Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotostudio

Produkter
(logga in för att koppla)

Jexxi-V

Medlem
Okej, nu är det så att jag har gått och skaffat studioblixtrar.
Märket är Visico VE-200, två blixtrar (150W), två paraplyn (ett vitt och ett svart med silvrigt innehåll) samt två stativ. Har även två bakgrunder.
Det som jag redan har är en Canon Speedlight 430EX, 28-80mm f/2,8-4 L, 70-200mm f/2,8 och ett stativ. Kameran som jag använder mig utav är en 5D Mark II.

Min fråga är... Vad mer är nödvändigt att ha för att göra studiofotograferingen så smidig som möligt med ett så bra resultat som möjligt?

Är bara en simpel hemmastudio, men kanske är det ändå något annat man behöver ha?
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Okej, nu är det så att jag har gått och skaffat studioblixtrar.
Märket är Visico VE-200, två blixtrar (150W), två paraplyn (ett vitt och ett svart med silvrigt innehåll) samt två stativ. Har även två bakgrunder.
Det som jag redan har är en Canon Speedlight 430EX, 28-80mm f/2,8-4 L, 70-200mm f/2,8 och ett stativ. Kameran som jag använder mig utav är en 5D Mark II.

Min fråga är... Vad mer är nödvändigt att ha för att göra studiofotograferingen så smidig som möligt med ett så bra resultat som möjligt?

Är bara en simpel hemmastudio, men kanske är det ändå något annat man behöver ha?
En modell kanske :)

www.modellbilder.se för modeller, tips och trix.
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Ljusmätare är bra att ha då man har blandat ljus, såsom vid fotografering med blixtar utomhus. Annars klarar du dig bra med kamerans display. Det finns även histogram i kameran till hjälp för "rätt" exponering.

Om du fick med en synckabel till dina blixtar så använd den. Då kan du få snabbast möjliga slutartid med din kamera. Annars kan man köpa radiosändare/mottagare att montera på kameran och studioblixten.

Kolla på E-BAY Det finns enkla billiga eller dyra avancerade.
 

Sirba

Medlem
Någon mer ljusformare kanske, typ en softbox. En eller två reflexskärmar sitter aldrig fel. Samt stativ att hålla den (om du inte har assistent).
Finns rätt mycket hos den här firman (http://www.kamda.se/) i den vägen. Har inte handlat där så jag vet inte om det är bra kvalitet men det förefaller prisvärt.
 
ANNONS