Annons

Varför inte lägga ner tramset och bara sälja?

Produkter
(logga in för att koppla)

J O Härnström

Aktiv medlem
Det brukar löna att kolla prisjakt eller ebay innan man slår till för att få koll på lägsta pris.
Handlarna själva skulle nog vilja slippa allt krångel som nämns i tråden. Men det är väl många andra aktörer också som vill vara med och dela på kakan, (som leverantörer, fabrikanter).
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Javisst. Kommersiella knep som går ut på att studera köpbeteenden, knyta upp kunden och skapa ”lojalitet” finns i all detaljhandel. Alla följer samma mönster. Det ska samlas bonuspoäng osv. Tramsigt som tusan! Det enda vi kunder egentligen vill är ju att handla.

Det vore otroligt uppfriskande med aktörer som vågade bryta detta mönster. Tänk en butikskedja som vågade lova följande:

- Hos oss får du alla rabatter direkt.
- Vi har inga kundklubbar där du samlar poäng som du kan handla för. Den rabatten är redan avdragen i våra grundpriser.
- Vi pysslar inte med rabattkuponger eller rabattkoder.
- Vi ger samma priser till alla.
- Vi vill göra det enkelt för dig som kund.

En sådan affär skulle jag älska att handla i! :)
Det vore naivt att tro att det inte redan är ganska välstuderat att affärerna tjänar pengar på att knyta upp kunder med diverse kort, bonuspoäng, reklamutskick m.m. Och att de omvänt tjänar mindre på ditt förslag att sälja helt "utan krångel". De lägger ju trots att ganska stora summor per år på att synas, höras och skapa kundklubbar av olika slag. Påstridig marknadsföring med olik system som är lätta att genomskåda retar väl alltid någon, jag är också en av dom, men de flesta vill väl ha det så.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Men det fanns en sympatisk grej med konsumkvittona. Återbäringen baserades på det faktiska resultatet! De år då Konsum gick dåligt så blev det ingen återbäring alls. Andra år fick man flera procent tillbaka.
Ja, i fallet Konsum handlar det ju i grunden om kooperativt ägande. Lite annorlunda grundmodell än de flesta övriga.
 

rronnbac

Aktiv medlem
När man hänger här på FS får man en stark känsla av det finns gott om märkesambassadörer. I var och varannan tråd lyft fördelar med just det märke som just den debattanten har.
Vet inte om detta har med rabatter och motprestationer att göra, eller om det bara är så enkelt att man vill försvara och motivera sin egen investering inför sig själv. Har man lagt en himla massa slantar på prylarna så vill man att det ska vara rätt.
Det är ett mycket väl belagt beteende, att man rättfärdigar sina inköp i efterhand, ju dyrare desto mer.
 

Foto och Bildteknik

Avslutat medlemskap
En uppmaning till fotobutiker och fotoleverantörer:

Jag vill inte ha ha cashback-kampanjer.
Inte heller presentkort på köpet.
Jag vill inte vara medlem i er klubb.
Jag struntar i swap-it.
Jag är inte intresserad av att vara ambassadör.
Jag vill inte hålla på med rabattkoder.
Jag vill inte ha tre e-postutskick i veckan.
Jag struntar i er blogg.

Allt det där är onödigt.
Min enda önskan är att ni säljer fotoprylar till bra priser, vid de tillfällen då jag vill köpa. Inget annat. Ge gärna rabatter men då ska det dras av på priset direkt vid köpet, utan krav på motprestation.
Inga krusiduller. Hur svårt kan det va?
Instämmer och folk är otroligt naiva när de inte inser att det har ett pris i och med lämnande av personuppgifter för att ta del av alla dessa "kampanjer" och kundkort.

Du får godkänna firmans villkor för att få "cash back" och jag själv har också sålt mig för att ta del av detta. Jag borde skämmas, men jag är inte bättre än så :)
 

JonasM.

Aktiv medlem
En uppmaning till fotobutiker och fotoleverantörer:

Jag vill inte ha ha cashback-kampanjer.
Inte heller presentkort på köpet.
Jag vill inte vara medlem i er klubb.
Jag struntar i swap-it.
Jag är inte intresserad av att vara ambassadör.
Jag vill inte hålla på med rabattkoder.
Jag vill inte ha tre e-postutskick i veckan.
Jag struntar i er blogg.

Allt det där är onödigt.
Min enda önskan är att ni säljer fotoprylar till bra priser, vid de tillfällen då jag vill köpa. Inget annat. Ge gärna rabatter men då ska det dras av på priset direkt vid köpet, utan krav på motprestation.
Inga krusiduller. Hur svårt kan det va?
Håller fullständigt med, en jämn låg prisnivå ska det vara, jag har inte handlat på cashback men antar att man betalar så skickar de tillbaka pengar, faller verkligen folk för det, helknas
 

PMD

Aktiv medlem
Ja, i fallet Konsum handlar det ju i grunden om kooperativt ägande. Lite annorlunda grundmodell än de flesta övriga.
Aktiebolag baserar också utdelningen på resultatet. Medlemmarna i en kooperation motsvarar ägarna i ett aktiebolag (förutom att man inte kan köpa fler medlemsskap).
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Håller fullständigt med, en jämn låg prisnivå ska det vara, jag har inte handlat på cashback men antar att man betalar så skickar de tillbaka pengar, faller verkligen folk för det, helknas
Tillverkaren eller deras generalagent skickar pengar efter ett verifierat köp. Det är skillnaden. Butiken behöver inte administrera egentligen något alls under rådande cashbackkampanjer - mer än möjligtvis en ökad frekvens frågsamma mejl.

Vad är det som folk skulle "falla för"? Jag förstår inte problemet.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Rent krast får du (vi) skylla dig själv. Du (vi) har själva genom hur vi röstat lett fram till denna situation där kundklubbar är mer eller mindre nödvändiga för riktad marknadsföring.

Personligen tycker jag det är helt ok. Dels för att integritet är viktigt. Men också för jag kan knappt se ett större I-landsproblem. Sakerna du listar är bara jobbiga om du VILL det.
 

acke

Avslutat medlemskap

Lobbamobba

Aktiv medlem
Ett målande exempel. Efter att ha skrivit i denna tråd kommer ett mail om att någon annan svarat. Störigt? Ja.

Lösning 1: Starta en tråd i ämnet och diskutera det hela.

Lösning 2: Klicka, "inte intresserad".

Lösning 2 funkar lika bra på kundklubbar, rabatter och nyhetsbrev :)
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Aktiebolag baserar också utdelningen på resultatet. Medlemmarna i en kooperation motsvarar ägarna i ett aktiebolag (förutom att man inte kan köpa fler medlemsskap).
Ja typ.
Aktiebolaget strävar efter att maximera vinsten för ägarna. Kooperationen strävar efter att minska utgifterna för medlemmarna.
Som grundläggande idé.

Vi medlemmar på FS borde kanske starta en köpklubb? Blir vi tillräckligt många kan vi köpa stora partier direkt från tillverkarna. Vi skippar alla mellanled och lägger inte på några avgifter. Det enda som krävs är att vi var och en lägger några timmar i veckan på att samla in beställningar, göra upphandlingar samt sköta logistik. Det blir nog både billigt och kul.
(Skrivet med en stor portion ironi).
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Ett företag får väl rikta sig med direktreklam mot någon de ingått en kundrelation/ avtal med även om de nekar reklam? Man kan ju också se vad jag som kund troligtvis är mest intresserad av och på så vis få ut mesta möjliga av så lite och så riktad marknadsföring som möjligt.
Jag stör mig mycket på alla "reor" och "rabatter". Den firma som inte sysslar med ständiga reor och rabatter säljer sämre, för vi konsumenter fattar inte bättre. Om Firma 1 rider på ett ständigt något förhöjt ordinariepris de sänker med jämna mellanrum och samtidigt marknadsför det, medan Firma 2 ligger på det lägre priset konstant kommer Firma 1 ändå sälja bättre. Får vi rabatt eller handlar på rea tror vi att vi har gjort ett bättre köp, spelar ingen roll vad det ordinarie priset var.
 

acke

Avslutat medlemskap
Kul att se att det finns så olika åsikter i denna fråga.
Låt mig ge ett exempel på "krångel-rabatter" som jag inte gillar:

Jag köpte ett nytt objektiv tidigare i år hos en av de stora firmorna som säljer mycket över webben och även har en fysisk butik i min hemstad. På objektivet i fråga var det ett erbjudande "Presentkort på 1500 kr på köpet" enligt info på nätet. När jag betalade i butiken så blev jag inte upplyst om att ett presentkort ingick. Jag var själv tvungen att påpeka detta för personalen. Jag trodde i min enfald att jag kunde få presentkortet i näven omgående, men neej-då. "Presentkortet kommer med posten", blev svaret.

Jag väntade några veckor. Inget presentkort kom med posten. Jag kontaktade företagets kundtjänst och undrade vad som hänt. "Du måste ha lite tålamod. Du förstår, presentkortet skickas ut från vår kundtjänst direkt hem till dig, men först då kampanjen är över!" Vilket datum den så kallade kampanjen skulle vara över hade kundtjänst ingen koll på.

Jag väntade några veckor till. Ingenting hände. Jag skickade nya påminnelser om att jag väntade på mitt presentkort. Till slut, cirka 12-13 veckor efter köpet, fick jag ett meddelande om att jag hade en försändelse att hämta på ett utlämningsställe för PostNord. Utlämningstället låg på andra sidan staden och var kopplad till en postadress som jag bodde på för cirka tio år sedan. Det var bara att pallra sig iväg dit för att hämta ut presentkortet.

Mycket krångel helt utan anledning! Tänk så mycket enklare det hade varit om jag fått presentkortet i handen direkt vid köpet! Då hade jag varit en nöjd kund, och jag hade kunnat handla för presentkortet direkt, när jag ändå var inne i butiken.

Förövrigt tvivlar jag på att jag överhuvudtaget hade fått något presentkort, om jag inte hade legat på och tjatat. Intresset från företaget att uppfylla löftet om ett presentkort var måttligt.
 

Bengf

Aktiv medlem
Ja Apoteket har nog ökat sin försäljning, det plingar i telefonen rätt som det är med procent bonusar, jag springer inte normalt så ofta på apoteket, man får väl köpa någon extra fotsalva eller nått, visst lockas man till att handla bara för rabattens skull man känner sig lite smart också, risken är att fotsalvan blir för gammal bland allt bråte i skåpen, men det är bara en själv som avgör extraköpen.

Har sett några program på TV från Amerika, där folk samlar på rabatt kuponger, lägger ner ett jäkla jobb och får upplåta till och med ett rum i huset för förvaring av otroliga mängder varor och ofta av typen kakor på rulle, där hela väggar är staplade av varan.
 

Chasid

Aktiv medlem
Jag protesterar mot konsumtionssamhället genom att köpa datorer och kamerautrustning begagnat. Och när jag får för mig att sälja något får jag oftast tillbaka pengarna som jag lagt ut. Jag har precis sålt en betydande Sonyutrustning och bytt till Fuji. I princip har jag fått tillbaka allt som jag lagt ut. Hade jag köpt nytt hade jag gjort en brakförlust!
 

Artis

Aktiv medlem
Håller fullständigt med, en jämn låg prisnivå ska det vara, jag har inte handlat på cashback men antar att man betalar så skickar de tillbaka pengar, faller verkligen folk för det, helknas
En jämn låg prisnivå...
En modell från forna öststater eller Nordkorea. Väl beprövad genom alla åren. Den läxan har vi gjort en gång i tiden.
 

Artis

Aktiv medlem
Ja typ.
Aktiebolaget strävar efter att maximera vinsten för ägarna. Kooperationen strävar efter att minska utgifterna för medlemmarna.
Som grundläggande idé.

Vi medlemmar på FS borde kanske starta en köpklubb? Blir vi tillräckligt många kan vi köpa stora partier direkt från tillverkarna. Vi skippar alla mellanled och lägger inte på några avgifter. Det enda som krävs är att vi var och en lägger några timmar i veckan på att samla in beställningar, göra upphandlingar samt sköta logistik. Det blir nog både billigt och kul.
(Skrivet med en stor portion ironi).
Vi, medlemmar i FS är redan med i klubben där har vi möjlighet till en förmånlig kameraförsäkring.
 
Senast ändrad:

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Me too!

Javisst. Jag är inte alls förtjust i ”rabatter” som utdelas retroaktivt och kräver en aktiv insats av köparen. Varför inte dra av rabatten direkt vid köpet istället? Enklare för alla parter.
Men det är klart, med en retroaktiv rabatt kan ju tillverkaren/säljaren hoppas på att köparen missar eller glömmer att hämta ut rabatten...
Jag har en gång testat cash back och jodå, jag glömde av att casha in!
 
ANNONS