Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Program för att logga internetuppkoppling?

Produkter
(logga in för att koppla)

aasaboe

Aktiv medlem
Vår internetuppkoppling, Telia 8Mb, släpper kontakten då och då. Finns det något program för att logga internetuppkopplingen, alltså hastighet och avbrott?

Jo, det är felanmält, mätt, kollat och bytt diverse grejor, men felet kvarstår. Intermittent, som det heter. Inte katastrofalt alls vad gäller internet men jäkligt irriterande på bredbands-TV...

Jag är ute efter något som kan ge mig uppfattning om hur ofta, hur länge och vid vilka tidpunkter vi tappar uppkopplingen, finns hastighet med är det bonus.

Och jag är definitivt inte expert, så någonting lättbegripligt är mycket välkommet, om det finns.

Någon som kan hjälpa oss att dämpa frustrationen?
 

nINEsERO

Aktiv medlem
Jo det finns ett olika pingtest man kan ladda hem som loggar hela tiden. Kommer inte ihåg vad det jag hade hette men sök på pingtest.
Den loggen visade jag upp för teknikern som hävdade att jag inte hade nåt fel när dom kom ut och mätte på min lina.

/Thomas
 

aasaboe

Aktiv medlem
Tack alfin, Bredbandskollen är jag sedan länge flitig användare av. Oftast har vi "bra" i betyg, men så ibland släpper det och när kontakten återupprättas blir det "dåligt" (uselt skulle jag säga) för att sedan bli "bra" igen efter omstart av gateway.

nINEsERO, jag hittade först http://tools.pingdom.com/ping/ men om jag fattar det rätt är det inte riktigt det jag söker. Sedan hittade jag http://www.pingtester.net/index.htm, jag skall försöka sätta mig in i den under helgen.

Och som du säger, man får veta att det inte är fel på linan - trots att dom kan konstatera det själva när dom är här. Tröttsamt... ;-)
 

Albin Gustafsson

Aktiv medlem
Det är inte så att ni är en familj som delar på 8Mbit och samtidigt facebookar, youtube:ar, netflixar och tittar på bredbands-tv? Om det är så så käkar man upp 8Mbit rätt snabbt. Du har inte möjlighet att uppgradera? Kanske till 4G vilket är förvånansvärt snabbt och stabilt enligt min erfarenhet.

Har du möjlighet så testa att bara ha Tvn inkopplad på internet inget annat och se ifall det fungerar bättre.

4G-modem har du kanske redan tillgängligt för att testa med om du har en telefon som är nyare än ca 2 år.

För att svara på din ursprungliga fråga så funkar penna och papper bättre än inget för att logga avbrott, så har man iallafall något att komma med när man felanmäler.
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Byt leverantör !

Vår internetuppkoppling, Telia 8Mb, släpper kontakten då och då. Finns det något program för att logga internetuppkopplingen, alltså hastighet och avbrott?

Jo, det är felanmält, mätt, kollat och bytt diverse grejor, men felet kvarstår. Intermittent, som det heter. Inte katastrofalt alls vad gäller internet men jäkligt irriterande på bredbands-TV...

Jag är ute efter något som kan ge mig uppfattning om hur ofta, hur länge och vid vilka tidpunkter vi tappar uppkopplingen, finns hastighet med är det bonus.

Och jag är definitivt inte expert, så någonting lättbegripligt är mycket välkommet, om det finns.

Någon som kan hjälpa oss att dämpa frustrationen?
De enda du kan göra är att byta leverantör, PUNKT.

Har hjälpt 3 st fd Teliaabonnenter tidigare. De enda som hjälpte var att byta till annan leverantör, supporten på Telia är de sämsta jag nånsin varit i kontakt med. Fick dra samma historia gång på gång på gång ......
Dom skyllde hela tiden på att abonnenten gjort fel, när servicekillen var där för tredje gången, på ett ställe, så åkte jag dit och sa att han skulle få fri kost å logi tills han hade hittat felet som supporten påstod fanns i huset. Efter 4 !! timmar gav han upp, de fanns inget fel. Senare fick jag veta att felet låg i en relästation som inte klarade av all trafik som gick genom den, för gammal/otillräcklig hårdvara helt enkelt. Men nu ägs ju nätet/trådarna av Skanova :) (Fd Telia) och kommunikationen där emellan är obefintlig.
Har du ingen annan lösning än att ligga kvar på Telias koppartråd är de bara att beklaga.

ThomasR
 

aasaboe

Aktiv medlem
Albin, det spelar ingen roll om vi kör allt på en gång (vi är två gamlingar i huset) eller endast TV, alternativt endast internet, eller om datorn och TV:n är avstängda båda två, gatewayen tappar likväl kontakten och tänder röd lampa. Kopplar sedan upp igen, då emellanåt med lägre hastighet.

4G kör jag som reservuppkoppling på laptop när åskan går, det funkar super men är ju oanvändbart om man lägger backup på bilderna i molntjänst, kostar en förmögenhet i drift. Kan bli 2-3GB om dan nu när säsongen är igång.

Risberg, det är inte lönt att byta leverantör här ute i busken, näst sist på kopparlinan i skogen. Grannen har Bredbandsbolaget, och det är ännu sämre.

Vi har hittills haft bra umgänge med supporten och de tekniker som kommit hit, jag hoppas på en vettig lösning i slutändan. Och tack för upplysningen om relästationen!

Jag har installerat PingTester och lagt in schema för koll, verkar funka bra!
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Buskboende som jag

Albin, det spelar ingen roll om vi kör allt på en gång (vi är två gamlingar i huset) eller endast TV, alternativt endast internet, eller om datorn och TV:n är avstängda båda två, gatewayen tappar likväl kontakten och tänder röd lampa. Kopplar sedan upp igen, då emellanåt med lägre hastighet.

4G kör jag som reservuppkoppling på laptop när åskan går, det funkar super men är ju oanvändbart om man lägger backup på bilderna i molntjänst, kostar en förmögenhet i drift. Kan bli 2-3GB om dan nu när säsongen är igång.

Risberg, det är inte lönt att byta leverantör här ute i busken, näst sist på kopparlinan i skogen. Grannen har Bredbandsbolaget, och det är ännu sämre.

Vi har hittills haft bra umgänge med supporten och de tekniker som kommit hit, jag hoppas på en vettig lösning i slutändan. Och tack för upplysningen om relästationen!

Jag har installerat PingTester och lagt in schema för koll, verkar funka bra!
Då förstår jag, gissar att kopppartråden är gammal å relästationerna likaså. Då kommer du aldrig att få en fungerande uppkoppling. De behövs bara en oxiderad koppling nånstans längs vägen så är det hopplöst, dessa blir mer eller mindre väderberoende dessutom. Jag använder Net1 med modem/router för här finns inte ens 3G och koppartråden plockade dom bort för 3 år sen. Du blir väl snart av med den också och får en "fast" gsm uppkoppling. Har aldrig riktigt förstått vitsen med att belasta tfn/internet uppkoppling med TV, de är ju så mycke enklare att ta den via marknätet.
En av dom som jag hjälpte (fick faktiskt ett Telia abonnemang upphävt) hade 100Mb uppkoppling men inte hjälpte de, ibland fick hon starta om Thompson modemet flera gånger under en kväll så TV tittande var otroligt enerverande. Ville hon vara säker på att se nåt så gick hon till grannen :)

ThomasR
 

aasaboe

Aktiv medlem
För runt tre år sedan bytte en tekniker all tråd han hade befogenhet att byta, och lade in begäran om att resten också skulle bytas. När han var här igen året därpå sa han "Va, har dom inte bytt där nere än! Jävla tur att man går i pension om en månad!" På den vägen är det.

Att vi vill ha bredbands-TV beror på att Boxer också är en källa till djup frustration. Vi har Hörbymasten så att vi borde nästan se den från fönstret - ja, nästan alltså, ett par mil söderut. Det är bara det att i den riktningen har vi också Linderödsåsens nordsluttning, väl skogbevuxen fram till tomtgränsen. För att få fri sikt måste man glo rakt upp...

Så TV tas från Karlshamn. Det är en upplevelse om än av mindre trevligt slag att få Boxer att funka ordentligt. Därför blev jag mycket glad när vi plötsligt kunde få Telias bredbands-TV för ett år sedan tror jag det var, och det fungerar oerhört mycket bättre än Boxer. Ja, när det fungerar alltså... ;-) I början var det inga problem i stort sett, men nu ökar det stadigt.

Nåja, jag har inte gett upp än...

RED/ Även TV ordnar sig om det är någonting viktigt, vi har kvar Boxer så det blir till att skifta om det strular. Men häromkvällen var det pixligt och eländigt på båda ;-)
 

BeriJan

Aktiv medlem
Vet inte vad du har för router, ADSL-modem mm ut från ditt hus men ofta finns det ju inbyggd loggfunktion i dem, kan du inte få ut info om upp- och nedkoppling där?
 

nikon4ever

Aktiv medlem
Om det som du skrev blir bra igen efter omstart av routern så låter det i mina öron deffinitivt som du skulle testa med en annan router. Routrar åldras och framför allt de billigre brukar bara leva några år för att sedan uppföra sej som du beskriver, det beror i första hand på dåliga kondensatorer.

//Jan
 

aasaboe

Aktiv medlem
Det är Telias gateway, Technicolor TG799vn, som ingår i abonnemanget för internet, ip-telefoni och bredbands-TV. Och det är tredje eller möjligen fjärde apparaten, bytt senast för två veckor sedan. ;-)

Någon funktion för att logga uppkopplingen hittar jag inte i gatewayen, bara hastighetskontroll och att det har kontakt just för ögonblicket.

Jag har nu dragit igång en egen, intensifierad koll av utrustning, får se om jag hittar något med uteslutningsmetoden.

Och, för att ha med den uppgiften också, datorn är några månader gammal. Resultatet är samma med en stationär till, ett år gammal. Och med en laptop. Och med anslutning via nätverkskabel, och med trådlös anslutning.

Just nu går det som tåget, inget avbrott efter dagens enda på morgonen. Men det ingår i symptombilden, ibland felfritt en eller två dagar, ibland avbrott var och varannan timme.

Får se hur sammanställningen ser ut om några dagar.
 

aasaboe

Aktiv medlem
Gjorde en sökning på nätet på modemtypen + problem, kan konstatera att du inte är ensam om problemen...

//Jan
Jo, jag har sett det ;-)

Jag hittade en som löst sitt problem, ska kolla upp det. Telia har faktiskt upplysningar om bryggning har jag sett tidigare när det krånglat och jag sökt lösningar, nu är det dags att få det gjort kanske.

http://www.sweclockers.com/forum/14-natverk-och-uppkoppling/1222504-technicolor-tg799vn-v2-kopplar-bara-upp-efter-omstart/
 

T.Risberg

Aktiv medlem
Inte modemfel

Det är Telias gateway, Technicolor TG799vn, som ingår i abonnemanget för internet, ip-telefoni och bredbands-TV. Och det är tredje eller möjligen fjärde apparaten, bytt senast för två veckor sedan. ;-)

Någon funktion för att logga uppkopplingen hittar jag inte i gatewayen, bara hastighetskontroll och att det har kontakt just för ögonblicket.

Jag har nu dragit igång en egen, intensifierad koll av utrustning, får se om jag hittar något med uteslutningsmetoden.

Och, för att ha med den uppgiften också, datorn är några månader gammal. Resultatet är samma med en stationär till, ett år gammal. Och med en laptop. Och med anslutning via nätverkskabel, och med trådlös anslutning.

Just nu går det som tåget, inget avbrott efter dagens enda på morgonen. Men det ingår i symptombilden, ibland felfritt en eller två dagar, ibland avbrott var och varannan timme.

Får se hur sammanställningen ser ut om några dagar.
Hej
Du har precis samma symptom som mina "fall" :)
Där var det trådar/relästationer som inte höll måttet. Att modemet krånglar beror säkert på att Telia lägger in egen programvara i dom och "låser" dom för uppgraderingar från tillverkaren, så var de då tidigare.
Undrar varför supporten envisas med att skicka ut nya modem i evinnerlighet, har dom ingen som helst uppföljning !!? Dom skulle ju kunna googla på problemen å se vad som "datasnillen" kommer fram till. Tidigare med vissa Zyxel modem fanns de lösningar hur man tog bort Telias programvara och ersatte med tillverkarens.
Nä, fy å usch för Telia ! Kolla med fler leverantörer om du kan få liknande uppkoppling i ditt område.

ThomasR
 

aasaboe

Aktiv medlem
Jag tänkte redovisa utgången - i alla fall hoppas vi att det är slut på bekymren nu. Under hösten har problemen eskalerat som det heter på fint språk. Många teknikerinsatser men bytet av ledning som jag nämnde i inlägg 9 http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=2034533&postcount=9 fick inte göras, för stor arbetsinsats.

Men så stöp uppkopplingen i princip helt i förra veckan. I torsdags byttes all den ledning som Telias tekniker och jag tjatat om i tre år. Nu fungerar allt klanderfritt, utmärkt TV-mottagning, telefon utan problem, bra fart på internetuppkopplingen och inte ett enda uppkopplingsavbrott sedan i torsdags.

Och det är vi ju himla glada för! Samtidigt är jag duktigt förbannad över att man inte tog sig an problemet från början, och över all frustration och allt extra arbete det medfört för oss. Men den biten tänker jag ta med Telia i ett långt brev...
 
ANNONS