Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blocketpaketet och liknande lösningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Graylingman

Aktiv medlem
Jag har just nu ett objektiv ute till försäljning på annonsmarknaden. Flera spekulanter har hört av sig och vill använda sig av blocketpaketet eller liknande lösningar. Jag går inte med på det, eftersom jag uppfattar det som att sådana lösningar skyddar köparen, men inte säljaren, och jag ska förklara varför.

Ponera att köparen är en skurk :)

Jag skickar objektivet.
Köparen hämtar ut paketet och konstaterar att objektivet är i sin ordning,
MEN! Köparen lägger i en sten i paketet i stället för objektivet, behåller objektivet, returnerar paketet med motiveringen att hen inte var nöjd.
Resultatet av detta blir att köparen har ett objektiv, köparen får pengarna tillbaka och jag får en sten.

Så... inget blocketpaket för mig. Inte som säljare i alla fall :)

Hur resonerar ni andra som säljare respektive köpare?
 

excesslight

Aktiv medlem
Tyvärr är jag lika paranoid och resonerar likadant. utan det finns två alternativ i min värld. Någon kommer bort till mig, eller om jag ska till området inom snar framtid så möts man upp (bästa alternativet). eller så skickar de över pengarna och jag skickar varan efteråt.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Då var jag inte helt ensam i alla fall :) Jag får ibland intrycket att folk tror att Blocketpaketet och liknande lösningar utgör ett lika starkt skydd för båda parter.
 

ixxy

Aktiv medlem
det är ju tyvärr så med alla sådana lösningar om man inte kan hitta ett alternativ där personalen som lämnar ut paketet även packar up det med köparen och konstaterar att det är korrekt eller ej.

Om det är korrekt så löser de ut den och inget mer problem om inte så packar personalen ner det tar id kontroll på köparen och legitimerar sig själv och skickar tillbaka varan.
 

Tgoe

Aktiv medlem
Jag har just nu ett objektiv ute till försäljning på annonsmarknaden. Flera spekulanter har hört av sig och vill använda sig av blocketpaketet eller liknande lösningar. Jag går inte med på det, eftersom jag uppfattar det som att sådana lösningar skyddar köparen, men inte säljaren, och jag ska förklara varför.

Ponera att köparen är en skurk :)

Jag skickar objektivet.
Köparen hämtar ut paketet och konstaterar att objektivet är i sin ordning,
MEN! Köparen lägger i en sten i paketet i stället för objektivet, behåller objektivet, returnerar paketet med motiveringen att hen inte var nöjd.
Resultatet av detta blir att köparen har ett objektiv, köparen får pengarna tillbaka och jag får en sten.

Så... inget blocketpaket för mig. Inte som säljare i alla fall :)

Hur resonerar ni andra som säljare respektive köpare?

Hur vet man att säljaren är ärlig , han kan också skicka en sten efter betalning eller inget alls
 

Graylingman

Aktiv medlem
Som säljare har jag ju rätten att sätta villkoren för försäljningen, på samma sätt som jag fritt kan sätta priset. Jag kan om jag vill bestämma att jag endast säljer till rödhåriga köpare, till hundägare eller till folk med basröst. Eller endast till rödhåriga hundägare med basröst :) Jag bjuder alltså ut varan till försäljning på mina villkor. En spekulant väljer sedan om hen kan acceptera villkoren eller inte. I detta fallet alltså om hen kan acceptera risken att förskottsbetala. Svårare än så är det inte, men tror man att Blocketpaketet skyddar båda parter är man fel ute.
 

nikon4ever

Aktiv medlem
Om du går vidare på länken valiga frågor så ser du att du som säljare oxo har 24 timmar på dej att godkänna returen. Känns som om en bedragare skulle välja ett lättare sätt att blåsa sina offer än detta. Det blir ju ett låst läge men bägge parter är kända och jag tror inte "skojarna" vill skyllta med namn o adress.
 

Håkan Bråkan

Aktiv medlem
Eller så vill köparen bara testa och leka lite med prylen och sen skicka tillbaka med någon förevändning. Jag skulle inte heller använda mig av Blocketpaket, öga mot öga är det som gäller!
 

Graylingman

Aktiv medlem
Om du går vidare på länken valiga frågor så ser du att du som säljare oxo har 24 timmar på dej att godkänna returen. Känns som om en bedragare skulle välja ett lättare sätt att blåsa sina offer än detta. Det blir ju ett låst läge men bägge parter är kända och jag tror inte "skojarna" vill skyllta med namn o adress.

Jo, och om jag som säljare som fått ett returnerat paket inte godkänner returen då? Dvs inte gillar att jag har skickat ett objektiv och fått tillbaka en sten? Vad händer då? Domstol? Ord mot ord? Låst läge var ordet... Den "skurkaktige köparen" har i alla fall ett objektiv. Jag har en sten och Blocket har pengarna tills vidare.
 

nikon4ever

Aktiv medlem
Jo, och om jag som säljare som fått ett returnerat paket inte godkänner returen då? Dvs inte gillar att jag har skickat ett objektiv och fått tillbaka en sten? Vad händer då? Domstol? Ord mot ord? Låst läge var ordet... Den "skurkaktige köparen" har i alla fall ett objektiv. Jag har en sten och Blocket har pengarna tills vidare.
Ja det var ju ungefär det jag skrev, en ev bedragare väljer nog i första hand någon lösning där han är mer anonym
 

FxEffekt

Aktiv medlem
Även om det skyddar köparen mest så får det ju vara en redigt taskig skurk om hen köper ett objektiv och blir av med sina pengar. Samtidigt som du får en sten tillbaka. Är man skurk vill man väl ha objektivet gratis och inte behöva skicka några pengar alls. Det blir ju bara mer strul för dem att stjäla från någon och ändå bli av med pengar lixom.

Jag har använt mig av blocketpaket som säljare en gång, och det fungerade bra förutom att jag tyckte att infon från blocket var riktigt dålig. Fick tex ingen bekräftelse på att köparen godkänt varan och pengarna var på väg.

Har även använt Payson med deras garanti som både köpare och säljare och de är bra men attans dyra, tar procent på priset.

Håller med om att öga mot öga givetvis alltid är bäst, men det minskar ju tyvärr marknaden rejält, i allafall om man inte bor i en storstad.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Paranojaklubben sammanträder :-D ;-)
Haha.. så sant :)

"Blocketpaketet är en helt ny tjänst som kombinerar frakt över hela Sverige med säker betalning. Som säljare skickar du tryggt utan risk att inte få betalt och som köpare handlar du tryggt eftersom du kan kontrollera varan innan pengarna överförs."

Jo, tjena...
 

Segedahl

Aktiv medlem
Har sålt massor av grejer via Blocketpaketet och det har funkat alla gånger.
(både för mig och köpare) Men jag kanske haft tur? =)
 

Graylingman

Aktiv medlem
Missförstå mig rätt... Jag reagerade mest på att det verkar som om många tror att blocketpaketet löser alla problem.

Jag har handlat många gånger både på blocket och på annonsmarknaden på fotosidan och alltid förskottsbetalat. Det har gått bra varenda gång hittills.

Jag har också sålt många saker som jag fått betalning för i förskott och hittills har jag inte lurats en enda gång :)
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Har sålt massor av grejer via Blocketpaketet och det har funkat alla gånger.
(både för mig och köpare) Men jag kanske haft tur? =)
Missförstå mig inte, det är ju bra att du fått betalt. Men det intressanta är ju att få höra från någon som verkligen blivit hjälpt av blocketpaket eller någon liknande tjänst. Varenda gång som trådar av den här sorten dyker upp brukar jag be folk som haft nytta av tjänsten att höra av sig. Men ingen har stigit fram hittills.
Själv kräver jag förskott om jag ska sälja något. Och därför accepterar jag att betala i förskott när jag ska köpa. Men att använda blocketpaket är inte aktuellt. Känns det inte bra med säljaren så avstår jag.
 
ANNONS