Annons

Införskaffa blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

Niini

Medlem
Har i flertalet situationer nu känt mig begränsad med den inbyggda blixten i min EOS 650D. Bl.a. när jag fotograferat på fester, bröllop, för att få jämnare ljus.. Eftersom julen är på kommande tänkte jag det är ett ypperligt tillfälle att tigga en extern blixt av maken ;) Men då till frågan - vad ska jag önska? Vad har/haft ni för blixt, vad tycker ni om den/de (plus o minus) samt vad rekomenderar ni.
 

AFJ

Aktiv medlem
Själv har jag en Canon 430 och en Nissin 866. Nissin blixten är betydligt mer kraftfull men det är ändå Canon blixten jag använder mest och trivs bäst med. Det ger helt enkelt det mest pålitliga resultatet.

Jag tycker 430 känns som en lagom kompromiss mellan pris, storlek och styrka.
 

Fex

Aktiv medlem
Jag använder Canon 430 Ex2 och tycker dessa fungerar bra och har tillräckligt med kräm för det mesta man kan tänka sig använda en speedlight till. Det finns ju andra billigare märken som kan vara värda att titta på men dessa har jag inte själv testat.

En annan viktig aspekt vad gäller kamerablixtar är om man kan vinkla och vrida huvudet på blixten för att studsa den i tak och väggar.
 
Senast ändrad:

Rommel

Avslutat medlemskap
Att tänka på är också ifall man är i behov/vill ha snabb uppladdning av blixtar så det det är inte bara tillräckligt styrka som styr valen.
För mig så är nog också 430ex tillräcklig stark, men 580ex har snabbheten jag ibland behöver.
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
En tredje sak att ha i åtanke är ju dock dethär med TTL! dvs automatik i blixten..
Jag har alltid min blixt på auto när det gäller mingel osv så det är helt klart en sak du lär sakna om du väljer en billig blixt utan stöd för TTL

Kör själv med en canon 430ex2 och en yongnuo yn560 men canonen är den som används mest och den är riktigt jäkla bra! pålitlig och tillräckligt stark!
 

mikael.b.roos

Aktiv medlem
Just det! kom ihåg att skaffa BRA batterier! uppladdningsbara ska dom vara och gärna på 2700MaH! det är mycket batterierna som styr uppladdningen!
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Ytterligare en på kameran blixt tror jag inte att du kommer att ha så mycket nytta av. Se dig om efter ett set med studioblixtar som har batteridrift och inbyggd radiosync så kommer du att få alla de bilder du drömt om.
www.ebay.co.uk är en bra källa för inköp till bästa pris.
 

Henrik-J

Aktiv medlem
Att rigga upp softboxar, paraplyer, stativ och studioblixtar på fest, vid julmiddagen eller hemma i vardagsrummet är inte alltid det populäraste tilltaget :) Samt att du själv måste bara alla sakerna :)

Val av utrustning styrs ju lite av vilken typ av situation man tänker använda den i. Jag uppfattar det som att det här handlar om högst "mobila" situationer - dvs utrustningen måste vara lätt och portabel.

Jag skulle rekommendera en Speedlite 430 EX II (har själv en sådan). Den har i princip alla funktioner du kommer att behöva, den ger mycket bra resultat och är enkel att hantera.

Fördelen med II:an är att tillsammans med din 650D så kan du göra alla blixtinställningar via kameran, för knapparna på blixten är lite pilliga att hantera ibland. Gör allt otroligt smidigt. Blixten är dessutom fullt kompatibel med Canon's mätsystem och supportar även HSS (möjlighet att använda blixt för snabbare slutartider än 1/250).

Med bouncern på och man studsar blixten i taket eller i väggen bakom kameran så får du ett fint diffunderat ljus som ger bilden en helt annan karaktär än den arga inbyggda blixten. Det blir en stor skillnad.

Vill man sedan gå vidare kan man köpa till sig trådlösa sändare/mottagare och börja placera blixten på andra ställen än ovanför kameran. Därefter kan man börja laborera med multipla blixtar och "ljus-modifiers" och då är man inne på vad Maxiboy nämner i sitt inlägg.
 

kinng

Aktiv medlem
Jag skulle vilja slå ett slag för Youngnuo 565 EX. Typ som en EX 580 men saknar ett par funktioner, t.ex high speed sync och master funktion. Annars är den likvärdig 580 EX men kostar bara en bråkdel. T.o.m. typ 500-800 billigare än 430 EX.

Det enda som jag personligen känner är negativt är att foten är i plast och inte i metall som canons blixtar. Lätt den mest prisvärda blixten tycker jag.

http://www.amazon.co.uk/YONGNUO-YN-565EX-Speedlite-Flash-Canon/dp/B007NE5W2C/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1352662012&sr=8-1
 

Klp

Medlem
Håller oxå YN-565EX som extremt prisvärd!

Köpte den för ett par veckor sedan från www.thephotogadget.com i Hong Kong.
Byggkvaliteten känns riktigt bra. inte alls så budget som Nissin och Dörr.

Bra test av den finns på www.speedlights.net.
Tillsammans med ett par YN-622C radiosändare(mottagare kan du styra den (och/eller Canon 430EXII) när den inte sitter på kameran, och det i full ETTL automatik...
 

Drogen

Aktiv medlem
Jag har en Canon 430EXII, en Canon 580EXII samt en Nikon SB-24 (som används med sändare/mottagare när jag kör trådlöst). 430 räcker nästan alltid till i effekt. De gånger blixtstyrkan inte har räckt till så har det inte hjälpt med 580. Då har jag fått använda båda... 580 har några finesser extra som t.ex. kontakt för synkkabel och stroboskop. Dessutom går 430 att rotera 270 grader medan 580 roterar hela varvet. Inget jätteproblem men med kameran vertikalt (åt vänster) så är det snett bakåt över axeln som inte går att sikta på. Men i de fallen får man väl vrida kameran ett halvt varv (med ev. vertikalgreppsavtryck nedåt) och plåta på. För min del är det 430 som ligger i kameraväskan jämt. Lite mindre och smidigare och funkar suveränt bra.
 

Quisquam

Aktiv medlem
Om du vill kunna använda blixten på en gång utan att behöva sätta dig in i en massa teori så föreslår jag att du köper en Canon 430 EXII. När du har använt blixten några gånger så kan du läsa dig in på hur din kamera och blixten ska ställas in för att använda blixten trådlöst så får du ännu större frihet att rikta ljuset. Risken med att köpa billigare manuella modeller är att du fastnar i att det inte fungerar på en gång och därmed struntar i att ta med dig blixten.
 

kinng

Aktiv medlem
Om du vill kunna använda blixten på en gång utan att behöva sätta dig in i en massa teori så föreslår jag att du köper en Canon 430 EXII. När du har använt blixten några gånger så kan du läsa dig in på hur din kamera och blixten ska ställas in för att använda blixten trådlöst så får du ännu större frihet att rikta ljuset. Risken med att köpa billigare manuella modeller är att du fastnar i att det inte fungerar på en gång och därmed struntar i att ta med dig blixten.
Bara varit blixtar med TTL i tråden, men det är ett gott råd. Jag ser själv ingen anledning varför man ska betala 800-1000 mer för en blixt som det står Canon på =)
 
ANNONS