Annons

Problem med nikon Sb-900...

Produkter
(logga in för att koppla)

Tokv41

Aktiv medlem
Den har hux flux slutat lösa ut. Allt verkar funka vad det gäller menyer och liknande men den blixtrar inte längre? Kan lampan ha gått? Går den isf att byta själv?

Blir också osäker på om "ready-lampan" skall lysa rött?
 

Keld

Aktiv medlem
Ready-lampan skall lysa med fast rött sken när blixten är redo.
Kan du lösa ut blixten manuellt med ett tryck på ready-lampan?
 

j2^

Aktiv medlem
Om readylampan aldrig blir röd så skulle jag misstänka fel i HS-delen.

Hör du det karaktäristiska tjutet när kondensatorn laddar, och framförallt ändrar ljudet tonhöjd och volym?

Om det INTE gör det så är det troligen något galet med kondensatorn eller kaskadstegen.

Om lampan BLIR röd, men blixten inte löser ut så är det troligen fel på blixtröret eller sekundärkretsarna.

Inget av det där är sånt man bör leka med att försöka byta själv i ärligehetens namn.
 

Tokv41

Aktiv medlem
Om readylampan aldrig blir röd så skulle jag misstänka fel i HS-delen.

Hör du det karaktäristiska tjutet när kondensatorn laddar, och framförallt ändrar ljudet tonhöjd och volym?

Om det INTE gör det så är det troligen något galet med kondensatorn eller kaskadstegen.

Om lampan BLIR röd, men blixten inte löser ut så är det troligen fel på blixtröret eller sekundärkretsarna.

Inget av det där är sånt man bör leka med att försöka byta själv i ärligehetens namn.
Ready-lampan lyser rött men den går inte att lösa ut varken manuellt eller på ett kamerahus..

Vart lämnar man lämpligast blixten för kontroll då?
 

j2^

Aktiv medlem
Ready-lampan lyser rött men den går inte att lösa ut varken manuellt eller på ett kamerahus..

Vart lämnar man lämpligast blixten för kontroll då?
Nikon själva gissar jag. Det finnsbara två serviceställen i sverige, och Lasses Kameraservice lägger ner vid nyår. Jag är inte säker på att de servat blixtar överhuvudtaget.
 

bruset

Aktiv medlem
Om du som jag, använder blixtarna mycket (kör också SB-900 blixtar) så får man räkna med att byta blixtröret då och då. Jag lämnar i regel in en av mina blixtar per år för byte av blixtrör. Brukar ligga runt 1000 kr att byta (någon hundralapp mer eller mindre kan det bli). Vid något enstaka tillfälle har det kostat mer, när något mer än röret behövt bytas ut. Ta kostnadsförslag. Vid ett tillfälle, ville Nikons serviceverkstad ha mer betalt för reparationen än vad en ny blixt kostar. Förhandlade ner det till hälften den gången.

Väldigt tråkigt med Lasses kameraservice som alltid var trevliga att ha att göra med. Kommer sakna hunden i receptionen och gratis sensorrengöring. Men det var väldigt lång väntetid, just när det gällde blixtar hos dem, så det fick alltid bli Nikon som fick fixa just dessa tingestar.

Mvh

David
 

Tokv41

Aktiv medlem
Om du som jag, använder blixtarna mycket (kör också SB-900 blixtar) så får man räkna med att byta blixtröret då och då. Jag lämnar i regel in en av mina blixtar per år för byte av blixtrör. Brukar ligga runt 1000 kr att byta (någon hundralapp mer eller mindre kan det bli). Vid något enstaka tillfälle har det kostat mer, när något mer än röret behövt bytas ut. Ta kostnadsförslag. Vid ett tillfälle, ville Nikons serviceverkstad ha mer betalt för reparationen än vad en ny blixt kostar. Förhandlade ner det till hälften den gången.

Väldigt tråkigt med Lasses kameraservice som alltid var trevliga att ha att göra med. Kommer sakna hunden i receptionen och gratis sensorrengöring. Men det var väldigt lång väntetid, just när det gällde blixtar hos dem, så det fick alltid bli Nikon som fick fixa just dessa tingestar.

Mvh

David
Var till Lasses kameraservice nyss och tydligen har blixtröret lossnat på ena sidan.. Skulle kosta 1700 att laga.. Bad att få återkomma.. Det är i stort sett vad en begagnad sb-900 kostar.. Läste någonstans att någon bytt själv. Någon som har erfarenhet av det eller kan rekommendera någon som utför detta till mer humana summor?
 

Falumas

Aktiv medlem
Om lampan lyser är kondingen laddad passa dig så att den inte laddar ur i ditt finger, det brukar vara lite kraft i strömmen som går till en blixtlampa.

/Karl
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Anslut ett motstånd över polerna på kondensatorn. Det funkar att kortsluta med en skruvmejsel också men då blixtar det till lite. Känner du dig osäker så ta hjälp av en kompis som kan lite om elektronik och el.
 

Tokv41

Aktiv medlem
Anslut ett motstånd över polerna på kondensatorn. Det funkar att kortsluta med en skruvmejsel också men då blixtar det till lite. Känner du dig osäker så ta hjälp av en kompis som kan lite om elektronik och el.
Har nu äntligen beställt ett nytt blixtrör och tänkte försöka byta detta. Finns det någon guide på nätet som på ett bra och säkert sätt beskriver steg för steg hur man gör?
 

eskil23

Aktiv medlem
Det är inte så enkelt att den bara behöver nya batterier?

Min SB-600 beter sig precis så där när det är dags att byta batterier. Allt funkar utom just att den inte blixtrar.
 

Tokv41

Aktiv medlem
http://www.youtube.com/watch?v=4jEyNvMHN0s

Visserligen en SB800 men kanske lite hjälp på vägen...
Dags att ta tag i detta nu...

Har skruvat ner blixten men jag behöver få tag i ett motstånd för att ladda ur den. Vet någon vart man kan köpa det? Såg en video på youtube där de byter på en sb-600 och motståndet eller resistorn var väldigt liten..

Och om jag skall köpa, kanske finns på kjellcompany tex hur skall jag beräkna storleken?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Dags att ta tag i detta nu...

Har skruvat ner blixten men jag behöver få tag i ett motstånd för att ladda ur den. Vet någon vart man kan köpa det? Såg en video på youtube där de byter på en sb-600 och motståndet eller resistorn var väldigt liten..

Och om jag skall köpa, kanske finns på kjellcompany tex hur skall jag beräkna storleken?
Det är inte så noga. Allt du vill är att ladda ur utan att kortsluta, sikta på 1-2 KOhm.
Leta i ngt skrotat hemma eller på tippen.
Hmmm tror tom en potatis skulle funka, sätt i 2 trådar i en potatis. håll trådarna mot det du vill ladda ur.

Oavsett vilket så är det inga farliga strömmar men att bli överraskad av en smäll i fingrarna är väl itne så kul.
 
ANNONS