Annons

Försäkringar - vad har ni ?

Produkter
(logga in för att koppla)

blueman

Aktiv medlem
Hej

jag är ute efter ett sunt alternativ gällande försäkring för min kamerautrustning.

vad har ni ? via era hemförskringsbolag ? speceilla försäkringar ?

är privatperson och har en kamerautrustning för minus 20 000 kr. Är ute efter en försäkring som täcker stöld, rån, tappskada mm ..fungerar en extra drulle på hemförsäkringen ?

tacksam för råd i denna fråga

mvh Fredrik
 

911RS

Aktiv medlem
Jag har drulle eller allrisk som det heter och har utnyttjat det 2 gånger. båda gångerna var det tappskador ena gånge med ett dåligt reparerat objektiv som följd där ingen ville kännas vid att göra om det. Den andra gången valde jag att ta pengar istället för reparation vilket gör att jag har ett glapp i den ena gluggen. Det är 2 gånger på 20 år som något har hänt.

Men frågan gäller försäkring och jag tycker att mina har räckt det är inte där det har felat utan hos reparatörn.
 

Pongu

Aktiv medlem
FILM) (blueman skrev:
Jag är privatperson och har en kamerautrustning för minus 20 000 kr. Är ute efter en försäkring som täcker stöld, rån, tappskada mm ..fungerar en extra drulle på hemförsäkringen ?
Japp. Hemförsäkringen täcker utrustningen både hemma och på kortare resor. Med drulle kan du ju också tappa den från kanoten osv. Läs dock villkoren. Kamera räknas som värdeföremål liksom pengar, och utrustningen får t ex inte lämnas obevakad i bilen enligt mina villkor. Kolla också hur de räknar på värdeminskning och hur man får ut ersättningen. När jag blev av med min fotoväska fick jag 75% av värdet på utrustningen insatt på kontot och resten av pengarna när jag ersatt utrustningen och skickat in kvittona. Nu hade jag ju iofs köpt prylarna begagnat, men fick ut inköpspriset utan problem. Detta funkar nog inte med en nyinköpt digitalkamera tre år senare!

/Pontus
 

sosjo

Aktiv medlem
Har haft frågan om ersättning för stulen kamerautrustning uppe med mitt hemförsäkringsbolag. "Problemet" var under resor. Eftersom kamerautrustning går som stöldbegärlig egendom så är ersättningsbeloppet bergränsat till 10000:- under resor mm. Har andra bolag andra villkor ?
 

P.R.

Aktiv medlem
sosjo skrev:
Eftersom kamerautrustning går som stöldbegärlig egendom så är ersättningsbeloppet bergränsat till 10000:- under resor mm. Har andra bolag andra villkor ?
Trygg Hansa verkar ha den begränsning du nämner. HemPlus (inkl. drulleförsäkring) höjer visserligen det maximala ersättningsbeloppet från 35 tkr till 60 tkr men gränsen 10 tkr för kamera och annat som betraktas som stöldbegärligt verkar tyvärr ändå finnas kvar.
 

Agonotheta

Aktiv medlem
Folksam med allriskförsäkring täcker upp till 30.000 per olyckstillfälle. sen kan man skaffa sig allrisk special som täcker upp till.... 60.000 tror jag hon sa, men lita inte på mig jag kan ha fel på 60.000.
 

P.R.

Aktiv medlem
P.R. skrev:
...höjer visserligen det maximala ersättningsbeloppet från 35 tkr till 60 tkr men gränsen 10 tkr för kamera och annat som betraktas som stöldbegärligt verkar tyvärr ändå finnas kvar.
Rättelse: det jag nämner ovan gäller för TH:s utökade reseförsäkring, ResPlus och ingenting annat.
 

Zoso

Aktiv medlem
Allrisk som tillägg till Hemförsäkringen, har Folksam och dom tog ca: 400 spänn per år för tillägget, men då gäller den ju för allting i hemmet och inte enbart kameran.
 

blueman

Aktiv medlem
Tack

..för alla svar ! har nu tagit en via hemmets ..så det får hålla på så viss... tack skall ni ha !
Mvh Fredrik
 
ANNONS