Annons

Nya spegellösa Canon RF, så blev den

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
Vet inte. Canon nämnde, tyckte jag att jag läste någonstans, eller iaf. alluderade till något liknande, med att de inte hunnit ta fram IBIS i tid för släppet av detta första RF-kamerahus. Kan ju ha att göra med att tekniken är ny för Canon, till skillnad för Sony, Olympus och Panadonic som haft tekniken länge i flera generationer kamerahus.
Jag tvivlar på att Canon inte har kompetens att bygga en kamera med IBIS med kort varsel. En så stor kameratillverkare som Canon har förstås experimentverksamhet där man testar olika tekniker, samt håller sig ajour med sådan ny teknik som är för dyr för att experimentera med (IBIS är inte en sådan dyr teknik, men kolumnvis A/D-omvandling kan vara det).

Annars så kan du ha mycket rätt i att Canon medvetet väljer att spara både utvecklingskostnader och tillverkingskodtnader, på att skippa IBIS. De är ju, precis som du är inne på ovan, väldigt marknadsdominerande och kan styra marknaden och sina användare mer.
Det är en mycket troligare förklaring.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Är inte så säker på att det är pengar och vinstmarginal som avgjorde i det här fallet.
Canon RF har säkert tagit ett par år att ta fram. Förmodligen ett mycket stort och långt projekt..

Patentet för deras IBIS lösning är från i år. Vi vet från Fuji som beskrivit jobbet för att ta fram IBIS för X-H1 också var ett stort projekt.

Jag tror att det är som Canon antyder att de hann inte få med detta i Canon RF. Vi vet från undersökningar gjorda av Fuji rumors att det är många kunder som inte bryr sig om IBIS och hellre vill ha en mindre kamera.

Nu lär komma en enklare spegellös och en mer proffsinriktad som båda är i pipeline hos Canon.
Vi får se om någon av dessa får IBIS.

Canon har ofta använt de enklare kamerorna för att testa ny teknik. Låt oss se vad de gör den här gången.

Stabilisering i objektivet är bra. Fast en kombination av IBIS och stabilisering av objektivet i kombination är ändå bättre. Man får stabilisering också i djupled med IBIS plus att i kombination får man ofta ett par steg ytterligare.

Detta är säkert Canon mycket medvetna om och kommer att införa IBIS för att inte förlora kunder.
 

PMD

Aktiv medlem
Canon RF har säkert tagit ett par år att ta fram. Förmodligen ett mycket stort och långt projekt..
Det har säkert varit ett flerårigt projekt, men jag tror också att Canon har haft kameran och objektiven klara ett tag. Då kunde man vänta tills Nikon presenterade sin spegelfria småbildskamera och komma med sin egen strax efter. Det är ju alltid bra att kunna rikta om uppmärksamheten mot sig själv när någon har presenterat en nyhet.

En annan sak som tyder på att Canon har varit klara ett tag är att de presenterade ett mer lite komplett system än Nikon, med ett fungerande batterigrepp (och kanske fler objektiv, men jag minns inte riktigt hur det var där).
 

PMD

Aktiv medlem
Detta är säkert Canon mycket medvetna om och kommer att införa IBIS för att inte förlora kunder.
Det är en no-brainer att anta att Canon har koll på tekniken, men det är ju också helt riktigt att det bara är sjunkande försäljning som kan få Canon att införa IBIS.

Vi får väl se. Det tycks ju inte som att Canon tappade så mycket på att inte byta till ny sensorteknik när Sony började tillverka sensorer som har betydligt bättre dynamik (på låga ISO, vill säga).
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det är en no-brainer att anta att Canon har koll på tekniken, men det är ju också helt riktigt att det bara är sjunkande försäljning som kan få Canon att införa IBIS.

Vi får väl se. Det tycks ju inte som att Canon tappade så mycket på att inte byta till ny sensorteknik när Sony började tillverka sensorer som har betydligt bättre dynamik (på låga ISO, vill säga).
Sensorteknik är något helt annat. Glöm inte att Sony höll på att gå i konkurs på grund av deras satsning. Det var 12-14 miljarder dollar om jag minns rätt. Sonyaktien klassades som junkbonds mellan 2012 och 2015. Deras ordförande var på flera senatsförhör på grund av deras dåliga ekonomi.
 

PMD

Aktiv medlem
Sensorteknik är något helt annat.
Ja, att det är något annat än IBIS (och dyrare att experimentera med) var ju precis vad jag skrev i inlägg #381!

Men inlägg #384 handlar om marknadstaktik. Många på diverse forum gnällde över att Canons sensorer har så dålig dynamik (men underlät att nämna att det handlar om låga ISO) och förutspådde Canons snara undergång pga detta. Så blev det ju inte, och jag tror knappast att utebliven IBIS i Canons EOS-R-kameror kommer få den följden heller.

Canon har många lojala användare och Canon kommer att utnyttja det till sista droppen innan de inför IBIS i en småbildskamera.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det där sista är jag som sagt inte alls så tvärsäker på.

Vad gäller sensor så tycker jag den i 5D MKIV är riktigt bra. DR på 13,6. Lågt och snyggt brus högt upp på ISO-skalan.
Det finns Sony-sensorer som har högre DR på låga ISO fast de är ofta sämre på höga ISO än Canon.

Canon lär nog inte behöva kasta in handduken än på några år.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Först och främst tycker jag man ska lyssna på intervjun, bland annat säger de där att EOS R är resultatet av ett projekt vars primära mål var att kunna skapa den optimala optiken.

Det tycker jag är ganska tydligt i de objektiv de nu släppt, som samstämmigt hyllas som fenomenalt bra optiskt (Om än gigantiska och dyra)

I intervjun säger de också att den heliga treenighet är planerad, och ryktessajterna skvallrar om RF-objektiv på 24mm 1.2, samt 85mm 1.2

Jag tycker det är ganska solklart att dessa objektiv vänder sig till en helt annan målgrupp än vad det första EOS R-huset gör.

Jag skulle inte bli förvånad om en av de modeller som är tidigast planerad är en ersättare till 5Dsr, dvs en högupplöst kamera primärt inriktad på stillbild. Det är en av de äldre modellerna i deras nuvarande lineup, vore en bra match med de nya objektiven etc.

I en sån modell kan de fortsätta nedprioriteras video, men däremot vore IBIS mkt fördelaktigt, även för stillbild.

En sån modell skulle inte heller kannibalisera på de andra modellerna, något vi vet är viktigt för Canon.

Snillen spekulerar ni vet :)
 

Bengf

Aktiv medlem
Mja…. Det väldigt många missar med Sony är att dom också trimmar parallet högiso för video, det fins exempel där APS-C kameran A6500 gav renare bilder med 4K vid högre iso än 5DMKIV, första A7S var en sådan där stillbild högiso inte var sensationellt, men video högiso var förbluffande bra, GH5s Panasonic, har väl på sätt och vis kopierat receptet från A7S med sina 10mp, och visar på att vara lika bra och i vissa situationer något bättre än A7S. För övrigt så lär NASA ha använt A7S/A7SII just för den egenskapen, 5DMKIV är bra på stillbilds/höga ISO-tal, men A7RIII/A7III tror jag inte är sämre i alla fall och dom har också lite nyare sensorer.
 

Bengf

Aktiv medlem
Först och främst tycker jag man ska lyssna på intervjun, bland annat säger de där att EOS R är resultatet av ett projekt vars primära mål var att kunna skapa den optimala optiken.

Det tycker jag är ganska tydligt i de objektiv de nu släppt, som samstämmigt hyllas som fenomenalt bra optiskt (Om än gigantiska och dyra)

I intervjun säger de också att den heliga treenighet är planerad, och ryktessajterna skvallrar om RF-objektiv på 24mm 1.2, samt 85mm 1.2

Jag tycker det är ganska solklart att dessa objektiv vänder sig till en helt annan målgrupp än vad det första EOS R-huset gör.

Jag skulle inte bli förvånad om en av de modeller som är tidigast planerad är en ersättare till 5Dsr, dvs en högupplöst kamera primärt inriktad på stillbild. Det är en av de äldre modellerna i deras nuvarande lineup, vore en bra match med de nya objektiven etc.

I en sån modell kan de fortsätta nedprioriteras video, men däremot vore IBIS mkt fördelaktigt, även för stillbild.

En sån modell skulle inte heller kannibalisera på de andra modellerna, något vi vet är viktigt för Canon.

Snillen spekulerar ni vet :)

Jamen tänk så är då för en stund Rickard, Canon har superkompetens, " vi bockar av och godkänner" Canon säljer mest i hela Världen "vi bockar av och godkänner" Canon tjänar mest pengar av alla, " vi godkänner" dom har tycker jag ett fantastiskt objektivprogram med en stor bredd av begagnade och ständigt nytillverkade objektiv.

Och så har dom ju 4K i sin billiga M50, och så fick EOS-R småbild det också, med dom otroliga förutsättningarna, så behöver man väl inte bli ilsken om några stackare ändå hade önskat sig lite vassare 4K, MKIV och 1DXII får väl med säkerhet ersättare till Tokyo OS 2020, så inte tror jag EOS R eller senare nyare variant behöver konkurrera så mycket med dom.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Jamen tänk så är då för en stund Rickard, Canon har superkompetens, " vi bockar av och godkänner" Canon säljer mest i hela Världen "vi bockar av och godkänner" Canon tjänar mest pengar av alla, " vi godkänner" dom har tycker jag ett fantastiskt objektivprogram med en stor bredd av begagnade och ständigt nytillverkade objektiv.

Och så har dom ju 4K i sin billiga M50, och så fick EOS-R småbild det också, med dom otroliga förutsättningarna, så behöver man väl inte bli ilsken om några stackare ändå hade önskat sig lite vassare 4K, MKIV och 1DXII får väl med säkerhet ersättare till Tokyo OS 2020, så inte tror jag EOS R eller senare nyare variant behöver konkurrera så mycket med dom.
Jag har lite svårt att förstå vad du vill ha sagt med ditt inlägg, men jag uppfattar det som om du tillskriver mig en massa åsikter jag inte har, och inte heller har uttryckt:

Självklart vill alla konsumenter, även jag, få så mycket som möjligt för sina pengar.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Och vad ska det betyda i detta fallet?
Vadå betyda, jag delade min syn på varför de inte inkluderade ibis. Tycker det var tydligt, du behöver inte hålla med eller överanalysera.

..någonting som motbevisar alla andras positiva erfarenheter, efter såhär lång tid? ..
Nu tror jag du hittar på eller inte har läst särskilt många kommentarer/recensioner. Du säger "alla" men jag skulle ärligt vara förvånad om du kan hitta fem personer som provat och kommit fram till att en A7x ibis är lika bra eller bättre än tex en GH5.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
Canons strategi är ju att sälja grejer. Ni skriver ju att det är för dåligt dynamiskt omfång, ingen stabilisering. Ändå går det otroligt nog att ta bra bilder med grejerna som görs idag - av andra än de som ofta skriver mest...

Snart kommer Canon med en ny modell med stabilisering. Med ännu bättre "omfång" och överliggande spatial skuggkompensering. Canon har tekniken och för många år sedan provade jag en handkikare med stabilisering av Canons fabrikat. Tyvärr gick den i durken och med det i beaktande blev det inga fler inköp till "bryggan" genom rederiet. Den kostade då omkring 20.000kr.

Räkna med att spegellösa kameror är gamla väldigt snabbt och modellerna kommer att avlösa varandra lika snabbt som ett fyllo öppnar en öl...
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag har lite svårt att förstå vad du vill ha sagt med ditt inlägg, men jag uppfattar det som om du tillskriver mig en massa åsikter jag inte har, och inte heller har uttryckt:

Självklart vill alla konsumenter, även jag, få så mycket som möjligt för sina pengar.

Ja men du skrev nyligen att självklart har Canon kompetens att tex använda sig av IBIS ( vilket jag också tror att dom har )- frågan blir då om dom gjort rätt val att utesluta IBIS, det är ju ingen unik fråga på just våra sidor utan diskuteras hej vilt ute över allt bland testare. Du skriver att 4K är hypad och sällan efterfrågad, vill du med det säga att Canon gör rätt med en enklare version av 4K och ingenting att klaga på, eller fattade jag dig fel. Du kämpare ju med att förklara vad Canon killen vill säga att andra måste läsa ordentligt vad han säger, hur tolkar man det liksom, att Canons val av finesser är fullt tillräckliga och inte borde mötas av någon kritik alls, jag hänger i alla fall inte med där riktigt.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Inlägget triggat av rronnbacs inlägg men riktat till alla.

Kul med spekulationer :). Tror också en spegellös 5dsr kan bli verklighet.

Låter som en drömkombo med spegellös 5dsr utrustad med ibis och de nya objektiven. Det finns dock en rejäl hake. Priset kommer inte bli kul. Minst 50000kr för huset är väl troligt om de kan ta 27000kr för eos r. För mig innebär det att vänta först på att huset ska släppas och sedan några år tills begagnatpriserna börjar bli vettiga. Canon har lite utvecklats till ett märke där jag ständigt väntar på något som inte infrias. 27000kr för en eos r borde tillfredsställa mer än bara framtidsutsikterna kan jag tycka. Jag undrar hur många rika entusiaster det finns som kan betala 40000kr för ett hus med f4 zoom där mycket ändå fattas?

Eos r är inte dålig, bara i förhållande till pris. I 6dmkii tråden när den kom diskuterades det i samma banor. Den var nere tillfälligt på 12000kr på Elgiganten i veckan. Det om något talar väl för att Canon vid nysläpp är allt annat än prisvärt. Skillnaden denna gången är att tekniken är ny för Canonentusiaster som endast fotar med småbildskameror så priset håller sig kanske längre?
 

rronnbac

Aktiv medlem
Ja men du skrev nyligen att självklart har Canon kompetens att tex använda sig av IBIS ( vilket jag också tror att dom har )- frågan blir då om dom gjort rätt val att utesluta IBIS, det är ju ingen unik fråga på just våra sidor utan diskuteras hej vilt ute över allt bland testare. Du skriver att 4K är hypad och sällan efterfrågad, vill du med det säga att Canon gör rätt med en enklare version av 4K och ingenting att klaga på, eller fattade jag dig fel. Du kämpare ju med att förklara vad Canon killen vill säga att andra måste läsa ordentligt vad han säger, hur tolkar man det liksom, att Canons val av finesser är fullt tillräckliga och inte borde mötas av någon kritik alls, jag hänger i alla fall inte med där riktigt.
Jag säger att det är bättre att de som inte sett intervjun gör det innan de uttalar sig om innehållet, på samma sätt som det är bra om de som recenserar en bok har läst den. Har du någon annan uppfattning?

Sen gör åtminstone jag skillnad mellan förklara och försvara. Canon förklarar sitt beslut med att 4k inte är så prioriterad funktion i målgruppen. Jag säger att det av alla undersökningar jag sett verkar stämma.

Jag har däremot INTE påstått att 4k är "hypat", det är något du lägger i min mun.

Jag har heller inte sagt att Canon inte förtjänar kritik, det står alla fritt att kritisera så mycket de vill.

Jag är intresserad av att förstå hur Canon (och andra tillverkare) resonerar, eftersom jag tror att det säger något om vad som kan tänkas komma i framtiden.

Just därför tycker jag det ger mer att lyssna på deras inställning, och sen får vår och dra vilka slutsatser de vill av det.
 

Kent Karlsson

Aktiv medlem
Varför skall så många ta upp sånt som inte har med EOS R att göra?

Kan ni inte skapa en egen diskussion om IBIS, andra märken och Canons strategier ? Kunde inte denna tråden få handla om EOS R och hur ni upplever den! Ni som har fått hem den kunde berätta hur ni upplever kameran! Är det någon som provat i praktiken som är beredd att ge ett omdöme?
 

gamleJ

Aktiv medlem
Kan ni inte skapa en egen diskussion om IBIS, andra märken och Canons strategier ? Kunde inte denna tråden få handla om EOS R och hur ni upplever den! Ni som har fått hem den kunde berätta hur ni upplever kameran! Är det någon som provat i praktiken som är beredd att ge ett omdöme?
Verkar inte som så många köpt den än. Trådar som dessa brukar tuffa på med lite omkringsnack tills det plötsligt är någon som testat eller läst något nytt. Inte odelat negativt då tråden syns i forumet och inte glöms bort på så vis.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag säger att det är bättre att de som inte sett intervjun gör det innan de uttalar sig om innehållet, på samma sätt som det är bra om de som recenserar en bok har läst den. Har du någon annan uppfattning?

Sen gör åtminstone jag skillnad mellan förklara och försvara. Canon förklarar sitt beslut med att 4k inte är så prioriterad funktion i målgruppen. Jag säger att det av alla undersökningar jag sett verkar stämma.

Jag har däremot INTE påstått att 4k är "hypat", det är något du lägger i min mun.

Jag har heller inte sagt att Canon inte förtjänar kritik, det står alla fritt att kritisera så mycket de vill.

Jag är intresserad av att förstå hur Canon (och andra tillverkare) resonerar, eftersom jag tror att det säger något om vad som kan tänkas komma i framtiden.

Just därför tycker jag det ger mer att lyssna på deras inställning, och sen får vår och dra vilka slutsatser de vill av det.

Canon hoppade inte över 4K med EOS R den fick det, liksom tidigare MKIV och 1DX och M50.
 
ANNONS