Annons

D7000 - Err??

Produkter
(logga in för att koppla)

Tantonia

Medlem
Köpte mig en begagnad D7000 från en fotobutik i torsdags, dom visste inte hur gammal den var men den hade inte tagit mer än 8500 exponeringar.
De första 350 bilderna jag tog gick alldeles utmärkt, men idag har det börjat krångla. Det blinkar "Err" på displayen på ovansidan av kameran och när man tar en bild låter inte kameran som den ska. Det blir inte heller någon bild, eller så blir det en helt magentafärgad bild. Ungefär var 15e bild blir sån/blir ingen bild.
Använder mig av ett helt nytt Nikon 50mm/1.8G.
Känns så jäkla surt.

Någon som kan hjälpa mig och komma med förslag på vad som är fel? Bör jag gå tillbaka med kameran? Fick ändå 3 mån garanti på den..
 

Tantonia

Medlem
Hej!
Tack för svar. Provade nyss med mitt Nikkor 70-300 VR och det är fortfarande samma problem. Kan det ändå vara så att det bara behövs rengöras? Båda objektiven fungerar felfritt på min D60 så det måste ju vara något med kamerahuset.
 

gatsu

Aktiv medlem
Ja det låter som det är kontakterna på kamerahuset som behöver rengöras i så fall, testa med det och funkar inte det kanske du får gå tillbaka o be dem fixa det.
Jag torkade bara av mina med en sån där microfiberduk jag brukar putsa objektivglasen med.
 

nikon4ever

Aktiv medlem
Om du har garanti så låt säljaren göra eventuella åtgärder då man annars kan påstå att du själv förorsakat problemet.
 

Tantonia

Medlem
Hmm jag kollade lite på kontakterna på kamerahuset, det såg lite skitigt ut faktiskt. Tog en microfiberduk och duttade lite på ett ställe, det kändes nästan oljigt.
Vågar man sig på att rengöra själv? För garantins skull menar jag?
 

azus

Aktiv medlem
Hade ochså nån bugg med min D7000 för inte så länge sedan. Det visade sig då att det var strul på minneskortet, men efter en formatering så gick det bra.
 

Snapphane

Aktiv medlem
Läkarsprit eller så nära 99% ren du kan komma. Det ska inte bli blött, speciellt inte i kameran, utan spriten ska helst ha försvunnit innan du hunnit föra topsen/trasan till kontakten =)
 

eskil23

Aktiv medlem
Kan du inte skriva vad man ska använda då, istället för bara ett, inte så hjälpsamt, "Nej!"? :)
Alsolsprit borde fungera. Visserligen innehåller den aluminiumacetotartrat (alsol) som kan bilda kristaller av aluminiumsalt, men det är fortfarande bättre än att använda fulwishky.

Det folk brukar använda är isopropanol.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Kan du inte skriva vad man ska använda då, istället för bara ett, inte så hjälpsamt, "Nej!"? :)
Det viktiga är att spriten inte innehåller rester.
Kräkmedel, oljor för att motverka huduttorkning osv
Alsolsprit hade jag inte litat på.
Isopropanol tror jag är bland det bättre. Vet inte riktigt var man får tag på det. Prova med apotek.
Eller varför inte bara en ren och torr trasa.
 
ANNONS