Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Plåta vintergatan?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gimbal

Aktiv medlem
Som sagt, det behöver du inte. Med brännvidd 14 mm och bländare 2,8 så är hyperfokalavståndet 3,5 meter. Det betyder att vintergatan är lika skarp oavsett om du fukuserar på 3,5 meter, 7 meter eller oändligheten. Det är först om du fokuserar på kortare håll än 3,5 meter som den börjar bli oskarp.
Jag tvivlar en aning. Det lilla jag fotat mot stjärnhimlen så har skillnaden mellan skärpa och oskärpa varit en darrning på fokusringen. Att ställa enbart genom att titta på skalan låter i det närmaste omöjligt.
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Jag tvivlar en aning. ---
Jag också. Bilden är absolut inte lika skarp inom hela skärpedjupsområdet (fast det är en vanlig missuppfattning - det förefaller ju att vara så när man tittar på objektiv med skärpedjupsskala). Bilden uppvisar max skärpa bara i ett enda läge (i alla fall så länge man inte har bländat ner så kraftigt att diffraktionen har slätat ut nästan allting). Så fort man avviker från detta läge åt endera hållet så reduceras skärpan. För stjärnfoto räcker det inte med att ställa in på objektivets oändlighetsmärke - särskilt inte på moderna objektiv som vanligen inte har ett oändlighetsläge, utan ett oändlighetsinterval som varierar beroende på temperatur (och zoomläge på zoomobjektiv). Men det är klart, med vidvinkelobjektiv blir ju avståndsinställningen inte lika kritisk.
 

perols

Aktiv medlem
Jag startade tråden för rätt länge sedan och följt alla kommentarer och läst en hel del om ämnet, och nu lyckades jag riktigt bra att fånga vintergatan på samma ställe där jag inte lyckades så bra förra gången.

Varför jag inte lyckades förra gången vet jag faktiskt inte, men en orsak verkar vara att vintergatan kryper ner så långt under horisonten på senvintern då jag försökte första gången, medan den på hösten är mycket högre, dvs, centrum av vintergatan ligger närmare horisonten.

Inspiration för er som försöker själva hittar ni på http://blogg.kaprifolblogg.se/3-e-gangen-gillt-vintergatan/
 

RickErik

Aktiv medlem
Jag startade tråden för rätt länge sedan och följt alla kommentarer och läst en hel del om ämnet, och nu lyckades jag riktigt bra att fånga vintergatan på samma ställe där jag inte lyckades så bra förra gången.

Varför jag inte lyckades förra gången vet jag faktiskt inte, men en orsak verkar vara att vintergatan kryper ner så långt under horisonten på senvintern då jag försökte första gången, medan den på hösten är mycket högre, dvs, centrum av vintergatan ligger närmare horisonten.

Inspiration för er som försöker själva hittar ni på http://blogg.kaprifolblogg.se/3-e-gangen-gillt-vintergatan/
Där satt den som ett skott! Horisonten är lite böjd, hade rätat ut den och tagit bort ljusprickarna i horisonten. Kanonbild!
 

Hyland

Aktiv medlem
Hej, lånar tråden lite. Tänkte testa fota stjärnor och i bästa fall även vintergatan. har en Canon 5d3 men letar efter lämpligt objektiv. Har sett att Samyang har ett 14mm 2,8 faktiskt med AF också. sedan har Sigma ett 20mm 1,4. (ej vädertätat) Är samyang fortfarande en lämplig lins för Astrofotografering? Eller har ni några andra bra förslag (max 10.000:) får ju gärna fungera bra som landskapslins dagtid.

Är det på hösten som Vintergatan är som mest synlig här i Sverige (västra Götaland för att vara mer exakt :) )
 

RickErik

Aktiv medlem
Hej, lånar tråden lite. Tänkte testa fota stjärnor och i bästa fall även vintergatan. har en Canon 5d3 men letar efter lämpligt objektiv. Har sett att Samyang har ett 14mm 2,8 faktiskt med AF också. sedan har Sigma ett 20mm 1,4. (ej vädertätat) Är samyang fortfarande en lämplig lins för Astrofotografering? Eller har ni några andra bra förslag (max 10.000:) får ju gärna fungera bra som landskapslins dagtid.

Är det på hösten som Vintergatan är som mest synlig här i Sverige (västra Götaland för att vara mer exakt :) )
Samyangen håller nog fint! Tidig höst, och vår är bäst :)
 

HasseFor

Aktiv medlem
Hej, tror också Samyangen funkar - om du får ett bra exemplar. Det fick inte jag så jag lämnade tillbaka det till Cyber och bytte (givetvis med pengar emellan) till ett begat Tamron 15-30 första versionen som jag är mycket nöjd med. G2 ska vara ännu bättre vad jag förstår.

Lycka till!
 

objernulf

Aktiv medlem
Sigma 20/1.4 är bra och räcker långt. Du kan ju alltid göra ett "minipanorama" av två bilder för att få ännu mer bildvinkel. Annars är Samyang 14 och Irix 15 helt OK och autofokus behöver inte.
I princip alla supervidvinklar lider av problem i hörnen på full öppning (dålig skärpa, koma, vinjettering). Det blir därför oftast bäst om man antingen beskär bilden eller gör ett panorama med objektiv med lite längre brännvidd.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Från de tester jag har läst så är Samyang 14/2,8 och Irix ganska likvärdiga, av dessa kan man köpa den billigaste man kan få tag i begagnad. Tror jag gav en 2000:- för min 14/2,8. Ska man upp något så lär Samyang XP 14/2,4 vara den bästa. Att göra panorama med 14mm är otroligt svårt då är det bättre med 20-30mm för att få bort en del objektivdistorsion.
 

Hyland

Aktiv medlem
Sigma 20/1.4 är bra och räcker långt. Du kan ju alltid göra ett "minipanorama" av två bilder för att få ännu mer bildvinkel. Annars är Samyang 14 och Irix 15 helt OK och autofokus behöver inte.
I princip alla supervidvinklar lider av problem i hörnen på full öppning (dålig skärpa, koma, vinjettering). Det blir därför oftast bäst om man antingen beskär bilden eller gör ett panorama med objektiv med lite längre brännvidd.
Tack för input. det uppskattas. Antar Sigma är bland det bättre man kan få för under 10.000:- (nypris)
 

pdahlen

Aktiv medlem
Tack för input. det uppskattas. Antar Sigma är bland det bättre man kan få för under 10.000:- (nypris)
Titta på Lenstip de har en omfattande mängd tester där man hittar både skärpa och koma mm. Sigma 20/1,4 är inte lysande i koma men det är ändå ganska vanligt att både skärpa sjunker och koma ökar hur mer vidvinkel man går. Men studera olika alternativ och se om du kan hitta något. Har själv inte lyckats hitta något som rättfärdigar mer pengar än ett 14/2,8, men har inte gett upp. Hittar du något så säg till

 

lindroos72

Medlem
Ljusföroreningar framför allt, sen kanske luftfuktighet, höjd över havet mm. gör det till en utmaning för oss i Sverige att få till bilder på vintergatan. Rotade fram ett par bilder från hösten 2019, en från öknen en bra bit väster om Phoenix och en från Hönö utanför Göteborg, samma kamera Canon 5d IV, samma objektiv, Samyang 24mm @f2, ett par månader mellan bilderna. 15s exponering för Arizonabilden, 10s Hönö, båda ISO6400, båda oredigerade. Man ser mer av galaxens centrum på Arizonabilden så det är kanske lite orättvist för där är mer kontrastrika saker, men ändå :)7R9A3943.jpg7R9A6129.jpg
 

bloo

Aktiv medlem
Kan du stå med manuellt fokus går det att hitta Zeiss Milvus 21/2.8 för runt 8000 kr begagnad. Betydligt bättre än Samyang.

Ett par saker som kan göra dina bilder på vintergatan bättre

1) Appen Photopills så att du vet när det är bäst att fota, både tid och dag. Den visar även var du hittar vintergatan.
2) En s.k startracker dvs ngt som kan rotera med horisonten och på sätt förlänga din exponeringstid
3) Vill du inte använda startracker, ta ett flertal bilder med kortare exponeringstid och sätt samman dom efteråt till en bild. Finns flera applikationer som fixar detta.

Bilden är från Sandhammaren strax utanför Ystad. Tagen med en startracker, 75 sekunders exponering. 5DMKII och Milvus 21/2.8. Inte 100% perfekt då det finns lite rotation i stjärnorna. Efterarbete i Lightroom/Photoshop.

Sandhammaren är ett bra ställe, mörkt och bra. Bor du i södra delen av landet är ju annars Møn,Danmark ännu bättre då det är en av få "dark sky parks" i Europa.Visa bilaga 163757Visa bilaga 164295Visa bilaga IMG_9899-Redigera-2.jpeg
 
Senast ändrad:

Hyland

Aktiv medlem
Titta på Lenstip de har en omfattande mängd tester där man hittar både skärpa och koma mm. Sigma 20/1,4 är inte lysande i koma men det är ändå ganska vanligt att både skärpa sjunker och koma ökar hur mer vidvinkel man går. Men studera olika alternativ och se om du kan hitta något. Har själv inte lyckats hitta något som rättfärdigar mer pengar än ett 14/2,8, men har inte gett upp. Hittar du något så säg till

Tack för tipset. Just nu verkar IRIX Firefly ganska intressant. Ca 5000:- 15mm f2,4 . I de amatörtester så verkar det slå samyang 14mm iallfall på kankskärpa och distortion. Jag har sett en del astrofoto med detta och det var fantastiska bilder
 

Dag Holm

Ny medlem
Hej, lånar tråden lite. Tänkte testa fota stjärnor och i bästa fall även vintergatan. har en Canon 5d3 men letar efter lämpligt objektiv. Har sett att Samyang har ett 14mm 2,8 faktiskt med AF också. sedan har Sigma ett 20mm 1,4. (ej vädertätat) Är samyang fortfarande en lämplig lins för Astrofotografering? Eller har ni några andra bra förslag (max 10.000:) får ju gärna fungera bra som landskapslins dagtid.

Är det på hösten som Vintergatan är som mest synlig här i Sverige (västra Götaland för att vara mer exakt :) )
 

Dag Holm

Ny medlem
Vintergatan visar sig bäst på sommarhalvåret i Sverige. Set är en klar fördel att använda en följande montering så man slipper "star trail". Då går det att använda betydligt längre slutartider än den sk 500 regeln. 500/f. Då blir stjärnorna runda och fina.
 
ANNONS