Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Leica M9-bedrägeri på Tradera?

Produkter
(logga in för att koppla)

luminousoctaves

Aktiv medlem
Hmm, hittade precis en annons för en Leica M9 inkl. 50 Summilux för utropspris 100 kronor på Tradera.
http://www.tradera.com/item/342565/199827672/leica-m9-18mp-digitalkamera-43-objektiv

Kort auktion, ej bedömd säljare, märkliga ordval i annonstexten.

Framför allt: Bilden i annonsen kan hittas på en mängd andra ryska, thailändska m.m. sidor med hjälp av Googles bildsökningsverktyg (testa själva).
http://img.tradera.com/images/443/180152443_584ca55f-103a-4cbc-8e5f-f47d4cf79ea5.jpg

Bland annat hittar jag den på en holländsk auktionssida med misstänkt likt text:
http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-camera-s-digitaal/m766764034-leica-m9-18mp-camera-met-objectief.html?c=be2da871b0d84f75c3056cc6db858f31&previousPage=lr#

Känns lite skumt va?

Kameran är redan upp i 40+ bud, drygt 20.000 kr.

Känner ni någon som ska bjuda på annonsen, varna!
Jag har anmält annonsen till granskning, men detta är ingen garanti för att den tas bort i tid.
 

Orre

Avslutat medlemskap
Jag skulle aldrig bjuda på den.

Bara fraktkostnaden skulle få mig att avstå. Plus det du nämner.

//Benny
 

Emaks

Aktiv medlem
Det står att den kan levereras med avhämtning och du kan betala kontant. För en så pass dyr kamera kan man ju åka en bit för att hämta den och betala direkt på plats. Då riskerar man inte att förlora mer än resekostnaden. Att man lägger lågt utgångsbud beror ofta på att man inte får några bud alls om man lägger ett utgångsbud närmare rimligt försäljningspris. Jag har sett flera produkter annonseras ut med max 100 kr som utgång, men som slutat på över 10.000:-. Dock ska man nog försäkra sig om att det inte är stöldgods, t.ex med att begära att få se inköpskvitto eller annat som kan verifiera.
 

luminousoctaves

Aktiv medlem
Varningslampan är i första hand kopplad till bilden, som är tagen från nätet och finns upplagd på en holländsk auktionssida (som sannolikt också är bluff).

Om jag säljer en kamera med glugg värd så 30+kkr ser jag till att det finns en bra bild. Om jag använder någon annans bild så anger jag detta tydligt i annonsen.

Dessutom är texten klippt och översatt med google translate.

Detta i kombination med utropspris, omdöme och kort auktionstid gör att det verkligen osar bluff.
Avhämtning (på Landvetter?!) känns också märkligt.

Men visst kan jag ha fel.
 

dHb

Aktiv medlem
Många som säljer varor verkar inte "orka" ta en bild själv och istället tar någon produktbild de hittar på nätet. Dock kan man ju tycka att en produkt i denna prisklass kräver en riktig bild på vad man faktiskt köper.

Inte heller ovanligt med saltade fraktkostnader, vet inte om de räknar med kostnad för emballage och tid/arbete för att masa sig till ombudet?
 

ronic

Aktiv medlem
ytterligare gemensamt med holländsk annons är antal "clicks" dvs 715 st och att båda är upplagda 140114, traderas 6 minuter senare
 

eskil23

Aktiv medlem
Varningslampan är i första hand kopplad till bilden, som är tagen från nätet och finns upplagd på en holländsk auktionssida (som sannolikt också är bluff).

Om jag säljer en kamera med glugg värd så 30+kkr ser jag till att det finns en bra bild. Om jag använder någon annans bild så anger jag detta tydligt i annonsen.
De flesta tycker bara att det är viktigt att det finns en bra bild, de struntar i om någon annan har tagit den. Jag skulle tro att Ken Rockwell har tagit fler bilder som används i fotoanonser än någon annan.
 

matlep

Aktiv medlem
De flesta tycker bara att det är viktigt att det finns en bra bild, de struntar i om någon annan har tagit den. Jag skulle tro att Ken Rockwell har tagit fler bilder som används i fotoanonser än någon annan.
Fast sannolikheten att två likadana auktioner på samma utrustning skulle läggas ut inom loppet av 6 minuter i olika länder och dessutom använda samma bild. Hur stor är den?

Hur mycket bevis behövs för att man ska förstå att annonsen är fejk?
 

nikon4ever

Aktiv medlem
Bara på skoj så frågade jag efter kvitto, här är svaret:

Hej,

Stort tack för ditt visade intresse.

Det finns ett litet problem. Vi flyttade tillbaka till Tyskland 2013, av olika anledningar, efter 5 år i Sverige. Allt jag ville göra var att annonsera ut min fotoutrustning till försäljning här i Tyskland, men min fru insisterade att jag skulle försöka sälja den på Tradera.com också. Jag har försökt övertala henne att det inte är någon bra idé, eftersom alla vill se varorna först. Dessutom är hon utomlands för tillfället och kan inte ens översätta alla dessa svenska e-postmeddelanden.

Om du verkligen är intresserad, trots omständigheterna, kan jag ordna en inspektion av varan hos dig med Deutsche Post.

Företaget ger dig möjlighet att kontrollera varan inom en given tidsperiod innan slutbetalning görs. Jag är ganska säker på att ett par dagar skulle vara tillräckligt för att du ska kunna bestämma om du vill köpa Leica-Kit eller inte.

I annat fall ber jag om ursäkt för eventuellt besvär.

Mvh,
XXXX XXXXXX

PS: Vänligen svara i första hand på engelska/Tyska.
 

orjfor

Medlem
Om du verkligen är intresserad, trots omständigheterna, kan jag ordna en inspektion av varan hos dig med Deutsche Post.

Företaget ger dig möjlighet att kontrollera varan inom en given tidsperiod innan slutbetalning görs. Jag är ganska säker på att ett par dagar skulle vara tillräckligt för att du ska kunna bestämma om du vill köpa Leica-Kit eller inte.



PS: Vänligen svara i första hand på engelska/Tyska.
Detta är definitivt en bluff eftersom denna tjänst inte finns.
 

dHb

Aktiv medlem
Man lägger väl inte ut något till försäljning på auktion OCH på något annat ställe!? Om det inte är bluff förstås :)
 
ANNONS