Annons

Utlandstjänst=köpa momsfritt?

Produkter
(logga in för att koppla)

MWPhoto

Aktiv medlem
Hej på er!
Ska förmodligen tillbringa ett år med utlandskontrakt. Hört rykten om att jag kan handla utan att betala moms och ta med mig prylarna dit. Hur stämmer detta och vad har ni för tips till mig? Funderar ju direkt på ett 17-40 4L och varför inte passa på att köpa en bil också....till 25% rabatt. Hmmmm
 

MWPhoto

Aktiv medlem
RolandM skrev:
Precis. Undras när befolkningen förstår att momsen endast är 20% av omsättningen...
Hörni, jag skriver här för att lära. Dert räcker med att en påpekar att det ska vara 20%, men om du Roland vill tydliggöra varför så gör det gärna på ett bra sätt!
 

kmelin

Aktiv medlem
Tjo!

kan tyvärr inte svara på din fråga. Men tänkte bara tillägga att orsaken till att det blir 20% inte specefikt har med moms att göra utan är matte.

det är som om du ökar priset med 100%, för att komma tillbaks till samma pris får du sänka det med 50%. i detta fall blir det sänka med 20% för att komma tillbaks till priset utan moms.

Hoppas att jag det inte blev förvirrande och att någon annan kan svara på det du igentligen vill veta.

Ha det bra

/Kalle
 

JalleS

Aktiv medlem
Till att börja med, var är kontraktet. Det lär skilja på om det är inom eller utom EU.

--jalle
 

sosjo

Aktiv medlem
Jag gör ett försök.

Varan kostar 100 bagis sen lägger man på 25% moms = 25 bagis.
100:-
+25:-
-----
125

När man skall dra momsen blir det frän 125 bagis.
125:-
-25:-
-------
100:-
25 bagis är 20 % av 125:-

Momsen är konstruerad så att man betalar 20 % av slutpriset i skatt. Sen har det blivit så att man vanligtvis säger att man lägger på moms.

Hoppas jag inte var övertydlig.
 

stebo

Aktiv medlem
Ok, bara för att.....räkna lite framåt småtimmarna :D

Varan kostar 10:- + moms (25%):
10 x 1.25 = 12.5:-

För att beräkna ursprungsvärdet:
Y x 1.25 = 12,5
12,5 / 1.25 = Y
Y = 10:-

Det faller sig så momsen att alltid är 1/5 av en varas totala kostnad, dvs 20%.
Eller om man vill räkna fram det:
10 / 12.5 = 0.2
 
Senast ändrad:

MWPhoto

Aktiv medlem
Ja men nu är det mycke tydligt. Nu var det ju inte meningen att huvudfrågan skulle vara hur stor momsen var, utan med allmänt om jag kan göra några "klipp" på kontraktet. Det är sydafrika som gäller.
 

Arne S

Aktiv medlem
Hej Mats!

Mitt råd är att du kontaktar skatteverket för att klara ut dina spörsmål. Där kan du säkert få klara besked på vad som gäller, och slipper att åka på några obehagliga överraskningar i efterhand.

Tjänstgöringens längd spelar ju säkert in. Är däremot inte övertygad om att du kan handla före utresan, jag tolkar det som att det var så du tänkte. Men att det finns möjlighet att handla kapitalvaror förmånligt vid längre utlandstjänstgöring är jag säker på. Finns många exempel på det.

Önskar dig en trevlig tid där nere och hoppas att du lägger upp lite bilder under tiden.
 

davidvpt

Aktiv medlem
stebo skrev:
...

Det faller sig så momsen att alltid är 1/5 av en varas totala kostnad, dvs 20%.
Eller om man vill räkna fram det:
10 / 12.5 = 0.2
[OT] Detta gäller normalmoms som är 25%. Reducerade momssatser finns också, vilka är 12 resp 6%. Så den är inte alltid 1/5 av varans totala kostnad.
 

Maxe

Aktiv medlem
Powershooter skrev:
Hej på er!
Ska förmodligen tillbringa ett år med utlandskontrakt. Hört rykten om att jag kan handla utan att betala moms och ta med mig prylarna dit. Hur stämmer detta och vad har ni för tips till mig? Funderar ju direkt på ett 17-40 4L och varför inte passa på att köpa en bil också....till 25% rabatt. Hmmmm
Hej Mats!

Som FN-observatör vet jag att man kan handla med sig saker till missionsområdet momsfritt. I detta ingår även bilar som med fördel ställs i en container under vistelsen där för tp till Sverige efter fullgjort tjänst.

Jag har för mig att tiden skall minst vara 12 månader. Hoppas detta hjälper mer än besservisser-matematiken ovan.

Med info vad som gäller borde UD, RSV eller varför inte SWEDINT (Försvarsmakten) kunna ge dig. Det är trots allt värt att kolla upp.
 
ANNONS