Annons

Dumma amatörfrågor!

Produkter
(logga in för att koppla)

svande

Ny medlem
Hej,

Jag funderar på att köpa en digtal systemkamera då min Canon EOS 500N börjar bli till åren...
Det jag funderar på är om mina objektiv, trådutlösare och blixt fungerar att använda till de digitala systemkamerorna?

Tack på förhand.

Emma
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Det enda som är dumt är rubriken, eftersom den egentligen inte har med frågan att göra.sa

Dina objektiv passar på en Canon Eos digitalkamera som t ex 300D eller 350D. Men utsnittet blir annorlunda eftersom att sensorn är mindre än filmrutan. Det blir som om dina bilder blev beskurna.

Du får multiplicera med 1,6 för att jämföra. 50mm på en digitalkamera motsvarar utsnittet hos ett 80 mm objektiv på din 500N.

Med de populära kamerorna 300D och 350D säljs ett billigt objektiv 18-55 som passar bra och motsvarar en 28-80 på din 500N. Det är ett bra objektiv att köpa eftersom du antagligen inte har ett objektiv med tillräckligt kort brännvidd för att ge vidvinkel på en digitalkamera.

Blixtarna måste vara Canon EX för att funka med automatik. Antagligen har du EZ-blixt eller piratblixt som inte funkar. Det finns en del nya piratobjektiv från Sigma och Metz som också passar.
 

sosjo

Aktiv medlem
Objektiven : ja
Blixt: Kanske beror på vad det är för blixt
Trådutlösaren: Kanske beror på vilken det är.
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Objektiv: Ja, men på de kameror som troligen är aktuella blir bildvinkeln motsvarande den för ett objektiv med en brännvidd på 1,6 gånger den brännvidd du har på objektivet.

Om du t.ex. har en 28-80 mm zoom så får du en bildvinkel på 45-128 mm.

Trådutlösare: Kanske. Jag gissar att det är den vanliga med en liten plugg på både 500N och EOS 300D/350D.

Blixt: Beror på. Vad är det för någon? Har den E-TTL?

EDIT: Haha! Third place is second place loser.

Jag tror att vi börjar vi bli drillade på att svara på sånt här. ;-)

Tillbaka till juridiken...
 

afe

Aktiv medlem
Objektiven ska nog gå bra (men de blir ju "längre" på en digital).

Elektroniska trådutlösare tenderar vara ganska modellspecifika, så den fungerar förmodligen inte (fast jag har ingen som helst koll på vad 500N har för kontakt).

Vad gäller blixtarna så kommer förmodligen det mesta man hänger på att utlösa en blixt, men på t.ex. 350D och 20D måste blixten vara en Canon EX av något slag för att automatiken ska fungera (alternativt en blixt av annat märke som stöder E-TTL).

/Anders
 

chajo

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Dina objektiv passar på en Canon Eos digitalkamera som t ex 300D eller 350D. Men utsnittet blir annorlunda eftersom att sensorn är mindre än filmrutan. Det blir som om dina bilder blev beskurna.
Nu har jag ju aldrig fotat med nån DSLR så därför har jag ingen aning och därav den banala frågan.... Menar du att bilden blir beskuren jämfört med vad man ser i sökaren?
 

StaffanW

Aktiv medlem
chajo skrev:
Nu har jag ju aldrig fotat med nån DSLR så därför har jag ingen aning och därav den banala frågan.... Menar du att bilden blir beskuren jämfört med vad man ser i sökaren?
Nej, det du ser i sökaren är det du kommer att få på bilden (ja, bortsett från att nästan alla kameror utom proffskameror visar typ 95% av den färdiga bilden, men så har det ju alltid varit).

Men objektivet kommer att upplevas vara 1.6x längre, om man jämför med 24x36 formatet. Det är som att du konstant har en 1.6x telekonverter monterad på kameran (men du tappar naturligtvis inga bländarsteg).
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Bara för att förtydliga; Jämfört med det du ser i sökaren på din 500N så kommer bilden att beskäras om du monterar samma objektiv på en 350D.
 

chajo

Aktiv medlem
StaffanW skrev:
Nej, det du ser i sökaren är det du kommer att få på bilden (ja, bortsett från att nästan alla kameror utom proffskameror visar typ 95% av den färdiga bilden, men så har det ju alltid varit).

Puhhh.... vilken tur, jag trodde jag hade missat nått väsentligt=)
 

mange78

Aktiv medlem
froderberg skrev:
Blixtarna måste vara Canon EX för att funka med automatik. Antagligen har du EZ-blixt eller piratblixt som inte funkar. Det finns en del nya piratobjektiv från Sigma och Metz som också passar.
Du menar väl att det finns en del piratblixtar, och inte objektiv?
 
ANNONS