Annons

Lightroom 6.14. Problem vid export

Produkter
(logga in för att koppla)

Hanza29

Medlem
Vid export av JPG filer från originalmappen till en undermapp får jag även kopior av de exporterade bilderna i originalmappen fastän rutan ”Lägg till i denna katalog” inte är ikryssad. (I eller urkryssning ändrar inget.)
Raderas en kopia i originalmappen försvinner kopian också i undermappen.
Har använt LR i ca 8 år i olika utgåvor utan detta problem. Tidigare på Mac, nu på PC med Windows 10.

Kan någon hjälpa
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har nog inte förstått vad du gör. Är det när du importerar in en bild till LR som du vill flytta från en mapp till en annan? Eller är det när du exporterar ut en redigerad fil? Eller något annat?
 

Hanza29

Medlem
Hej
Det är vid export av redigerade rå-filer från den mapp där jag har rå-filerna. Originalmappen.
Har under många år gjort detta till en underliggande mapp till originalmappen utan att få extra kopior av de exporterade bilderna i originalmappen.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Hej
Det är vid export av redigerade rå-filer från den mapp där jag har rå-filerna. Originalmappen.
Har under många år gjort detta till en underliggande mapp till originalmappen utan att få extra kopior av de exporterade bilderna i originalmappen.
Ok, det är väl något liknade jag gör, efter att jag har redigerat bilderna så flyttar jag rawfilerna, jag flyttar dessa från intern disk till en extern disk, genom att dra dessa filer i LR, hos mig lämnas ingen kopia kvar. Det är PC jag använder, så jag vet inte vad som gått fel
 

Hanza29

Medlem
Jag behåller rawfilerna på hårddisken och exporterar redigerade kopior. har som jag sa gjort detta i många år utan problem. Efter byte från MAC tll PC nyligen började detta problem. Annars fungerar LR som det ska. Någon inställning i Windows som kan styra detta.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag behåller rawfilerna på hårddisken och exporterar redigerade kopior. har som jag sa gjort detta i många år utan problem. Efter byte från MAC tll PC nyligen började detta problem. Annars fungerar LR som det ska. Någon inställning i Windows som kan styra detta.
Tror jag tappade tråden här :). Rawfilen låter du ligga kvar där den ligger. Du exporterar ut den redigerade filen i jpg, som du lägger i en mapp. Så långt är jag med (tror jag), men vad är det som är problemet?
 

Hanza29

Medlem
Problemet är att jag få rextra kopior av de exporterade bilderna i mappen där rawfilerna ligger. Detta skall inte hända om jag har avmarkerat valet Lägg till i denna katalog. OBS detta har fungerat i 8 år tidigare. Dialogen för export ser nästan likadan ut nu som den gjorde i LR 3. Sedan jag för en vecka sedan gick över från MAC till PC kom dessa extra kopior i mappen där rawfilerna ligger. Dessa extra kopior är onödiga och tar bara upp utrymme på hårddisken.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ok, så om du exporterar ut en fil till en mapp så läggs en liknade redigerade fil tillsammans med originalfilen. Något sådant har jag inte sett. Har du kollat vad det står i exportinställningarna. Jag har angivit en specifik mapp för all export och där hamnar alla filer ut från LR. Vid export så namngiver jag filerna med ett kodnummer samt att exif data läggs automatiskt till filen. När väl filen har hamnat i exportmappen så flyttar jag den sedan manuellt därifrån. Men några extra filer skapas inte, i importmappen ligger enbart rawfilen
 

Hanza29

Medlem
Jag har provat med att göra exakt som du gör, men jag får extrakopior.
Observera att jag har använt samma metod i 8 år tidigare men då på en MAC utan att få dessa extrakopior. Efter att jag började använda PC med Windows 10 kom problenen. Jag känner mig inte som en nybörjare efter 8 års användning av LR.
Jag tror vi avslutar konversationen.
Tack för att du försökte.
Hans
 

pdahlen

Aktiv medlem
Har tittat på hur det ser ut under mina exportinställningar,

under exportplats är första valet ”Speciell mapp” du kan ju se att det inte står ”Samma mapp som originalmapp” i nästa rad så har jag valt en specifik mapp där all export hamnar. Därefter inga mer x eller val under exportplats
 

Hanza29

Medlem
Det spelar ingen roll vilka val jag gör i exportdialogen. Till speciell mapp, placerad varsomhelst på hårddisken eller till samma mapp som originalfoto, placera i undermapp. Lägg till i denna katalog omarkerad.
Oavsett val får jag numera extrakopior i oroiginalkatalogen.
OBS. Export av redigerade bilder har tidigare fungerat perfekt oavsett vilka av ovanstående inställningar jag använt.
Skillnaden är att jag tidigare använt MAC. När jag nyligen börlade använda PC, Windows 10, kom problemet.
Kan fortfarande starta min gamla MAC och allt fungerar perfekt med samma inställningar för export som jag använder på PC:n.
?
 

Hanza29

Medlem
Ja absolut. Den kan ligga på helt andra ställen än där originalfotona ligger men på samma hårddisk Extrakopiorna kommer i originalkatalogen oavsett ny katalog eller inte.
 

kingfisher

Aktiv medlem
Jag kör också LR 6.14 med windows 10 och har inga liknande problem, så det bör inte vara pga OS eller LR.

I LR preferences under Presets finns ett val att återställa export presets, kanske värt att testa, annars testa att installera om LR
 

AFJ

Aktiv medlem
Bar en dubbelkoll - när du säger att du får extra bilder i samma mapp - har du verifierat detta genom att kolla med Windows utforskaren eller kollar du enbart med LR?
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan det vara så att du har någon inställning att den ska importera alla bilder till LR, att du då vid varje export skapar en rundgång och att den då importerar bilden igen och lägger den i importmappen?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Kolla så du inte åerimporterar dessa filer vid export.
Sedan hade jag aldrig rekommenderat att exportera till samma mappar där man har RAW-filerna. Separera katalogfiler med färdigt material helt och håller i olika huvudmapper, hjelst på separata Hårddiskar med.

/Stefan
 

Bilagor

ANNONS