Annons

Mellanformat - ny FF standard?

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Förlåt men den där bilden ser skadad ut på flera sätt, halo/överskärpning men det kanske blir så genom uppladdningen. Fin bild är det ändå och jag skulle gärna se en mildare behandlad version.

När du tar en bild vill du ha så stort DR som möjligt även om du ska visa den på ett papper som bara klarar x steg eller en skärm som bara klarar 8 eller 10 steg. Ögat klarar 10-14 steg men kan ju ställa om sig så vi kan se 24 steg. Vi brukar ju trycka ihop bilden i redigeringen för det är helt enkelt inte behagligt att leta detaljer in det mörkaste och ljusaste om mediat ens klarar det. Jag tackar inte nej till 20 stegs DR men kommer fortfarande bara leverera 8-10 steg som tack vare 20 stegs DR i kameran kommer kunna visa överlägsna detaljer i både ljust och mörkt.

Håller med men bilden ser faktiskt inte ut riktigt så där på min skärm men den är gjord för att vara extrem. Har sett lite skillnad även i portfoliodelen på FS men där tar man emot 4K bilder också och skalar dem. Jag har även gjort en annan variant där halva bilden är helt svart - den är tänkt mer som en Serengeti-flagga i två färger. Det var annars rätt knepigt ljus den där morgonen för solen kom ju igenom bara genom ett rätt litet hål i molnslöjorna. Det viktiga med den bilden för mig är att den just är ett exempel på när man inte lyfter skuggorna utan istället gör precis tvärtom.

Jag har ingen annan syn i övrigt kring detta än du Ola. Det är ju alltid en fördel att ha mer data att arbeta med och det är ju alltid en fördel att själv få betämma
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Om man skall vara petig så är det exakt fyra* kameramodeller med småbildssensor vars sensorteknik ställer dem med jämnbredd med sensorn i Hasselblad X1D (D810, D850, A7R III och A7 III). Ser man på majoriteten av småbildskameror så har faktiskt MF-sensorn i X1D (och därmed sannolikt också i GFX-modellerna som använder samma grunddesign) en fördel i bildprestanda som stämmer rätt bra med skillnaden i yta.
Ja så är det väl. Men poängen är att vi inte sett den nya generationen MF-sensorer än. De vi har nu verkar ju inte ens vara särskilt mycket bättre än dagens bästa småbildssensorer. Teknikfaktorn håller jämna steg med råstyrka i form av storlek idag men det här har vi ju sett gått i vågor tidigare också när den snabbaste utvecklingen tidigare skedde i APS-C kamerorna (jag utelämnar telefoner och 1" kameror nu så Per vet det :). Vi kan ju tyvärr inte ens få jämförbara mätdata för Fujis MF-sensorer och vad jag vet finns det inga för deras APS-C -modeller heller, vilket är lite synd. Förstår inte varför DxO inte klarar av detta.

För att återknyta till TS frågeställning om MF som ny FF-standard så tror jag mest man kan ha det ur ett rent Fuji-perspektiv idag. Deras nya kamerahus är faktiskt väl så smidiga och klart mindre än Canons och Nikons klossiga flaggskeppsmodeller med sina inbyggda vertikalgrepp (var på Scandinavian idag och kollade). Det är väl inte dyrare heller. För Fuji som inte har några småbildmodeller så är det väl helt naturligt att försöka konkurrera med det man har istället för att bygga upp en helt ny produktlinje men att MF kommer bli det nya småbildsformatet kommer nog inte att stämma än annat än för just Fuji. Jag tycker inte det verkar som om att utvecklingen av småbildssensorerna nått vägs ände än.

Plus att man kan uppnå samma totala bildegenskaper med 2/3 steg mindre maxbländare vilket ger en bra möjlighet att bygga objektiv som ger samma generella bildprestanda (bildvinkel, skärpedjup) men som är mer välkorrigerade för aberrationer.
Precis, det råder ju liknande förhållanden mellan MF och småbild som mellan småbild och APS-C. Det borde ju vara en fördel att slippa ta fram objektiv med mer extrema brännvidder och högre ljusstyrka bara för att parera effekterna de mindre sensorerna ger.

Tyvärr är kameratillverkarna överlag rätt kassa på att publicera exempelbilder (skrytbilder :) som verkligen lyfter fram det kamerorna eller objektiven är bra på.
Är inte det konstigt? De bygger kamerorna och objektiven och fattar inte hur de ska framhäva sina "selling points" för att marknadsföra och sälja ? Men det gäller ju inte bara bilder de tar. Ofta glömmer de att skriva det i texterna också.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Den sensor som sitter i Fuji GFX är cirka 4 år gammal. Den kom först i Phase One och Hasselblad H5D. Det var första CMOS sensorn med bra ISO-egenskaper till MF.
Sedan släppte Pentax en kamera med likadan sensor och Hassblad presenterade X1D.
Slutligen kom Fuji GFx ungefär samtidigt med Hasselblad.
Fast detta är en sensor som inte hade allt det som nu FF sensorerna har i form av AF punkter, ansiktsigenkänning mm.

Detta kommer förmodligen i den 100 Mp sensor Sony släpper och kommer finnas i Fuji GFX 100s som också kommer ha IBIS enligt Fuji själva.
Vi får sedan se vad Hasselblad kontrar med. Samma sensor helt klart fat IBIS. Knappast.

Helt klart är att MF kamerorna kommer ha vara mer lika en FF kamera än någonsin tidigare vad gäller handhavande och funktioner. Till ett pris som är lägre än någonsin.
Vilket i sin tur förmodligen leder till att marknaden växer betydligt från att varit cirka 10 000 kameror per år för 2 år sedan.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Både FF och MF har växt sista åren, och fortsätter växa i antal. Dock tror jag inte att någon av de kommer gå om APS som största format.

Tror det även fortsättnigsvis kommer att sälja flest antal i ordningen: APS, m43, FF (eller om FF kanske går om m43 - lite osäker där), MF.

Sedan att de större formaten säljer procentuellt mycket fler numera är kanske inte så konstig ökning, då de varit en mycket liten del av marknaden fram tills idag (har inga exakta siffror men gissar på en ca 10% för FF och ca 1% för MF - men nu hugger jag till vilt - utan något bra underlag att se på just nu).

Jag har ingen direkt avvikande mening. APS-C skapades väl som en billigare kompromiss avsedd för den större marknaden. Med sjunkande priser där man kan köpa instegsvarianter av gårdagens modeller av småbildskamerorna så kan man köpa även sådana nya för samma priser som de senaste APS-C -modellerna. Då blir det ett reellt alternativ för de som vill.

Det kommer väl strax finnas en andrahandsmarknad för Fujis MF-modeller också. 44 000 kostade en Fuji GFX ny idag hos Scandinavian om jag inte missminner mig. Mycket pengar men inte mer än en del high end småbildsmodeller kostar - och det blir snart billigare när de nya sensorerna kommer, för då är även GFX gårdagens nyheter.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Det säljs väl ungefär 10 miljoner systemkameror av olika slag per år.
För ett par år sedan var den samlade marknaden för MF-kameror 10 000 stycken per år.

MF marknaden var alltså långt ifrån 1%.
Svårt att säga hur mycket X1D och GFX har lyckats öka marknaden.
Fast MF är fortfarande en liten del av totalmarkanden för systemkameror.
 

PMD

Aktiv medlem
Är inte det konstigt? De bygger kamerorna och objektiven och fattar inte hur de ska framhäva sina "selling points" för att marknadsföra och sälja ? Men det gäller ju inte bara bilder de tar. Ofta glömmer de att skriva det i texterna också.
Det gäller inte alla tillverkare. Jag har sett fantastiskt bra bilder i Leicas monter på fotomässan (i Älvsjö) flera gångar.

Det är förvisso lite konstigt. Leica säljer väl mer på sitt namn än på något annat, så varför behöver de visa upp fina bilder? :)
 
Senast ändrad:

Flash Gordon

Aktiv medlem
Hasselblads fabrik här i Göteborg är full med jättestora printar som oftast är tagna av fantastiska fotografer. En del kända andra mindre kända.
De delar också ut pris till unga fotografer i tror jag 12 kategorier. Dessa är printade i cirka 2x3 meter.
Dessa bilder brukar sedan visas upp i olika världsstäder.

Hasselblad använder definitivt bilder som en viktig del av sin marknadsföring.
Just stora bilder är där Hasselblad verkligen kommer till sin rätt och visar på objektivens samt kamerans fördelar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
...............Helt klart är att MF kamerorna kommer ha vara mer lika en FF kamera än någonsin tidigare vad gäller handhavande och funktioner. Till ett pris som är lägre än någonsin.
Vilket i sin tur förmodligen leder till att marknaden växer betydligt från att varit cirka 10 000 kameror per år för 2 år sedan.
Det var väl mycket det som låg i botten på Magnus uttalande när han jämförde GFX med Nikons D850 (eller för den delen även A7r III). Magnus lyfte exv. fram AF och seriebildtagningsfrekvens och där var ju MF-modeller som GFX rätt distanserade. Ögonfokus har man inte heller vad jag vet.

Det är ju en del funktionalitet som MF-kamerorna saknar idag i jämförelse med de bästa småbildsmodellerna men som de säkert får i morgon. Det blir nog ett intressantare spel när en ny generation MF blir mer lika dagens småbildare och sensorerna blir lika tekniskt utvecklade.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det gäller inte alla tillverkare. Jag har sett fantastiskt bra bilder i Leicas monter på fotomässan (i Älvsjö) flera gångar.

Det är förvisso lite konstigt. Leica säljer väl mer på sitt namn än på något annat, så varför behöver de visa upp fina bilder? :)
Det finns alltid undantag. Varför anstränger sig inte de andra lika mycket kan man ju undra. Det kostar väl inte så mycket och de är ju faktiskt i samma bransch där man alltså säljer kameror som väl är till för just att ta fantastiska bilder med, eller hur?
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hasselblads fabrik här i Göteborg är full med jättestora printar som oftast är tagna av fantastiska fotografer. En del kända andra mindre kända.
De delar också ut pris till unga fotografer i tror jag 12 kategorier. Dessa är printade i cirka 2x3 meter.
Dessa bilder brukar sedan visas upp i olika världsstäder.

Hasselblad använder definitivt bilder som en viktig del av sin marknadsföring.
Just stora bilder är där Hasselblad verkligen kommer till sin rätt och visar på objektivens samt kamerans fördelar.
Jaa. Jag har sagt det förr vid något tillfälle. En gång hade Moderna Museet en utställning av bilder tagna med storformatkameror och de var fullständigt hisnande tyckte jag då. Detaljen och djupet verkligen knockade mig då. Även en del gamla historiska bilder tagna med gamla glasplåtar, i verkligt stora format, kan ha en otrolig detalj. Såg en del när jag jobbade på Stadsmuseet.

Dagens digitala systemkameror har också en fantastisk potential. Varför misslyckas Fuji med att övertyga mig när det borde vara fullt möjligt med den kameran?

Även Peter Lik har ju fattat detta. Han gör ju ofta verkligt stora bilder som han säljer för mångmiljonbelopp. Bara den parametern med storleken gör väl också att prislapparna åker uppåt ordentligt. Det verkar inte vara så många som tar det steget fast det uppenbarligen finns stora pengar i stora bilder av hög kvalitet.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tror det finns ett praktisk skäl att de flesta inte köper bilder som är riktigt stora.
Helt enkelt bristen på fri väggyta att hänga stora bilder på.

Mina egna barn som nu har barn vill gärna ha bilder på väggarna av familjen och barnen.
När jag frågar i vilket format jag skall skriva ut blir det sällan större än A4. Många gånger bara 10X15 cm.Max A3.

Jag har ännu inte lyckats övertala någon av dem till en A2 bild. De har hellre många små bilder än en stor på väggen. Andra jag också levererat bilder till tänker i samma banor.

Har man råd att köpa bilder för stora summor har man kanske också plats för stora bilder. Fast den marknaden är kanske inte så stor.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag vandrade runt på Scandinavian härom veckan och kände mig fram på många av kamerorna.

Det som slog mig var att med mina händer i storlek 10,5 var många mindre spegellösa modeller helt ok utan optiken monterad - men otroligt obekväma när den är på.
Optiken är så stor och tung i förhållande medan greppet på dem räcker till 3,5 fingrar. Och de fingrarna hade ändå inte speciellt bra grepp.

Sedan kom jag fram till GFX och den är underbar att hålla i. Första gången jag provade den faktiskt.
Som ett rejält Pro-hus i fin balans. Inte nerplottrad med knappar. Plats för handen. Fint balanserad i avstånd till reglage osv.

För ”samma pengar” egentligen.
Så köpa ett system från början eller byta system helt så varför inte.

Stort för storlekens skull är ju ingen höjdare. Och lika så ett hus så litet att det inte längre behåller sin harmoni i själva systemet.
 

Per Hesselgren

Aktiv medlem
Centralslutare

Den sensor som sitter i Fuji GFX är cirka 4 år gammal. Den kom först i Phase One och Hasselblad H5D. Det var första CMOS sensorn med bra ISO-egenskaper till MF.
Sedan släppte Pentax en kamera med likadan sensor och Hassblad presenterade X1D.
Slutligen kom Fuji GFx ungefär samtidigt med Hasselblad.
Fast detta är en sensor som inte hade allt det som nu FF sensorerna har i form av AF punkter, ansiktsigenkänning mm.

Detta kommer förmodligen i den 100 Mp sensor Sony släpper och kommer finnas i Fuji GFX 100s som också kommer ha IBIS enligt Fuji själva.
Vi får sedan se vad Hasselblad kontrar med. Samma sensor helt klart fat IBIS. Knappast.

Helt klart är att MF kamerorna kommer ha vara mer lika en FF kamera än någonsin tidigare vad gäller handhavande och funktioner. Till ett pris som är lägre än någonsin.
Vilket i sin tur förmodligen leder till att marknaden växer betydligt från att varit cirka 10 000 kameror per år för 2 år sedan.
Hasselblad verkar vända sig till studiofotografer med specialbehov. Centralslutare med blixtsynk på 1/2000 sek. Frågan är om någon annan vill in på den marknaden? På analogtiden fanns det 90 mm objektiv med centralslutare till Pentax 67 till exempel.
 

gladers

Aktiv medlem
Hej!

Men du - vad ser fantastiskt ut i de länkade bildsidorna? Bilderna skulle lika gärna kunna vara tagna med mft eller så. Som bekant är det hart när omöjligt att dra vettiga slutsatser utifrån bilder på websidor. Stora printar är säkert en annan sak.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Tror det finns ett praktisk skäl att de flesta inte köper bilder som är riktigt stora.
Helt enkelt bristen på fri väggyta att hänga stora bilder på.

Mina egna barn som nu har barn vill gärna ha bilder på väggarna av familjen och barnen.
När jag frågar i vilket format jag skall skriva ut blir det sällan större än A4. Många gånger bara 10X15 cm.Max A3.

Jag har ännu inte lyckats övertala någon av dem till en A2 bild. De har hellre många små bilder än en stor på väggen. Andra jag också levererat bilder till tänker i samma banor.

Har man råd att köpa bilder för stora summor har man kanske också plats för stora bilder. Fast den marknaden är kanske inte så stor.
Jag tror han säljer till företag som vill imponera på besökare. Hänger kanske i entréer eller konferensanläggningar eller så.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag vandrade runt på Scandinavian härom veckan och kände mig fram på många av kamerorna.

Det som slog mig var att med mina händer i storlek 10,5 var många mindre spegellösa modeller helt ok utan optiken monterad - men otroligt obekväma när den är på.
Optiken är så stor och tung i förhållande medan greppet på dem räcker till 3,5 fingrar. Och de fingrarna hade ändå inte speciellt bra grepp.

Sedan kom jag fram till GFX och den är underbar att hålla i. Första gången jag provade den faktiskt.
Som ett rejält Pro-hus i fin balans. Inte nerplottrad med knappar. Plats för handen. Fint balanserad i avstånd till reglage osv.

För ”samma pengar” egentligen.
Så köpa ett system från början eller byta system helt så varför inte.

Stort för storlekens skull är ju ingen höjdare. Och lika så ett hus så litet att det inte längre behåller sin harmoni i själva systemet.
Det som slagit mig med den kamerna annars är ju att den säkert skulle passa en sådan som mig bra. Jag gillar ju egentligen inte större kameror än de jag har då de ju kan bli riktigt små med de små objektiv jag har. Den kritik som riktats mot den är ju främst för den AF den inte har. Jag har ju lyckats ta hyfsade bilder genom åren med manuella objektiv så varför skulle AF i en GFX inte funkat för mig. Jag är inte målgruppen vare sig för Nikon A850 eller Sony A9. Jag är mer ute efter bildkvaliteten och den är säkert jättebra i GFX även om Fujis marknadsfolk lyckats sjabbla bort den egenskapen.

Jag har aldrig gillat exv. Canons "gummiklump"-liknande design. Fujis GFX-design däremot, tycker jag är verkligt fin. Likväl förstår jag de som hellre köper en D850 eller något Sony III-hus istället och kanske främst A7r III på.
 

Bengf

Aktiv medlem
Till A9 kom det också ett billigt lätt extra grepp som endast då ger lite mera plats för lillfingret, det är inte så dumt, men kanske inte jättevackert med sned botten, testaren Max Y. tyckte att det hjälpte lite grann i och med att det är så trångt för fingrarna mellan objektivfästet och greppet, en ofta påtalad akilleshäl som tydligen Sony inte vill lyssna på, skulle förmodligen räcka med 5-6mm bredare kamera, Sony börjare faktiskt att närma sig 700 gram vilket nog inte så många tänker på, och då kan det vara dumt att spara för mycket på litenheten. Första A7R var verkligen både liten och lätt, men så kommer IBIS och större batteri, 4K ( ger värme )- och visst dubbla kort också.

Jag vill se en lite större A10 med plats för ett XQD kort och ett UHS III kort som funnits något år nu, eller att Sony chockar och bjuder på dubbla XQD med obegränsad antalet Raw-bilder o sekunder till bufferten, vanliga A9 hottar man upp lite och kallar den för A9s. Tydligen har Sony släppt en RX100VA med det ljusstarkare objektivet men lika snabb som den nya RX100VI med 200mm zoomen, detta var en överraskning.
 
ANNONS