Annons

Gratis importverktyg för minneskort...

Produkter
(logga in för att koppla)

Deagol

Aktiv medlem
Jag ska se över den delen av hanteringen, meningen var att jag skulle ta hänsyn till det där dumma "/" men tydligen så är det något som klickade i den delen. Toppen att du hittade det felet så det kan bli undanröjt...
Ska till Uppsala i helgen så det blir antagligen ingen ny version innan helgen som det ser ut men jag arbetar på lite förbättringar och utökningar just nu.

Mvh

Lennart
 

wikman

Aktiv medlem
Nu har jag testat applikationen och den funkade ju riktigt bra. Snabbt & smidigt.
Jag saknar dock fyra funktioner för att börja använda den fullt ut...

I prioriteringsordning:
- Ändra namnet även på filen.
- Olika filtyper till olika mappar.
- Fråga efter ny text till mappen om XX minuter skiljer mellan bilderna
- Friare namnsättning av kataloger, med t.ex. %Å, %M, %D osv
 

Bertil Lindgren

Avslutat medlemskap
Ville bara återkomma efter att ha kört ditt program lite mer...

För mig funkar det fantastiskt bra..och enkelt, vilket gillas mycket när det blir stressigt..

Jag har senaste dagarna gjort en tre-fyra fotograferingar i studio med kanske 150-250 bilder i varje. Det är hur smidigt och praktiskt som helst att bara sätta i kortet, och importera...

Jag kollar ut och in mappar vid första nedladdningen sen bara kör jag...

Helt perfgekt bara att skifta kort när kameran är full, vid första paus sätter jag kortet i läsaren och klickar på importera..

fortsätter fota, när det är dax igen är allt klart..
känns så mycket bättre än när jag ska flytta manuellt mellan mappar....

Tack!
/b
 

mipert

Aktiv medlem
Lite kul läsning i dagens Computer Sweden där Pär Rittsel skriver om sin irritation över Photoshop Elements som alltid startar sin filöverförare vare sig han vill eller inte.

I min dator förra veckan startade Elements, Capture One och Windows eget lilla program när jag stoppade in kortet i läsaren.

Suck.
 

Bertil Lindgren

Avslutat medlemskap
mipert skrev:
Lite kul läsning i dagens Computer Sweden där Pär Rittsel skriver om sin irritation över Photoshop Elements som alltid startar sin filöverförare vare sig han vill eller inte.

I min dator förra veckan startade Elements, Capture One och Windows eget lilla program när jag stoppade in kortet i läsaren.

Suck.
mmm, en anledning till att jag gillar detta program...
Jag startar det, jag bestämmer varifrån, vart och när...
Auto är bra, men det måste kännas kontrollerat...
/b
 

sosjo

Aktiv medlem
Omorganistaion av bildarkiv.

Jag har varit "lite" oorganiserad när det gäller princip för arkiveringen av bilderna på hårddisken. Nu har jag bestämt mig för imatch för att kategorisera och hitta bilderna. Behovet uppstod då att organisera om bildarkivet på hårddisken från innehålls- till datum-mappar. Det var 8000+ filer så att tvingas göra det manuellt kändes tungt.
Använde Lennarts utmärkta program för jobbet. Bara att peka på in- och utbibliotek hämta kaffe och vänta på att det skulle gå klart. Allt är nu snyggt organiserat i år, månad och dagmappar och detta med en knapptryckning.
Om man skulle våga sig på en önskan skulle det vara att programmet vid kollision med befintlig fil antigen gör ett tillägg till filnamnet ex. filnamn + _1 och lägger in filen alt lämnar en logg efter sig.
 

Deagol

Aktiv medlem
Hej allihopa!

Det är jättekul att höra så mycket positiv respons detta lilla enkla program får av er.
Ska sätta mig ner nu snart och fixa lite till med det och än så länge så ser planeringslistan ut som följer:

Countrysettingsbuggen som Andreas råkade ut för.
Ändra namn på filerna.
Olika filtyper i olika mappar.
Tidssplittning av mapparna.
Parser för mer avancerad namngivning.
Löpnummer på filen om den redan finns.

Några fler ideer som inte gör det för invecklat?

/Lennart
 

qvirre

Aktiv medlem
Vet inte om du redan har detta på to-do-listan men det skulle vara fint att kunna välja vilka typer av filer (*.raw *.cr2 *.thm osv) som skall kopieras. Som det är nu får man ju med diverse "system"-filer från minneskortet, vilket är lite jobbigt.
 

Deagol

Aktiv medlem
qvirre skrev:
Vet inte om du redan har detta på to-do-listan men det skulle vara fint att kunna välja vilka typer av filer (*.raw *.cr2 *.thm osv) som skall kopieras. Som det är nu får man ju med diverse "system"-filer från minneskortet, vilket är lite jobbigt.
Jo just ja, den ska vara med på listan också.
 

Andreas K

Aktiv medlem
Ett förslag.

Jag tycker att även om man lägger in mer funktionalitet så skall man kunna köra den väldigt basic om man så önskar.

Om man har mer detaljerade behov så kan man gå i under advanced mode eller liknande.

Kanske lägga in en advanced knapp som expanderar fram mer alternativ.
Gärna att applikationen kommer ihåg om du hade advanced öppnad mellan sessionerna så att man slipper klicka fram den mellan varje uppstart som avancerad användare.

/Andreas
 

Deagol

Aktiv medlem
Andreas K skrev:
Ett förslag.

Jag tycker att även om man lägger in mer funktionalitet så skall man kunna köra den väldigt basic om man så önskar.

Om man har mer detaljerade behov så kan man gå i under advanced mode eller liknande.

Kanske lägga in en advanced knapp som expanderar fram mer alternativ.
Gärna att applikationen kommer ihåg om du hade advanced öppnad mellan sessionerna så att man slipper klicka fram den mellan varje uppstart som avancerad användare.

/Andreas
Precis Andreas, det var just i dom banorna jag tänkte också, det kommer en "advanced mode" med mer möjligheter....
 

Damme

Aktiv medlem
nu vet inte jag riktigt vad programmet är programmerat i, men jag hade tyckt om att man kunde ha programmet så det autostartas och ligger i systray och väntar på att man sätter in ett minneskort, när man satt in minnsekort kommer en ruta hoppa upp som frågar vad man vill göra, 'kopiera till hdd, flytta , eller avbryt' typ.

om du vill kan jag hjälpa dig med att koda sys-tray-funktionen, ingen aning om hur avancerad programmering du kan, men det finns en del som inte kan det.

Mvh
 

Deagol

Aktiv medlem
Damme skrev:
nu vet inte jag riktigt vad programmet är programmerat i, men jag hade tyckt om att man kunde ha programmet så det autostartas och ligger i systray och väntar på att man sätter in ett minneskort, när man satt in minnsekort kommer en ruta hoppa upp som frågar vad man vill göra, 'kopiera till hdd, flytta , eller avbryt' typ.

om du vill kan jag hjälpa dig med att koda sys-tray-funktionen, ingen aning om hur avancerad programmering du kan, men det finns en del som inte kan det.

Mvh
Se gärna det som skrevs nån sida tillbaka om detta. Jag har inga större problem med att skriva det med stöd för MediaInsertion eller liknande men frågan är om vi inte börjar närma oss alla de där irriterande programmen på marknaden som har just detta beteende.
Det program som levereras med till Capture One som mipert skriver om har jag själv skrivit åt Phase One i C++ och till detta program har jag använt Delphi Pascal, båda dessa programspråk har stöd för att hantera alla dessa saker såsom tray, mediainsertion mm.
 

qvirre

Aktiv medlem
Om du bestämmer dig för att lägga in i systray osv. så hoppas jag att man kan välja bort det om man behagar. Anledningen till att använda ditt utmärkta program ligger för min del i att slippa allt mumbojumbo super deluxe som kommer "på köpet" med övriga alternativ. Eneklt, lätt och snabbt tycker jag du ska ha som ledstjärna (vilket du hittills har haft).
 

Deagol

Aktiv medlem
qvirre skrev:
Om du bestämmer dig för att lägga in i systray osv. så hoppas jag att man kan välja bort det om man behagar. Anledningen till att använda ditt utmärkta program ligger för min del i att slippa allt mumbojumbo super deluxe som kommer "på köpet" med övriga alternativ. Eneklt, lätt och snabbt tycker jag du ska ha som ledstjärna (vilket du hittills har haft).
Som jag skrev tidigare så kommer jag att införa en sk Advanced mode i programmet där man kan gå in och modifiera beteendet lite mer detaljerat, får tänka igenom detta lite och låta det mogna i mitt eget primärminne så får vi se vad som kan platsa inom den kategorin...
 

Kakelgasten

Aktiv medlem
Kan bara hålla med Daniel...om systray--->valmöjlighet...så man slipper ändra i registret för att ta bort den.

Tackar i övrigt för ett kanonbra program Lennart.
 
ANNONS