Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bildspel Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Canalog

Avslutat medlemskap
Bildspelsdiskussion

Jag har sett bildspel i Final Cut som var mycket bra, men programmet kostar kr 2500,- eller så.
Däremot har jag gjort bildspel i Keynote som jag upplever som perfekt, dock måste avspelningdatorn har Keynote eller Powerpoint.

Men om det går att visa på TV, vet jag inte.
Hej Wolfgang
Jo jag tror nog att Final Cut är ett bra program även om det kostar 2500. Men för mina behov räcker Lightroom funktioner gott, jag har inte nån ambition att göra bildspel för professionellt bruk.
Betr. Keynote har jag ju som Apple-användare tillgång till det programmet både i padda och laptop, så jag kankske ska testa det också framöver.
mvh
/ B
 

barabild

Aktiv medlem
Jag hade samma problem men för ca ett år sedan fick jag tipset att använda iMovie för att göra bildspel. Det är väldigt enkelt och man har full kontroll över hur länge varje bild ska visas, vilken övergång man ska ha etc och man kan ha flera ljudspår och passa in dem precis där man vill ha en viss effekt. Och sedan kan jag exportera bildspelet i full HD kvalitet så att jag kan visa det på både PC och Mac och på vilken Tv eller i vilken projektor som helst med bra kvalitet.
Sedan jag började använda iMovie så gör jag alla bildspel med ljud som ska "stå för sig själv" vid visningar. Ska jag göra ett bildprogram till vilket jag personligen håller ett föredrag så använder jag Keynote. Ska jag köra detta program på en PC så exporterar jag det som en Pagemakerfil och så är det problemet löst.
//Leif
 

bach7617

Aktiv medlem
Jag har nyligen börjat göra bildspel i Lightroom på min MacBookPro 15", och det går utmärkt att lägga till en ljudfil (mp3) till bildspelet t ex musik från mina vinylskivor eller cd - med bra resultat!!

Fråga:
Men - kan jag också lägga till en ljudfil som jag har spelat in som ett röstmemo på min smartphone (iPhone 6s
/B
Prova att öppna den i GarageBand. Där kan du redigera, förlänga, loopa eller klippa ner ljudet precis som du vill.
 

zoranpucar

Ny medlem
Har du raspberry pi?

Jag skulle sätta upp ett bildspel på ett event, men eftersom det var så många människor där ville jag inte lämna min macbook obevakad.

Så jag kom på att jag hade en raspberry pi liggandes. Lite pill med den, så löste jag att den startade ett bildspel så fort den startades upp. Slängde in några bilder med min logotyp och kontaktinfo så att de som såg bildspelet kunde höra av sig.
 
ANNONS