Annons

Standardformat för bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

peternilsson75

Aktiv medlem
Kan någon förklara hur det kan komma sig att det är omöjligt att handla sk "standardramar" som passar till en bild i formatet 2:3?

Jag kan väl tänka mig att det kan bero på att man vill ha olika mycket passepartout över och under bilden och därmed justerar man till rätt bildformat på detta sätt, men det är inte alla "standardramar" som har passepartouter i formaten 2:3.

Exempelvis så är det väldigt vanligt med ramar i storlek 40*50 cm med en passepartout med innermåtten 30*40 cm. Detta är iallafall vad som står på många ramar, men i verkligheten är det ofta så att måtten för både ram och passepartout är 1 cm mindre än vad man anger (dvs 39*49 och 29*39).

Om man har en bild (i standardformatet 2:3) som man gillar och som man vill rama in, är det bara att hoppas att bilden inte blir sämre när man har beskurit ner den till "standardramarnas" format.

Någon som vet varför det är så här krångligt?

PN
 

Galaxens President

Avslutat medlemskap
Har stört mig på formaten som finns tillgängliga jag också. Framförallt på att man kan lämna in för framkallning i 20x30cm och ramarna i någorlunda motsvarande storlek har utrymme för 21x29cm så det går inte att beskära till rätt format heller.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Det gäller att hitta rätt affär. Det finns ramar som har förhållandet 2:3. Problemet är bara att den som beställer ramar måste begränsa sig i antalet storlekar. Slår man i en ramkatalog finner man: 9x12, 9x13, 10x15, 10x18, 10x25, 13x18, 15x20, 15x21, 18x24, 20x25, 20x27, 20x30, 21x30, 24x30, 30x40, 30x45, 40x50, 40x60 osv.

Vanligast är 13x18, 18x24, 24x30, 30x40, 40x50... Dvs de klassiska porträttbildsformaten.
 

Damocles

Aktiv medlem
Det mest irriterande var att Passpartouerna som flera butiker jag varit hos, inte är skurna efter typ 20x30, utan 17x23 visning och 30x40 i yta, och annat sånt där dumt.

Och vill man ha billiga ramar alá ikea, som passar för deras planscher, då klipper dom 5cm på varje sida av bilden med paspartoun.

Allt finns att få tag i, men smakar det så kostar det.
 

PerFogelberg

Aktiv medlem
Peter: Jag brukar använda passepartouter som har innermått 19x29 och yttermått 30x40. Vi brukar ha såna i Kallhäll.
 

Brummelisa

Aktiv medlem
Jag går in i min lokala måleriaffär (konstmåleri) här i Jönköping (Westers) och måttbeställer en passpartout. Han tar 40 kronor för en 30x40 (har jag för mig).

/ Marcus
 

peternilsson75

Aktiv medlem
Ja, jag brukar också måttbeställa om jag ska ha någon passepartout.

Men tänk om man vill rama in en 30*45-bild och köper en "standardram" på 40*50, sen måttbeställer man en passepartout som passar sin 30*45-bild. Då ser det helt plötsligt väldigt konstigt ut med "standardramen" eftersom det är 5 cm över resp under bilden och endast 2,5 cm vid sidan om bilden. I såna fall måste man ju även måttbeställa själva ramen om man vill att det ska passa till ett "standardfoto".

Vad är det då för poäng med standardramar, om de ändå inte följer en ganska utbredd standard vad gäller foto?
 

photoboy

Aktiv medlem
Hej!

Allt handlar om tillgång och efterfrågan.Jag jobbar i en fotobutik, och vi säljer flera ramar med förhållandet 2:3. Dock är måtten ofta anpassade efter tum från början och därför är det inte jämna centimetrar.
En vanlig 10x15cm-bild är vanligtvis 10,2x15,4 cm. 13x18 är 12,7cm bred osv, pga att storlekarna baseras på tum.

Dessutom har olika ramar olika mycket millimetrar 'över'. Dvs de har plats för en större bild än vad ramen visar för att det inte ska uppstå någon glipa. Samma gäller för passepartouter.

10x15, 20x30, 25x38 och 30x45 är nog de format som hamnar närmast 2:3-förhållandet.
Vi har haft ramar både för 20x30cm och 21x30cm.

När vår maskin gör bilder har vi pappersrullar med bredd 10,2, 15,2, 12,7, 20,3, 21 eller 25,4 att välja på. Klipplängden kan vi dock välja själva, och anpassa efter de ramar vi säljer.

Hoppas detta svarade på någonting av frågan.
(Desto värre blir det ju desutom nu med alla digitala bilder som inte har 2:3-format.)


peternilsson75 skrev:
Kan någon förklara hur det kan komma sig att det är omöjligt att handla sk "standardramar" som passar till en bild i formatet 2:3?

Jag kan väl tänka mig att det kan bero på att man vill ha olika mycket passepartout över och under bilden och därmed justerar man till rätt bildformat på detta sätt, men det är inte alla "standardramar" som har passepartouter i formaten 2:3.

Exempelvis så är det väldigt vanligt med ramar i storlek 40*50 cm med en passepartout med innermåtten 30*40 cm. Detta är iallafall vad som står på många ramar, men i verkligheten är det ofta så att måtten för både ram och passepartout är 1 cm mindre än vad man anger (dvs 39*49 och 29*39).

Om man har en bild (i standardformatet 2:3) som man gillar och som man vill rama in, är det bara att hoppas att bilden inte blir sämre när man har beskurit ner den till "standardramarnas" format.

Någon som vet varför det är så här krångligt?

PN
 

Sonnaren

Aktiv medlem
Man behöver ju inte köpa allt i färdig konfektion. Kartong finns hos pappershandeln/bokhandeln, en paspartoutskärare kostar en dryg 100-lapp, ramlist kan köpas som metervara. Sedan kan man glatt visslande få precis vilka mått man önskar på sina monterade bilder - som man givetvis också framställt på egen tass i mörkrum eller vid skrivaren.
På detta viset slipper man ju sucka över att allt man önskar sig inte finns färdigt hos den lilla fotohandlaren på hörnet.....;-)).
Us
 

eeyore

Aktiv medlem
Hejsan,

Ett sätt att lösa problemet med 2,5cm på sidan och 5cm över och under är att skära in bilden asymetriskt.

Dvs använda samma luft övan och på sidan och låta botten av bilden bli större, det ger ett intryck av att bilden har något att vila på.

I ditt exempel blir det 2,5cm uppe och på sidorna och 7,5cm nedanför bilden.
Tyvärr finns det inga sådan passepartaout att köpa utan man blir hänvisad till att skära dem på egen hand.

Detta kanske är ett tips, vet ej.

Själv köper jag normalt passepartout på lösark och skär in bilderna själv, lite extra jobb, men man får det som man vill ha det.

/p
 

photoboy

Aktiv medlem
En till anledning till att vissa standardmått inte förljer förhållandet är ju också att alla inte fotograferar och komponerar med vanlig negativ småbildsfilm och med 2:3-förhållande.

T.ex finns ju 4,5x6xm-negativ, 6x6cm och 9x12cm.
Porträtt blir oftas bättre med en kortare ram, än en med 2:3-förhållande.

APS-negativstorleken har ju förhållandet 3:4 vilket inte är samma som 135-filmens 2:3.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
I mörkrummet blir det mest kopior på 24x30 papper, detta lämpar sig bra i en ram som håller 35x45cm, då blir passepartouen lagom stor.
Standard? Ja, min standard.

Att montera en 24x30 i en ram med måtten 30x40 eller 40x50 funkar bara inte, högst subjektiva åsikter.
 

peternilsson75

Aktiv medlem
Ok, jag kan hålla med de flesta svaren, och jag tycker också att det känns roligare att fixa både ram och passepartout själv. Jag kan också förstå att alla fotografer inte komponerar med standardformatet, men om jag då vänder på frågan och skriver så här istället: Hur kan det komma sig att det allra vanligaste filmformatet (135 mm) har förhållandet 2:3 när ingen vill använda det? Att ingen vill använda det ser man ju eftersom ingen väljer att montera bilder i ramar med de formaten...

De flesta fotolabb väljer ju dock att framkalla bilder i "standardformatet" 2:3.
 

steinick

Aktiv medlem
Sidförhållandet 2:3 finns av historiska skäl. När Oskar Barnack konstruerade den första Leican utgick han från biograffilm (35 mm bred, bildstorlek 18x24 mm, perforerad i båda sidorna). Han vände den 90 grader och dubblerade bildstorleken till 24x36 mm. Sidförhållandet ändrades således från 3:4 till 2:3!

Bladfilm har vanligen 3:4, tex 9x12 eller 18x24 cm. Amerikanska bladfilmer har 4:5, t ex 4x5 eller 8x10 tum. Pappersformaten följer bladfilmsformaten, inte småbildsformatet.
 

photoboy

Aktiv medlem
Mycket handlar också om kunskap, eller brist på kunskap. Dvs de flesta reflekterar inte ens över 'problemet'.

Av kunderna som kommer till vår butik har 99% ingen aning om att det finns olika förhållanden på förstoringsstorlekarna.
De väljer helt enkelt en storlek på ram som ser bra ut, och lämnar in sitt negativ för förstoring så att bilden passar. Om det beskärs är det oftast inte så mycket att kunden störs av det.
I de fall kunden har poängterat beskärningen är det när han/hon förstorat landskapsbilder, men de flesta förstoringar som görs är på personer eller hundar, med mycket 'luft' runtomkring, och då är det aldrig någon som klagar eftersom beskärningen inte påverkar bilden märkbart.

I många fotobutiker har inte ens personalen koll på att sid/längd-förhållanden skiljer mellan olika förstoringsmått vilket ytterliggare ökar antalet förstoringar med 'fel' mått, och att ramsortimentet kan tyckas vara lite knepigt.
 

Damocles

Aktiv medlem
Peter: Jag brukar använda passepartouter som har innermått 19x29 och yttermått 30x40. Vi brukar ha såna i Kallhäll.
När jag gjort slut på mitt parti billiga paspartouer och skäraren jag skaffade så blir det dig jag handlar hos misstänker jag. :D
 
ANNONS