Annons

Kan man fästa en Tamron SP 70-210/3,5 på en Canon 350?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan man fästa en Tamron SP 70-210/3,5 på en Canon 350?

Jag har verligen inte en susning så skratta inte allför högt åt mig om det är en from men fruktlös förhoppning.
 

videochild

Aktiv medlem
Om objektivet har "Canonfattning"... Typ rätt "gänga".

Edit:
Jag såg att du hade Canon redan... Kanske strular. Lite äldre Sigma's har problem med bl.a 10D
 
Senast ändrad:

sosjo

Aktiv medlem
Hej.
Såg att du hade en gammal hederlig AE-1. Dom objektiven passar inte på 350D. Du behöver sk. EF-optik. Det skall visst finnas någon adapter mellan Canon's gamla och nya objektivfästen. Det finns bara på begangnatmarknaden och skall vissst inte vara så bra.

/ Sören
 

Trracer

Aktiv medlem
sosjo skrev:
Hej.
Såg att du hade en gammal hederlig AE-1. Dom objektiven passar inte på 350D. Du behöver sk. EF-optik. Det skall visst finnas någon adapter mellan Canon's gamla och nya objektivfästen. Det finns bara på begangnatmarknaden och skall vissst inte vara så bra.

/ Sören
Tror du menar FD-optik? EF är ju för EOS?
 
Ok. Det var ju värt ett försök ändå. Tamronen är en gammal trotjänare och kan ju inte ge upp utan en fajt. Den får stå bland pokalerna i hyllan... :)
 

objernulf

Aktiv medlem
Det går bra att använda din Tamron SP 70-210 på EOS 350D.

Det fanns förr Tamron adaptalladapter till Canon EOS. Annars kan man använda en Tamron adaptalladapter M42 (skruvgänga) och sedan en M42-EOS adapter.
 
Men vad säger du? :)
Nu ska jag sätta brorsan på detta.

jag har en Adaptpall 2 med skruv på. Men det ska vara Adaptall 42?
 

objernulf

Aktiv medlem
Det ska vara en Tamronadapter för vanlig skruvgänga (Pentax, Practica mm). En sådan hittar du ganska lätt begagnad. En skruvgänga-EOS adapter kan du köpa ny.

M42 och skruvgänga är två namn på samma sak. Kalls ibland E gänga också.
 
Aha. Men jag har redan en adapter som det står "ADAPTALL 2" på för att Tamronen ska passa på AE-1:an. Är den skruvadaptern en sådan jag behöver eller måste jag ha en annan begagnad adapter + en 42 -EOS?
 

dvogonen

Aktiv medlem
Endera kan du leta reda på en Tamron Adaptall2-adapter för Canon EF. Alla Tamrons objektiv för Adaptall2 kan sedan användas med denna adapter tillsammans med din EOS 350D.
Observera dock att Tamron Adaptall2-adaptrar för Canon EF är ungefär lika vanliga som bacon i Teheran.

Alternativet är att skaffa en Tamron adaptall2-adapter för M42 (skruvgänga). Dessa är vanliga. Denna adapter förvandlar Tamron-objektivet till ett skruvgängeobjektiv. Du kan sedan köpa en adapter som gör att det går att montera skruvgängeobjektiv på Canons autofocuskameror. Dessa adaptrar är rätt vanliga och inte alltför dyra.

Alternativet att skaffa en adapter för Canons gamla optik skall du akta dig för. Det finns faktiskt nya sådana att köpa, så du behöver inte leta efter Canons sällsynta variant från början av 90-talet, men alla dessa adaptrar innehåller optik och medför försämrade resultat.
 

objernulf

Aktiv medlem
silverryggen skrev:
Aha. Men jag har redan en adapter som det står "ADAPTALL 2" på för att Tamronen ska passa på AE-1:an. Är den skruvadaptern en sådan jag behöver eller måste jag ha en annan begagnad adapter + en 42 -EOS?
Du måste ha en ny "Adaptall 2". En som liknar den du har men som i stället passar vanlig skruvgänga.
 
Tack för all hjälp! Tack tack! Jag postar här när jag vet hur det gick.

Kanske är bra att köra gammalt, att lära sig gammal god teknik som man ju bör köra med om man sätter en Tamron SP på en modern kamera.
 
ANNONS