Annons

Smutsig sensor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hwahlberg

Medlem
Har en Sony A7II, ca 3 år gammal. Satt häromdan och tog några 1-sekunds exponeringar med ISO800 och stort bländarvärde (22) mot en hyfsat jämnvit bordsyta samtidigt som jag rörde kameran för att testa om sensorn var ren. Såg OK ut.

Men.. då jag labbade med att ändra ljus och kontrast i GIMP såg jag en massa prickar av olika slag. Visst, jag fick överdriva inställningarna för att få fram prickarna.

Hade rengjort sensorn med en blåsbälg och kamerans inbyggda reningsfunktion och kan inte med blotta ögat se nåt skit!

Testade sen med olika objektiv med samma resultat, prickar på samma ställe men syns bara vid större bländarvärden (liten bländare).

Testade även min Sony A5000 på samma sätt och visst hittar jag prickar även där med samma förutsättning.

Antar att sensorn är skitig men tycker jag borde se detta med blotta ögat, men inte. Har inga praktiska problem, mina bilder ser helt ok ut under normala förutsättningar!

Några bra tips?
 

Bilagor

Hwahlberg

Medlem
Du kan kanske få några tips härifrån.

https://www.fotosidan.se/blogs/peterdahlen/julstadning-2.htm

Men som jag skriver, har jag inte ont av det så gör jag inget åt det, det är först när det blir mer än några få fixar jag måste göra i redigeringen för att få bort fläckarna som jag tycker det är värt att tvätta.
Jag gillar tips då man inte behöver göra nåt :) !
Mest förvånad att skiten inte syns på sensorn.

Tack för tipset!
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag gillar tips då man inte behöver göra nåt :) !
Mest förvånad att skiten inte syns på sensorn.

Tack för tipset!
Gör du rätt syns alltid dammet och smutsen på sensorn.
Även när kameran är ny. Där finns alltid smuts.
Bästa sättet är att gå ut en molnig dag och fota utan fokus av en himlen. Det går också att slå en blixt mot himlen utan fokus på en vit vägg.
Drar man sedan upp kontrasten ser man alltid smuts.
Hur väl man än gör ren sin kamera kommer det alltid synas fläckar.
Vid större bländare kommer det inte synas.
 

Erik X

Aktiv medlem
Har svårt att tänka mig att vara utan lupp men är inte helt nöjd med SensorKlear Loupe. Idén känns dock helt rätt, man kan få sensorn nästintill helt dammfri med lite tålamod..
Jag funderar ibland på att bygga en egen lupp, man skulle behöva ungefär dubbla förstoringen och betydligt bättre belysning. Och så gärna en adapterring som passar ordentligt till kameran. :) Kanske skulle gå att bygga av ett skrotat objektiv?

Har testat med USB-mikroskop (måste vara ett med extra långt fokusavstånd) men lupp ger faktiskt bättre överblick

Den stora fläcken i mitten av bilden ovan kan vara damm på objektivets bakre element. Upptäckte att man faktiskt kan göra dammtestet helt utan objektiv (om nu kameran går med på det); man fotar en punktformig ljuskälla, t.ex. en liten ficklampa, några meter bort i ett mörkt rum. Superkänslig metod, man ser varenda bakterie som kryper omkring på sensorn :-D
 
ANNONS