Annons

Photoshop elements 2 och ICC

Produkter
(logga in för att koppla)

sosjo

Aktiv medlem
Är nog i behov av lite hjälp. Har varit runt i alla forum och letat efter info om icc-hanteringen i PS elements 2. Kommit fram till att icc-hanteringen i PS elements 2 sträcker sig till att välja Adobe 1998 och inget annat. Är det någon som kommit runt det problemet eller är det dags att ge upp uppgradera/skaffa PS CS eller nåt. Behöver lägga på en icc från fotolabbet för utskrift. Det är ju aldrig för sent att ge upp men någon kanske har en smart lösning.

/ Sören
 

sosjo

Aktiv medlem
Finns det något annat fristående program som kan lägga på en ICC innan skick till labb? Testade med förslaget som fanns i en annan tråd men fick inte det att fungera.
 

sosjo

Aktiv medlem
Antagligen SBT problem. Fattar inte hur jag skall starta det. Skall det köras som ett commandline program och i så fall hur skall kommandot se ut.
Om det är en dialog så startar den inte. Har testat på Xp prof och XP home.
 

kaw

Aktiv medlem
Om du kör programmet utan argument från kommandoprompten (vet inte hur det fungerar med XP) så får du bland annat denna info:


usage: tifficc [flags] input.tif output.tif

flags:

-v - Verbose
-i<profile> - Input profile (defaults to sRGB)
-o<profile> - Output profile (defaults to sRGB)
-l<profile> - Transform by device-link profile
-t<0,1,2,3> - Intent (0=Perceptual, 1=Colorimetric, 2=Saturation, 3=Absolute)
 

sosjo

Aktiv medlem
Nu har jag börjat vakna. Det här kommer nog att fungera enl plan. Som vanligt var det bara ett SBT (sk-t bakom tangenterna) problem från min sida.

jpegicc -Befintligt.icm -Önskat.icm Infil.jpg Utfil.jpg.

Kvarstår vad är skillnad på icm och icc. Finns det någon form av dokumentation vad programmet kan åstadkomma. Det hade en hel del intressanta flaggor att slå på.

Satt och skrev så jag såg inte ditt inlägg. Tackar.
 

kaw

Aktiv medlem
sosjo skrev:
Kvarstår vad är skillnad på icm och icc.
Ingen alls.

Finns det någon form av dokumentation vad programmet kan åstadkomma.
Jag tror inte det. Här kommer resten av växlarna, vi kanske kan avkoda dem ;-)

-w - Wide output (generates 16 bps tiff)
-n - Ignore embedded profile on input
-e - Embed destination profile
-c<0,1,2,3> - Precalculates transform (0=Off, 1=Normal, 2=Hi-res, 3=LoRes) [defaults to 1]

-p<profile> - Soft proof profile
-m<0,1,2,3> - Soft proof intent
-g - Marks out-of-gamut colors on softproof

-b - Black point compensation
-k<0..400> - Ink-limiting in % (CMYK only)


-l (device-link) vet jag inte vad det är
-t (intent) handlar om vad som ska prioriteras vid konverteringen
-c (precalc) kanske har något med snabbheten att göra
-p, -m och -g handlar om förhandsgranskning, fast förutom växeln g förstår jag inte vad skillnaden skulle vara mot vanlig konvertering (har inte testat)

-b borde jag söka info om, jag vet inte exakt vad det innebär, men det blir inte skillnad med eller utan denna växel för alla konverteringar, alla profiler har inte svartpunktsinfo tror jag...
 
ANNONS