Annons

Hjälp mig bestämma mig: Min första prime lens till xt-20!

Produkter
(logga in för att koppla)

Isodude

Ny medlem
Hej!

Jag har inte haft min xt-20 så värst länge, men sjukt nöjd!
Dock är jag intresserad att köpa en eller två nya objektiv, dock är budgeten inte så stor just nu efter ha lagt alla pengar på kameran.

Har dock kollat en del på nätet och det ska finnas en del billiga kinesiska objektiv ute på marknaden.
Dock är denna djungel STOR och jag behöver därför råd vilka objektiv jag ska sikta in mig på.

Jag är intresserad att fotografera det mesta, men gatufotografi och landskap är nog favoriterna!

Letar därför två objektiv som skulle passa till detta, för max 2000:- var.

Kollat lite på:

Meike 35mm f1.7
7artisans 55mm f1.4

Vad tror ni om dessa två, eller har ni andra alternativ???
 

HaraldN

Aktiv medlem
Som första objektiv skulle jag välja brännvidden 35 mm, eller möjligen 23 mm. Fuji har bra alternativ, med lite tur bör du kunna hitta ett begagnat 35/2.0 eller 23/2.0 för runt 2000 kr.

Om du tänker dig ett manuellt objektiv skulle jag nästan lika gärna köpa en adapter och ett äldre objektiv. Jag fotar en del med äldre Nikon-objektiv på min Fuji. Funkar bra, men manuell fokusering är inte alltid roligt.
 

SallyIV

Aktiv medlem
Du skulle nog gå ner till 27 eller 23mm om gatu gäller - eller ett snäpp till; 14mm...

Jag har inte kört just dessa, men har respektive tillverkares 22/23mm.
7Artisans fokuserade inte rätt. Jag valde att inte returnera (lika dryt som ett köpa ett till!). Objektiv 2 var rätt.
Objektiv 1 skruvades itu och se - hittade ett pappersinlägg om <1mm, tog bort och nu fokuserades det rätt..

Meike var rätt.

Båda har en störande sak med fokusering, gängan har fel stigning, så att det är millimeternoga för 10 - oändlighet men i närområdet är det stora utslag. Inte bra även om nerbländning funkar.

Ett gammalt analogt duger, men då är ju urvalet under 30mm litet. Canon FD 24mm är fint, Pentacon 29mm duger gott. Adapter är billiga.
Med focuspeak är det inte svårt att fokusera med en Fuji.

Men jämfört med ett Fujinon är det skillnad i kontrast, färgton, -mättnad. Det räcker med en liten thumbnail för att se skillnad Fujinon - annat. Däremot inte sagt att gamla är fel - de ger viss oskärpa som ger betraktaren något att tolka, färgton kan lätt bli som ett urblekt vykort eller överkolorerat, Canon FD ger varma toner - helt enkelt en annan känsla med ett kliniskt korrekt Fujinon..

-J!
 

Brix

Aktiv medlem
Hej!

Jag har inte haft min xt-20 så värst länge, men sjukt nöjd!
Dock är jag intresserad att köpa en eller två nya objektiv, dock är budgeten inte så stor just nu efter ha lagt alla pengar på kameran.

Har dock kollat en del på nätet och det ska finnas en del billiga kinesiska objektiv ute på marknaden.
Dock är denna djungel STOR och jag behöver därför råd vilka objektiv jag ska sikta in mig på.

Jag är intresserad att fotografera det mesta, men gatufotografi och landskap är nog favoriterna!

Letar därför två objektiv som skulle passa till detta, för max 2000:- var.

Kollat lite på:

Meike 35mm f1.7
7artisans 55mm f1.4

Vad tror ni om dessa två, eller har ni andra alternativ???
Personligen så skulle jag satsat på nåt av Fuji's egna objektiv istället då bildkvalitén definitivt är bättre på dem samt att man såklart också får autofokus.

Jag skulle hellre kört på ett bra Fuji-objektiv för runt 4000:- istället för två halvdana 3:e parts-objektiv. För ungefär det priset så finns ju t.ex Fujinon 23/2, Fujinon 35/2, Fujinon 50/2 eller Fujinon 16/2.8. Skulle nog säga att 23mm och 35mm är de bästa allround-brännvidderna.
 

MrKarisma

Aktiv medlem
Fundera på hur nära du vågar fota människor när det gäller gatufotografi. Själv så har försökt mig på vidvinkel så många gånger men faller alltid tillbaka på 50mm normalobjektiv, dvs motsvarande fujifilms 35mm f/2.0 för jag kan bara inte komponera en bild bra med något vidvinkligare - antagligen för att det sitter i ryggmärgen efter nästan uteslutande använt normalobjektiv (50mm equivalent) i 20 år. Jag känner mig hemma med perspektivet som ett normalobjektiv ger och vet redan innan jag sätter kameran till ögat vad som kommer med i bild.
 

janc

Aktiv medlem
Jag kan bara ge ett generellt råd att först fundera över vilka begränsningar hos det objektiv du har du vill komma förbi och sedan köpa något som kompletterar detta.

Personligen skulle jag sedan satsa på ett objektiv som matchar kameran fullt ut men jag förstår givetvis att budgeten sätter ramarna.
 

martinot

Aktiv medlem
Hej!

Jag har inte haft min xt-20 så värst länge, men sjukt nöjd!
Dock är jag intresserad att köpa en eller två nya objektiv, dock är budgeten inte så stor just nu efter ha lagt alla pengar på kameran.

Har dock kollat en del på nätet och det ska finnas en del billiga kinesiska objektiv ute på marknaden.
Dock är denna djungel STOR och jag behöver därför råd vilka objektiv jag ska sikta in mig på.

Jag är intresserad att fotografera det mesta, men gatufotografi och landskap är nog favoriterna!

Letar därför två objektiv som skulle passa till detta, för max 2000:- var.

Kollat lite på:

Meike 35mm f1.7
7artisans 55mm f1.4

Vad tror ni om dessa två, eller har ni andra alternativ???
Personligen så skulle jag nog försöka att undvika "billiga kinesiska objektiv", och istället köpa antingen färre (hellre ett bra, än två mediokra) eller kika på beg.

En favorit jag kan rekommendera är tex. Fujinon XF 23mm f/1,4 R.

För ett par år sedan så köpte jag ett beg. paket med Fujinon XF 23mm f/1,4 R och Fujifilm Fujinon XF 35/1,4 R för ca 5 papp tillsammans (annons via Fotosidan). Riktigt fint par som jag använder mycket än idag. AF är dock lite långsammare än de nya Fujinon f/2-objektiven, men optiskt klart bättre (så det är en avvägning beroende på vad som är viktigast för dig).

Största anledningen att köra Fuji är ju för deras enormt fina objektiv, och lägger man alla pengar på kamerahus, och sedan endast köper "billig" halvdan optik så tappar man ju nästan hela vitsen med att äga en Fujikamera (tycker jag personligen).

Rekommendation; köp hellre ett objektiv i taget (än flera dåliga på en gång), och köp hellre bra kvalitetsobjektiv beg. (istället för nytt men optiskt sämre).
 
ANNONS