Annons

Fujifilm X-T20 eller X100F?

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Men Samir, vilket är viktigast? Att ha en svart X-T20 eller att ha en X-T20 på din påskresa?
 

PMD

Aktiv medlem
Vill man ha kameran i svart (eller annat) är det förstås relevant. Alla bryr sig inte, men gör man det är det ju jäkligt trist att köpa den man inte ville ha.
Jag bryr mig i allmänhet rätt mycket om sånt, men inte om jag ska ut och resa och färgvalet gör att jag inte kan få kameran levererad innan resan.
 

smislo

Aktiv medlem
Men Samir, vilket är viktigast? Att ha en svart X-T20 eller att ha en X-T20 på din påskresa?
Har gammal NIKON D200 + 18-70/3.5-4.5 , klarar mig under resan, X-T20 kommer jag att titta lite längre en några dagar på resan... tycker att grått är väldigt tråkigt på denna kamera...
 

smislo

Aktiv medlem
Har egentligen inga stora problem med detta, det ända som är surt att man lovade leveransen för länge sedan och idag har ingen leverans datum...
 

"klick"

Aktiv medlem
Så nu har man ett problem (som jag iof misstänkte skulle uppstå). Då jag använder bälg och diverse mellanringar har det kommit en del damm på sensorn. Köpte en stor blåsbälg på ebay men verkar som det kan vara pollen som fastnat eller något annat som inte går bort. Nån som vet vilket sensor swab kit man ska köpa till Fuji ?


Funderar även på hur man ska undvika detta i framtiden. Billigast kanske är ett "glasfilter" med lämplig gänga precis framför sensorn. Dyrare alternativ en telekonverter..
 

Johnny.H.

Aktiv medlem
Du tappar smidigheten och lite pengar men får i gengäld en rejälare vädertätad kamera med bättre AF och filmkvalitet bland annat. Det finns ju ingenting som är sämre på en X-T2.

Själv valde jag bort den just för storleken, ville ha en kompakt andrakamera. Fast nu när jag haft X-T20 i en dryg månad börjar jag att fundera på om jag öht kommer att använda min D800E. I det läget skulle jag ju klippt till på en X-T2 istället.
 

smislo

Aktiv medlem
Du tappar smidigheten och lite pengar men får i gengäld en rejälare vädertätad kamera med bättre AF och filmkvalitet bland annat. Det finns ju ingenting som är sämre på en X-T2.

Själv valde jag bort den just för storleken, ville ha en kompakt andrakamera. Fast nu när jag haft X-T20 i en dryg månad börjar jag att fundera på om jag öht kommer att använda min D800E. I det läget skulle jag ju klippt till på en X-T2 istället.
Det som är emot X-T2 är storlek/ vikt och pris. Det som talar för X-T2 är vädertätning.

Tror att bildkvalité är någorlunda samma och AF.

Undrar lite mer exakt vad innebär vädertätning? Klarar X-T20 några regn droppar eller kanske att ramla i snö?
 

"klick"

Aktiv medlem
Är den bättre eller år det bara annat glas efter evf:en?
Den är bättre men inte så konstigt då man måste få något för dom där extra tusenlapparna så att säga.

"Common to both cameras is a built-in centrally-placed OLED viewfinder with 2.36 million dots of resolution. However, that of the X-T2 is larger (0.5” vs. 0.39”) and has a greater magnification (0.77x vs. 0.62x).

In addition to its base refresh rate of 60fps, the X-T2’s viewfinder can be increased to an impressive 100fps in Boost mode. Though we had trouble finding official confirmation, ePhotoZine reports that the refresh rate of the X-T20’s viewfinder is limited to 60fps."
 

"klick"

Aktiv medlem
Min "frankenstein macro" setup är typ klar.

Fuji X-T20
Fuji 1.4X TC
M42 Helicoid och förlängning (tillfälligt tejpad i rätt längd)
Raynox DCR-250 monterad bakåfram
M42 IRIS för att kunna få lite mer skärpedjup.
Valfritt mikroskopobjektiv.

Just nu Nikon CFI 4X som med setupen ger 3.66X på sensorn.
Det är ett billigare ($163) icke APO objektiv så inte superskarpt och har endel CA men helt ok för priset.
Ett vanligt macro är nog smidigare dock men kul att testa detta hehe.

Video på en liten spindel @ 3.66X förstoring. Det var runt 0 grader så den var nog i dvala eller nått.
Kolla i 4K 60fps för bäst kvalite.

https://youtu.be/dCAC7ADg92w
 

Bilagor

gamleJ

Aktiv medlem
Var kan jag hitta seriösa tester med mätdata som ställer Fujis sensorer och objektiv mot andra tillverkares. Jag brukar använda främst objektivtester.se. Dynamiskt omfång, lågljusegenskaper och ibland skärpa för en viss kombo kollar jag på dxomark.
 

Bengf

Aktiv medlem
Tycker det är synd att inte X-T2 fick ett större djupare grepp, vad hade det gjort om den vägt 550 gram istället för 507 gram, extragreppet ger visserligen plats för fler än 5 fingrar om så vore fallet, men djupare grepp gör oftast att man inte behöver nypa med fingrarna för att hålla kameran bra.
 
ANNONS