Annons

"Byta upp mig" till billig nikon. tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pekå

Medlem
Sha!

äger för tillfället en canon 1000d som jag har som första kamera. sedan dess har jag börjat på en fotokurs i skolan då jag känner att jag vill utveckla mitt fotande :)

Kameran börjar bli sliten och käkar minneskort bland annat. skall byta upp mig till en billigare nikon. objektiv kan jag låna av skolan och skall köpa till fler så småningom. är ett bra hus med ett okej objektiv jag är ute efter.


så. tips? prisklass är MAX 3500kr. är begagnat ett bra val eller ska man helt enkelt köpa sig en ny? normalstora händer. gillar att ha mycket möjligheter.

ska testa lite olika kameror i skolan och känna på dem imorgon. men om någon har ett tips på vad jag ska köpa så skriv ett inlägg! :) minneskort, väska, stativ osv har jag.


Ska ta kort på bilar. alltså stillastående med fint ljus osv. ska även bli lite banåkning och sånt och självklart en del andra kort. gillar mörkerfoton så gärna någon med lite mer inställningar åt det hållet. min 1000d klarar inte av mörker alls känner jag...

som sagt. 3500 för en ny kamera eller en som är i bra skick om det är begagnat :)
 

Sanningsägaren

Aktiv medlem
det bästa du kan få är helt klart D3200 för dessa pengarna.
http://www.dustinhome.se/product/5010640750/nikon-d3200-kamerahus/
eftersom din budget är 3500 och det är fraktfritt på dustin på produkter över 2500 så klarar du dig på budgetten och har garanti och allt vad det nu heter.
att sniffa på en ny kamera är alltid trevligare än begagnat.
flest megapixlar, bäst iso och allt annat till det priset.
ingen af motor i huset men bilderna blir klart bättre än med allt annat på begagnatmarknaden.
 

Pekå

Medlem
det bästa du kan få är helt klart D3200 för dessa pengarna.
http://www.dustinhome.se/product/5010640750/nikon-d3200-kamerahus/
eftersom din budget är 3500 och det är fraktfritt på dustin på produkter över 2500 så klarar du dig på budgetten och har garanti och allt vad det nu heter.
att sniffa på en ny kamera är alltid trevligare än begagnat.
flest megapixlar, bäst iso och allt annat till det priset.
ingen af motor i huset men bilderna blir klart bättre än med allt annat på begagnatmarknaden.
Dyrare med objektiv.. Men går nog att pricka in :)

3800 för en med objektiv typ :)
 

nikon4ever

Aktiv medlem
Tveklöst skulle jag köpa begagnat med denna budget. Varför? Jo du hittar rejäla kammerahus med vädertätning, fokusmotor, överlägset AF-system med mera för mellan 2k till 3k kr. Du får inte fullt så många megapixlar men det mesta annat får du mer av. Kolla in Tradera eller här på fotosidan för exempelvis begagnade D300, mycket kamera för liten peng.
 

Pekå

Medlem
Tveklöst skulle jag köpa begagnat med denna budget. Varför? Jo du hittar rejäla kammerahus med vädertätning, fokusmotor, överlägset AF-system med mera för mellan 2k till 3k kr. Du får inte fullt så många megapixlar men det mesta annat får du mer av. Kolla in Tradera eller här på fotosidan för exempelvis begagnade D300, mycket kamera för liten peng.
Ja jo :) känns så med :) fast samtidigt vill jag ha något som jag kan ha länge. Hur är det med exponeringar osv på dessa? Blir väl sämre med tiden eller? D300 är ett bra alternativ för har kollat lite på d90 men verkar dyrare :)
 

Sanningsägaren

Aktiv medlem
begagnade kameror kan vara smart, men din budget räcker inte till att få något som kommer i närheten av en ny d3200.
den har inte bara megapixlar utan allt annat piskar begagnatmarknaden vad gäller bildkvalitet.
vill man däremot ha en väderskyddad och med fler rattar så är nog begagnat vad som gäller.

vad är viktigt, att din kamera står emot regn eller att den tar bra bilder. det måste du fråga dig själv.
 

nikon4ever

Aktiv medlem
begagnade kameror kan vara smart, men din budget räcker inte till att få något som kommer i närheten av en ny d3200.
den har inte bara megapixlar utan allt annat piskar begagnatmarknaden vad gäller bildkvalitet.
vill man däremot ha en väderskyddad och med fler rattar så är nog begagnat vad som gäller.

vad är viktigt, att din kamera står emot regn eller att den tar bra bilder. det måste du fråga dig själv.
Så då levererar exempelvis inte en D300 eller D700 bra bildkvalitet? Jag anser nog att den räcker väldigt långt, om sen kameran har en byggkvalitet som gör den tålig för lite hårdare hantering torde chansen att komma hem med bra bilder vara ganska stor. Tycker i alla fall jag...
 

Pekå

Medlem
bildkvalité går före väderskydd :) blir nästan enbart sommarbilder då det är då man är ute med bilen på träffar osv ;) planerar inga stora plåtningar i regn. tar väl med ett paraply isåfall... :p

så... en d300 eller en ny d3200? testade en d3100 idag och den var skön faktiskt :) lite plastig och autofocusen var urkass imo. blir svårt sen om man kör autofocus på något som rör sig kanske? :)
 

Sanningsägaren

Aktiv medlem
Så då levererar exempelvis inte en D300 eller D700 bra bildkvalitet? Jag anser nog att den räcker väldigt långt, om sen kameran har en byggkvalitet som gör den tålig för lite hårdare hantering torde chansen att komma hem med bra bilder vara ganska stor. Tycker i alla fall jag...
Den kanske levererar bra men inte i närheten av en nyare sensor.
byggkvalitet snackas det mycket om men hur ofta tappar man kameran eller står ute i regn och fotar?
D3200 har 24 megapixlar medans de andra har knappt hälften.
Vill man ha något som inte känns så mesigt i handen kan man köpa en D300 eller D90 men vill man ha bilder som piskar i princip allt är D3200 most bang for the bux!
 
ANNONS