte helt nödvändigt från sidorna (nu menar jag inte reklam :) om man har liten skärm kan räcka en bit.

Men vill man stödja uppladdning av bilder är en app nödvändig - iallafall på iPhone, där "file upload" i HTML är avstängt av någon outgrundlig anledning.

Vi tänker nog inte stå för utveckling av appar, till det räcker inte resurserna riktigt, men stödjer gärna de som vill bygga med ett API - som även behövs för Lightroom-plugin tex.
 

Falumas

Aktiv medlem
En API är ett steg i rätt riktninh men enligt mig räcker det inte. Ska man göra en snygg app idag vill man bygga in push-notifications för vissa event. Kommer drar API på något vis stödja uppbygnaden av push-events skall jag bli imponerad.
Det hade varit skönt att få en push-notoification när någon man följer gör något eller när det kommer nya nyheter eller att det händer något i en tråd man följer.

/Karl
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Nu börjar det hända lite grejer här, jag har byggt en bit på ett flickr-kompatibelt API så att jag fått en Lightroom-plugin att lira. Samma API kan förstås användas till en massa annat kul.

Så, är det några av er som utvecklar app:ar och som vill börja nosa på detta?
 
ANNONS