Annons

Fotoskrivare i9100 drivrutiner till Windows 10?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har en grymt bra skrivare Canon i9100 , men den ser inte ut fungera tillsammans med windows 10. Finns helt enkelt inga drivrutiner kompatibla med w 10.

Är det någon som har en lösning på detta i-landsproblem?

Med vänlig hälsning Kent
 

AFJ

Aktiv medlem
Så vitt jag kunde se så finns inga Windows 8 drivers, däremot för Windows 7. Kanske kan de funka på 10:an??
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Nja...att installera drivers för windows 7 i Windows 10 fungerar nog inte alls. Skrivaren är installerad i datorn sedan jag körde Windows 7 , men är inte kompatibel med Windows 10. Uttrycker jag mig otydligt eller? På Canon föreslår de att man skall uppgradera hårdvaran , dvs skrivaren!!??
Barockt om man frågar mig! Skrivaren i sig är en mycket kompetent skrivare som bör stå sig några år till. Jag ser det som ytterligare ett knep från tillverkarna att dra in mer deg genom att inte tillhandahålla drivrutiner som fungerar. Skäms , Canon och Windows!!!!!
 

AFJ

Aktiv medlem
Nja...att installera drivers för windows 7 i Windows 10 fungerar nog inte alls. Skrivaren är installerad i datorn sedan jag körde Windows 7 , men är inte kompatibel med Windows 10. Uttrycker jag mig otydligt eller? På Canon föreslår de att man skall uppgradera hårdvaran , dvs skrivaren!!??
Barockt om man frågar mig! Skrivaren i sig är en mycket kompetent skrivare som bör stå sig några år till. Jag ser det som ytterligare ett knep från tillverkarna att dra in mer deg genom att inte tillhandahålla drivrutiner som fungerar. Skäms , Canon och Windows!!!!!
Eftersom du inte fått så många svar så kom jag med ett förslag, min erfarenhet är att gamla drivrutiner kan fungera på nytt OS, men långt ifrån alltid. Har inte själv provat på Win 10

Du inledde med att kalla det "i-landsproblem", nu så är det "barockt" och tydligen är du nu en del i en hemsk konspiration mellan Canon och Microsoft.

Min åsikt är att man inte alltid kan förvänta sig att alla hårdvara alltid får nya drivrutiner i nya operativsystem.

Om skrivaren var viktig för dig borde du kanske ha kollat innan du uppgraderade till nytt OS?

Om den inte är så viktig är det väl bara köpa en ny skrivare för några tusenlappar.

Som sagt, ett i-landsproblem...
 

afe

Aktiv medlem
Nja...att installera drivers för windows 7 i Windows 10 fungerar nog inte alls. Skrivaren är installerad i datorn sedan jag körde Windows 7 , men är inte kompatibel med Windows 10. Uttrycker jag mig otydligt eller? På Canon föreslår de att man skall uppgradera hårdvaran , dvs skrivaren!!??
Barockt om man frågar mig! Skrivaren i sig är en mycket kompetent skrivare som bör stå sig några år till. Jag ser det som ytterligare ett knep från tillverkarna att dra in mer deg genom att inte tillhandahålla drivrutiner som fungerar. Skäms , Canon och Windows!!!!!
Det är mycket vanligt att gammal hårdvara slutar fungera med nya operativsystem, och din skrivare är 12 år gammal eller mer. Ja, det var en fantastisk skrivare då, men åren har gått och alla som tillverkar hård- och mjukvara slutar förr eller senare att stödja äldre OS.

Du kanske inte gillar det, men så fungerar det i vår värld (vi som jobbar med IT alltså).

Jag oroar mig nästan dagligen över när min svindyra 55" Sonyteve tänker ge upp. Den kostade en smärre förmögenhet 2009, och är fortfarande jättebra. Jag kommer dock inte att beklaga mig på nätet när den väl går sönder, då sex år fås ses som en bra livslängd som det fungerar nu för tiden ;)
 

Hankki

Aktiv medlem
Då återstår ett sätt om du vill behålla den ännu. Installera sjuan tillbaka jämsides med tian och kör med multiboot. Starta sjuan när du ska printa och tian andra gånger. Lite omständigt men du kan använda din printer. Så gjorde jag åt min far när hans skanner inte stöds av win 8 eller 10.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Då återstår ett sätt om du vill behålla den ännu. Installera sjuan tillbaka jämsides med tian och kör med multiboot. Starta sjuan när du ska printa och tian andra gånger. Lite omständigt men du kan använda din printer. Så gjorde jag åt min far när hans skanner inte stöds av win 8 eller 10.
Tack för det enda vettiga svaret i den här tråden!
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Eftersom du inte fått så många svar så kom jag med ett förslag, min erfarenhet är att gamla drivrutiner kan fungera på nytt OS, men långt ifrån alltid. Har inte själv provat på Win 10

Du inledde med att kalla det "i-landsproblem", nu så är det "barockt" och tydligen är du nu en del i en hemsk konspiration mellan Canon och Microsoft.

Min åsikt är att man inte alltid kan förvänta sig att alla hårdvara alltid får nya drivrutiner i nya operativsystem.

Om skrivaren var viktig för dig borde du kanske ha kollat innan du uppgraderade till nytt OS?

Om den inte är så viktig är det väl bara köpa en ny skrivare för några tusenlappar.

Som sagt, ett i-landsproblem...

Tack så hemskt mycket för ditt spydiga svar. Har du inget annat att komma med kunde du helt enkelt låtit bli att svara. Och du skall vara forumvärd???
 

afe

Aktiv medlem
Tack så hemskt mycket för ditt spydiga svar. Har du inget annat att komma med kunde du helt enkelt låtit bli att svara. Och du skall vara forumvärd???
Det är nog jag (AFE) som är forumvärd, och inte AFJ, men du kanske uppfattade också mitt svar som spydigt (jag tycker dock att AFJ:s svar inte var så himla farligt - vill man använda 12 år gammal hårdvara med ett nytt OS är det fullt rimligt att först kolla om det kommer att fungera)? Förslaget med multiboot är nog det enda som fungerar, men det är lite omständigt och tar förstås en del hårddiskutrymme i anspråk.
 

AFJ

Aktiv medlem
Tack så hemskt mycket för ditt spydiga svar. Har du inget annat att komma med kunde du helt enkelt låtit bli att svara. Och du skall vara forumvärd???
Som konstaterats - jag är inte forumvärd.

Om du läser tråden igen så ser du att mitt första inlägg var enbart ett försök att hjälpa till i all välmening. Jag avslutade mitt råd med dubbla frågetecken för att jag just var osäker på hur mycket rådet var värt.

På detta svarade du "Uttrycker jag mig otydligt eller?" vilket jag uppfattade som just spydigt. Därav tonen i mitt andra svar.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Som konstaterats - jag är inte forumvärd.

Om du läser tråden igen så ser du att mitt första inlägg var enbart ett försök att hjälpa till i all välmening. Jag avslutade mitt råd med dubbla frågetecken för att jag just var osäker på hur mycket rådet var värt.

På detta svarade du "Uttrycker jag mig otydligt eller?" vilket jag uppfattade som just spydigt. Därav tonen i mitt andra svar.
Olyckligt ordval av mig , men jag menade inget illa alls. Sorry!
 

AFJ

Aktiv medlem
Olyckligt ordval av mig , men jag menade inget illa alls. Sorry!

Lugnt, det är lätt att missförstå så här på nätet.

Jag försökte tidigare läsa på lite mer och om jag förstår rätt så för Windows 7 använde man en standard Bubble Jet drivrutin som levererades med operativsystemet. Sedan kunde man ladda ner en "add-on" för respektive modell från Canon.

Eftersom standarddrivrutinen för Bubble Jet nu verkar saknas i Windows 10 så funkar förstås inte lösningen med add-on.
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag har nu gått tillbaks till Windows 7. Skrivaren fungerar men utskrifterna blir skit , framförallt i sv.
Svartvita utskrifter blir lila. Jag har skrivit ut bilder tidigare som är helt outstanding , så jag fattar inte vad som hänt!
 

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Snälla nån...hjälp mig med utskrifter från Canon i9100

Jag har gjort allt enl boken tror jag. Jag får lila utskrifter när jag försöker skriva ut sv på min Canon i9100. Den har presterat 100% tidigare , men nu är det bara skit. Jag kör Windows 7 64 bit och har rätt drivrutiner. Någon som har bra tips på hur jag löser detta?

Med vänlig hälsning Kent
 

AFJ

Aktiv medlem
Från vilket program skriver du ut?

Har du provat att skriva ut från ett annat program, t ex Windows fotovisare?

Hur lila är det, är det bara en skiftning eller är det verkligen helt lila?

Blir färg-utskrifterna bra?

Har skrivaren någon funktion där du kan skriva ut en testbild från skrivarens meny, så du kan verifiera att skrivaren funkar som den skall (kan ju vara någo bläckpatron som strejkar).

Har du kollat så att du inte har "dubbel" färghantering? Om du använder profiler i programvaran skall du slå av färghanteringen i skrivarens drivrutin.

Med tanke på att det funkade innan ominstallationen men inte efter så gissar jag att det är så att inställningarna är fel någonstans i programvaran eller skrivarens drivrutin.
 

iSolen.se

Guest
Jag har en grymt bra skrivare Canon i9100 , men den ser inte ut fungera tillsammans med windows 10. Finns helt enkelt inga drivrutiner kompatibla med w 10.

Är det någon som har en lösning på detta i-landsproblem?

Med vänlig hälsning Kent
Några gånger har jag redigerat drivrutinen, eller andra liknande drivrutiner för att få igång scannrar och skrivare långt efter supportstopp. Finns det någon liknande drivrutin för win10 du kan utgå ifrån? Då kan du prova att lägga till din skrivare i listan på stödd hårdvara.
 

AFJ

Aktiv medlem
Några gånger har jag redigerat drivrutinen, eller andra liknande drivrutiner för att få igång scannrar och skrivare långt efter supportstopp. Finns det någon liknande drivrutin för win10 du kan utgå ifrån? Då kan du prova att lägga till din skrivare i listan på stödd hårdvara.
När man läser informationen på Canons sida så får jag uppfattningen att detta sannolikt är omöjligt.

Dessutom är ju TS nu tillbaka till Windows 7 där skrivaren har stöd men tydligen inte fungerar som den skall.
 

iSolen.se

Guest
När man läser informationen på Canons sida så får jag uppfattningen att detta sannolikt är omöjligt.

Dessutom är ju TS nu tillbaka till Windows 7 där skrivaren har stöd men tydligen inte fungerar som den skall.
Epson sa samma sak men det var bara att redigera ett textfil för att få igång en gammal scanner med "fel" drivrutin. Den var en knapp som inte funkade som sannolikt inte fanns på den andra modellen men i övrigt gick allt.

Gjorde samma sak på en skrivare och den var 100%.
 
ANNONS