Annons

Bedragare på Blocket/Tradera m.fl.

Janus82

Medlem
En tredje möjlig förklaring är att säljaren helt enkelt fått dåliga vibbar av någon anledning och vill inte sälja till just dig..
Det finns många goda skäl till att vara försiktig
Efter att jag ringde annonsörens Pappa så har jag förståelse för att de reagerar så. Dock så var mina första meddelanden via Blocket av stilen:
"Hej . Jag är intresserad av din kamera. Finns den fortfarande kvar? Hälsningar..."

Visst kan det finnas gott om skäl till att tycka illa om mig ändå men min erfarenhet från Blocket och andra köp&sälj-sidor är ändå att de flesta är måna om att få sakerna sålda så det här beteendet sticker ut.

Nu vill jag även poängtera att jag inte vill att någon ska tycka illa om hon som har annonserat ut kameran bara utifrån mitt inlägg. Hon kan ha varit sjuk och inte orkat med det hela eller så kan hon lida av stress och må dåligt på det viset vem vet. Skulle hon få ett berg med kritik genom ett forum så lär ju en sådan sak inte bli bättre. MEN! Om någon som bor längre bort får kontakt med henne och hon då är alert och villig att skicka kameran om man bara swishar först så kanske man kan ta sig en funderare.
 

Ventures

Aktiv medlem
Det är den här annonsen på en 80D i Västmanland.
https://www.blocket.se/vastmanland/Canon_80D___canon_50mm_81017325.htm?aw=1

Det som talar emot att det är en scam är ju att annonsören har sitt eget namn som användarnamn. Jag tycker att man borde välja ett nonsens-alias om man ska försöka att blåsa folk. Som det är nu så finns det bara två personer i Sverige som heter likadant som annonsören så det är ju inte svårt att hitta denne om man blir sur.
Man kan inte utgå från att blockets annonsörer beter sig som man önskar. De är vanliga människor med allt vad det innebär. Jag har råkat ut för sådana också och får man inget svar efter en påminnelse så kan man lika gärna avskriva affären.
(Det är fri prövning och säljaren säljer till den han eller hon vill sälja till).
Bilden i annonsen på den dammiga kameran visar dessutom tecken på en oansvarig person som jag skulle tveka att köpa något av ändå. :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Heads up för er med blocketannons

Sålde precis min A7ii:a via blocket. Hade den här också.
Blev kontaktad via blocketmail av en "mikysantibarogers" med texten:
-Hej!
Jag skulle vilja veta om kameran fortfarande är till salu?
Om ja, kontakta mig direkt på denna adress: mikalgeson5babia [@] gmail com .
Jag lånade en väns blocketkonto för att skriva till dig.
Mvh Mikael

Och eftersom jag visste vad som skulle komma så svarade jag via en annan mailadress...och ett par dagar senare kom den här klassikern.
Avsändare Mikael Geson från ovan gmailadress.

"-Hej,
Jag heter Gabrielle, personen som kontaktade dig angående din artikel.
Först och främst vill jag tacka för ditt svar.
Jag skulle vilja ge den här gåvan till min son, men det enda problemet är att min son bor i Norge.
Om du tror att du har tid att göra en försändelse i Norge, kommer jag gärna att avsluta försäljningen med dig.
Obs : Jag ska skicka pengarna via PayPal eftersom det är det enda betalningssätt jag har just nu.
Jag betalar också för fraktkostnaderna.
När betalningen är gjord kommer jag att ge dig leveransadressen för att skicka paketet.
Försändelsen ska skickas i Norge av postnord .
Låt mig veta om du accepterar mitt förslag för att kunna ingå avtalet.
Tack för ditt svar."

Vad hände med Mikey, vad hände med Mikael Geson?
Klassisk scam, men för den mer godtrogne så kan det ju vara bra att veta :)
 

PMD

Aktiv medlem
Jag undrar om man kan minska antalet scammare genom att bara acceptera betalning via personlig check och påpeka att man inte skickar varan förrän checken har clearat?

Problemet är väl att man skrämmer iväg även seriösa spekulanter ... :)
 

Third eye

Aktiv medlem
Jag undrar om man kan minska antalet scammare genom att bara acceptera betalning via personlig check och påpeka att man inte skickar varan förrän checken har clearat?

Problemet är väl att man skrämmer iväg även seriösa spekulanter ... :)
Kändes som jag skrämde bort många genom att skriva:
Skickas ej, ej kontanter, affär på plats, swish eller swedbank direkt....nästan alla svar var "kan du skicka" :)
 

Råbert

Ny medlem
Aktiv under olika alias

Sålde precis min A7ii:a via blocket. Hade den här också.
Blev kontaktad via blocketmail av en "mikysantibarogers" med texten:
-Hej!
Jag skulle vilja veta om kameran fortfarande är till salu?
Om ja, kontakta mig direkt på denna adress: mikalgeson5babia [@] gmail com .
Jag lånade en väns blocketkonto för att skriva till dig.
Mvh Mikael

Och eftersom jag visste vad som skulle komma så svarade jag via en annan mailadress...och ett par dagar senare kom den här klassikern.
Avsändare Mikael Geson från ovan gmailadress.

"-Hej,
Jag heter Gabrielle, personen som kontaktade dig angående din artikel.
Först och främst vill jag tacka för ditt svar.
Jag skulle vilja ge den här gåvan till min son, men det enda problemet är att min son bor i Norge.
Om du tror att du har tid att göra en försändelse i Norge, kommer jag gärna att avsluta försäljningen med dig.
Obs : Jag ska skicka pengarna via PayPal eftersom det är det enda betalningssätt jag har just nu.
Jag betalar också för fraktkostnaderna.
När betalningen är gjord kommer jag att ge dig leveransadressen för att skicka paketet.
Försändelsen ska skickas i Norge av postnord .
Låt mig veta om du accepterar mitt förslag för att kunna ingå avtalet.
Tack för ditt svar."

Vad hände med Mikey, vad hände med Mikael Geson?
Klassisk scam, men för den mer godtrogne så kan det ju vara bra att veta :)
Samma person ville köpa ett kamerahus av mig. Varningsklockorna ringde då
1/ Konstig betalning (allt utom swish och kontanter går att manipulera)
2/ Skicka utomlands
3/ Vill mejla utanför BLOCKETs skyddade värld
4/ Vill ha en Canon 1Ds mark ii som julklapp till sonen. Konstig present och
inga frågor om kameran.

Jag kontaktade BLOCKET som plockade bort personen ur BLOCKETs system.
Mitt tips är att kontakta BLOCKET när scamare dyker upp.
 

lonian

Aktiv medlem
Sist jag sålde via blocket så la jag upp min försäljning som köp nu via tradera och betalning via klarna. Hänvisade köpare från blocket till min tradera annons. Försäljningen gick bra och köparen blev glad av att handla med klarna.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
heffamoset

En person under "heffamoset" har sålt en väldans massa blandad fotoutrustning här på fotosidan för ett par veckor sedan och sedan har sakerna inte nått fram till köparen efter att betalning skett.
Varpå hen snabbt raderat sitt konto här.

Är fler drabbade så återkoppla gärna till mig så kan vi tillsammans gå vidare juridiskt.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Är jag den enda som aldrig betalar i förskott just för rädslan att bli lurad?
Säkert inte.

Men man blir väldigt begränsad såväl geografiskt som utbudsmässigt om man varje gång ska säkerställa funktion i förhand och betalning i efterhand.

Just detta fall - som nu är polisanmält - var klart mindre konstigt än de senaste köpen jag gjort.

Detta är faktiskt första gången jag förlorade.
Så nu ökade bedrägeriet från noll procent till kanske 0,25% av gjorda annonstransaktioner.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Är jag den enda som aldrig betalar i förskott just för rädslan att bli lurad?
Det blir ju en balans mellan din rädsla som köpare och min rädsla som säljare.

Jag köper och säljer en hel del. Tar alltid betalt i förskott och betalar ofta i förskott. Men är då såklart lite försiktig, kollar omdömen osv. Känns det bara 99% så struntar jag hellre i det. Det kommer nya klipp nästan dagligen, ingen ide att stressa.

Så de som vill handla av mig men inte törs betala i förskott får tyvärr söka lyckan hos andra. Trist för dem men sånt är livet och det viktiga är att de känner sig trygga.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Det blir ju en balans mellan din rädsla som köpare och min rädsla som säljare.

Jag köper och säljer en hel del. Tar alltid betalt i förskott och betalar ofta i förskott. Men är då såklart lite försiktig, kollar omdömen osv. Känns det bara 99% så struntar jag hellre i det. Det kommer nya klipp nästan dagligen, ingen ide att stressa.

Så de som vill handla av mig men inte törs betala i förskott får tyvärr söka lyckan hos andra. Trist för dem men sånt är livet och det viktiga är att de känner sig trygga.
- - -
Håller med. Jag resonerar på samma sätt. Har folk varit med på fotosidan i tiotals år så är det ett plus. Nytillkomna medlemmar är jag mer tveksam till.
 

PMD

Aktiv medlem
Tradera har ett system med omdömen som jag tycker fungerar bra. Jag har köpt kameragrejer av folk på Tradera i många år nu (kanske inte för hundratusentals kronor, men väl tiotusentals) och har aldrig blivit lurad. Jag köper inte av folk som har fått för många seriösa negativa omdömen (det förekommer okynnesomdömen av negativ art också, men det är oftast lätt att genomskåda dem) eller av folk som är dåliga på att beskriva funktion och skick på det de säljer.

En nackdel med Tradera är att det oftast handlar om auktioner. Man får inte låta sig dras med i budhysteri.

Auktionsformatet kan ibland också vara en fördel eftersom man kan köpa saker extremt billigt om ingen annan vill ha grejen. :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Är jag den enda som aldrig betalar i förskott just för rädslan att bli lurad?
Det var inte så lätt ett tag. Blocketpaketet låg nere från december tills några dagar sedan och annonsen behövde inte ens finnas på blocket med den gamla tjänsten för att använda blocketpaketet (med den nya måste man lägga upp den där). Distansköp var inte lika lätt då för man kan inte använda postförskott om man inte har giro.
 

Lobbamobba

Aktiv medlem
Det var inte så lätt ett tag. Blocketpaketet låg nere från december tills några dagar sedan och annonsen behövde inte ens finnas på blocket med den gamla tjänsten för att använda blocketpaketet (med den nya måste man lägga upp den där). Distansköp var inte lika lätt då för man kan inte använda postförskott om man inte har giro.
Jag tror att man dessutom måste använda deras betaltjänst vilket ju går bort.
 

Znutt

Aktiv medlem
Skulle precis köpa en kamera via FS men nu när blocketpaket är borta känns det inte så roligt :(
Vad använder ni istället?
Finns det något annat bra sätt?
 
ANNONS