Annons

Hur får man kunder som fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)

Phopho

Ny medlem
Hejsan,

Nu känner jag att jag fått tillräckligt med kött på benen för att kunna hitta kunder som betalar för jobbet jag gör. Men hur gör man som ny i branschen för att nå ut till nya kunder? Innan man har ett kontaktnät stort nog att få företag och privatpersoner att söka upp en.
Jag har redan hemsida med stadig besök och får önskningar om modellfoto från privatpersoner, men vill nå ut till företag också.
Ska man söka upp kunderna själv genom mejl, telefon eller rent utav besöka dem?
Kan gissa mig till att efter första ordentliga uppdragen att ordet börjar gå och folk söker upp en men vägen dit?

Hur började ni? :)
 

snap01

Aktiv medlem
dom mesta jobben får man via rek från andra jobb men någonstans måste man börja. Det första du bör göra är att själv veta
- vilka kunder du söker
- inom vilket område
- vad gör dina kollegor (konkurrenter) vad kan du göra bättre än dom? och vad du än gör dumpa inte bort dig prismässigt det är oerhört att höja priser efteråt försök hålla åtminstone blf eller sff priser i deras listor. Man ska kunna leva på det man fotar inte lönedumpa marknaden.
- åka runt på möten visa upp portfolio
- besöka reklambyråer
- Prata om vad DU KAN inte racka ner på konkurrenter.
-När du får chansen så gäller det att ge allt behöver du jobba 100 timmars veckor 12 i rad då gör man det.
- Var smidig och ge alltid 100%.
- Var rak och ärlig lova inte något du inte kan genomföra.
- Skriv alltid skrifliga offerter så du har på pränt vad som ingår och glöm inte att vara ärlig mot dig själv o då tänker jag på att ta betalt för tid som resor och bildbehandling annars är risken stor att betalningen blir ruggigt dålig.





Jag kom tex in på resetidningar/reseföretag genom att åkt till vietnam och bali o tagit bra bilder sålde många bilder var med i tex vagabond,allt om resor massa andra fototidningar osv sedan fick jag dels uppdrag från tidningar o reseföretag sedan snurrade det på.
Det man bör tänka på är att verkligen ha en bra portfolio innan man går till massa möten etc desto bättre portfolio samt tidigare jobb man kan visa upp desto större chans att få ett uppdrag.

Sedan om du får ett uppdrag så gäller det att du kan leverera gör du inte det så får man sällan en ny chans.
 
ANNONS