Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kläder för extrem kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
FILM) (ulltand skrev:
Systersidan kanske har en del bra tips?

Som sytetunderställ vid fysisk aktivitet och ull när man är lite stillsammare...

http://www.utsidan.se/ddb/utrustning/artiklaralla/expeditioner/57.htm
Jag skulle välja Ull vid både stilla aktivitet och aktiv aktivitet..

Vi tänker visst lite olika här.. som vi redan har konstaterat om och om igen i tråden..

Klättermusen har ett intressant plagg som heter "Iving". Det är en vädertålig dunjacka, finns väl inte så många som gör sådana dunjackor.. Kostar gör den ju också, såklart.


MVH Niclas,
 

dJb

Aktiv medlem
Re: Jacka med gore tex

C.camper skrev:
Hej

Själv letar jag efter en vinterjacka, dun med bra skydd mot regn och vind. har en Goose, funkat bra, men känner att jag vill hitta någon annan!

Någon som har något tips!??
Det beror väl på lite vad du ska ha den till men mountain hardwear har ju t.ex. sin absolute zero parka:
http://www.mountainhardwear.com/Product.aspx?top=1&prod=1107&cat=33&viewAll=False
Marmot har mountain down jacket och blizzard down jacket:
http://www.marmot.com/products/subcat.php?cat=cloth&subcat=15

Kolla även northstar (i Gällivare) som har bl.a. Rab batura: http://www.northstar.se/

North face har ocksån nån modell: http://www.barrabes.com/barrabes/product.asp?dept_id=164&pf_id=14590&opt=

(Barrabes är f.ö. en bra spansk webshop)

Mountain Equipment Annapurna är ytterligare ett alternativ:
http://www.mountain-equipment.co.uk/content.php?page=showproduct&prodid=1&gender=m

Millet Expert down jacket:
http://www.millet.fr/millet/en/default.asp
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Vi får inte glömma Fjällrävens klassiker.. Den rekommenderar jag till den som ofta är stillasittande. Men den har inte samma genomtänkta funktion som många av de andra, men sitter man på post så spelar funktionerna mindre kritisk roll tycker jag.


Har ju att göra med hur mycket Dun/Fjäder som det är i jackorna... Ofta är det mååånga gram men mycket fjäder och som vi vet så väger fjäder mer och issolerar sämre... Ett par kg 100% Dun hade vart finimang för kallt tort väder:) men så mycket behövs knappast..


Fint med alla länkarna David!!

Mvh Niclas,
 

dJb

Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Vi får inte glömma Fjällrävens klassiker.. Den rekommenderar jag till den som ofta är stillasittande. Men den har inte samma genomtänkta funktion som många av de andra, men sitter man på post så spelar funktionerna mindre kritisk roll tycker jag.


Har ju att göra med hur mycket Dun/Fjäder som det är i jackorna... Ofta är det mååånga gram men mycket fjäder och som vi vet så väger fjäder mer och issolerar sämre... Ett par kg 100% Dun hade vart finimang för kallt tort väder:) men så mycket behövs knappast..


Fint med alla länkarna David!!

Mvh Niclas,
Ja fjällrävens dunjacka är ju en klassiker. Fast jag vet inte hur yttertyget är på den. Det var länge sen jag stiftade närmare bekantskap med den.

Själv använder jag ofta en rejäl parkas från Taiga som jag köpte billigt. Den är väldigt varm men i tyngsta och otympligaste laget (ej dun) så jag har länge varit sugen på Mountain Equipments annapurna som dessutom inte är så vansinnigt dyr. Men det finns som sagt många. Rab är kanonfina och sen finns ju också Valandré kom jag på (som f.ö. har en jacka som heter Kiruna i sortimentet).

Här f.ö. en tråd om dunjackor: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=29729

Det Nicklas skriver om dunet är viktigt. En jacka med en hög andel dun har en hög "fillpower" som är ett begrepp som används flitigt av duntillverkarna. (Betecknar eg. dunets förmåga att fylla upp en viss volym)

/David
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
sitta eller stå still...

Jag tycker inte det finns en enda anledning att köpa svindyra och ömtåliga hightec-kläder ifall man inte är i behov av dem. Ska man sitta still i t.ex gömsle eller liknande så kan man hellre köpa en värmeklassad overall i närmaste affär för arbetskläder. Håller garanterat lika länge som 5 goretex jackor eller dunjackor. Är man ute mycket och fotar i "bushen" så är t.ex de dyra skaljackorna eller dunjackorna rena skiten. De håller inte. Hellre då att man har med sig överdragskläder typ ett regnställ för ca 500-1000 kr att använda vid regn eller slasksnö. Tar ju inte mycket extraplats i ryggan.
 

Laponia

Aktiv medlem
Re: sitta eller stå still...

Tonyeagle skrev:
Jag tycker inte det finns en enda anledning att köpa svindyra och ömtåliga hightec-kläder ifall man inte är i behov av dem.
Det gäller väl allt man köper eller.....

I övrigt så tycker jag du har fel. Har haft ett north face ställ (Mountain jacket och salopettes) i 17 år. Använt dem på alla möjliga platser. Dom börjar bli ganska bleka i färgerna, men de håller fortfarande regnet utanför.

Min Fjällräven Expedition blev 22 år innan den fick pension.

Räknat per år, använda gånger så har de varit väl investerade pengar.
 
Senast ändrad:

Johan__P

Aktiv medlem
"sitta eller stå still...
Jag tycker inte det finns en enda anledning att köpa svindyra och ömtåliga hightec-kläder ifall man inte är i behov av dem. Ska man sitta still i t.ex gömsle eller liknande så kan man hellre köpa en värmeklassad overall i närmaste affär för arbetskläder. Håller garanterat lika länge som 5 goretex jackor eller dunjackor. Är man ute mycket och fotar i "bushen" så är t.ex de dyra skaljackorna eller dunjackorna rena skiten. De håller inte. Hellre då att man har med sig överdragskläder typ ett regnställ för ca 500-1000 kr att använda vid regn eller slasksnö. Tar ju inte mycket extraplats i ryggan."


ja, jag håller med. Om man ska ut och fota så pallar ju inte de här expeditionskläderna ett skit. Åk till Ö&B och köp ett regnställ istället de är ju mycket bättre.... ;)
 

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Johan__P skrev:


ja, jag håller med. Om man ska ut och fota så pallar ju inte de här expeditionskläderna ett skit. Åk till Ö&B och köp ett regnställ istället de är ju mycket bättre.... ;)

Jag håller med DELVIS . . . :)

Dunjackor är NATRuligtvis mer ömtåliga om vi bortser ifrån vissa parkas som är rättså ok.

Jag menar att ett bra skalplagg håller för oerhört mycket stryk.

Jag har länge i andra "normalt slitstarka" plagg undvikit att kräla ibland tång, sten och strand.. sliter på alla plagg..

Jag saknade länge ett riktigt skalplagg av bättre kvalitet och köpte nu i höst en klättermusenjacka som heter Bifrost. Jag kan säga att den så här långt är det bästa jag klätt på mig av ytterplagg.

Förstärkta armbågar och 99,9% ren genomtänkt funktion! Smuts, och diverse skit låter man torka och borstar sedan av. HELT komplett otroligt vad mycket den tål utan att få en skråma i materialet! Andra jackor suger ju åt sig vatten och skit.. och hur praktiskt är det i alla lägen med täta regnplagg??


Nej, nog får man bilderna med många typer kläder men jag kan bara säga som så att det är skillnad på kläder och kläder, hujjhujj..

Men för den som sitter stilla i ett gömsle så visst rekommenderar jag dun, utan tvekan dun.

Köper man ett högkvalitativt dunplagg och använder det selektivt och sköter det fint så håller det i suveränt många år...så är det.
Men är man som jag, krälar runt och åmar mig i terrängen så funkar inte det, då är det skalplagg som gäller. Enligt mig.




Mvh Niclas,
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Beror ju på hur ofta och var...

Kan bara säga att de skalplagg (Berghaus, tierra) jag haft har läckt i sömmar efter 1-2 år och fått revor/hål i tyget efter samma tid. Använder man kläderna mycket (100-200 dagar per år) och på ställen där det finns träd,buskar och dyl så håller dessa kläder inte! Är man bara ute och rör sig i öppna marker 1-2 gånger i månaden, eller mer sällan, så kanske det kan vara lönt att satsa på dem. Att använda dyrköpta skalkläder om man är ute och fotar djur och fåglar eller växter/svampar i varierad terräng är ganska dumt ifall man inte vill lägga ut tusentals kronor årligen. Nu handlade ju i och för sig inte tråden ursprungligen om detta utan om bra kläder i gömsle under den kalla årstiden. Där är ändå en termooverall det klart bästa köpet.

ps. Är det så att det finns kläder som pallar, t.ex. klättermusen Bifrost, så kan jag hålla med om det är lockande att införskaffa en. Niclas, du kan väl återkomma med en resumé efter ett par hundra dagar i fält)
 
Senast ändrad:

Niclasfoto

Avslutat medlemskap
Sant tråden handlar om kallt / gömsle.


Men där föredrar jag 100ggr av 100 en stor och bra fylld dunjacka.. inget slår den om man sitter kallt och länge i torr miljö tycker jag.

Overall känns ofta lite instängt tycker jag..
Men det är ju jag det:)!

MVH Niclas,
 

dJb

Aktiv medlem
Man ska inte slänga ut barnet med barnvattnet och helt och hållet fördöma goretex. Det är ju trots allt bara ett membran och har inget att göra med slitstyrkan i plagget. Jag har mycket goda erfarenheter av Norröna Trollveggen som påminner mycket om Bifrost. Mycket bra kvalitet och bra förstärkningar. Men det är klart - ett skalplagg är ju inte i första hand skapat för att ha maximal slitstyrka utan för att kombinera en rad egenskaper som t.ex. vattentäthet, låg vikt och hyfsad ventilation (just detta är det många som misstar sig på då ett gtx-plagg har sämre ventilation än ett plagg utan membran. Det man ska jämföra med är andra regntäta plagg).
Men jag håller med Tony till viss del om att det för de flesta ändamål är onödigt att lägga mycket pengar på avancerade skalplagg. Vistas man längre tid ute och dessutom måste bära på grejerna så värdesätter man dock mer funktionella lösningar och då är moderna skalplagg och dunplagg mycket svåra att slå när det gäller vikt/prestanda. Sitter man stilla i ett gömsle så är det dock inte särskilt svårt att klä sig. Det svåra är att anpassa klädseln för fysisk aktivitet i stark kyla.

/David
 

Jan vdV

Avslutat medlemskap
Niklas, är det gömsle du ska plåta från eller är det utan?

Är det gömsle skulle jag fundera på att investera i en Heat pal från Origo eller ngt liknande, en flaska rödsprit räcker gott för två-tre dagars sittning om man drar igång den lite då och då.
Se till att du har god ventilation dock, dels för syrets skull men också för att slippa kondens invändigt om det är kallt ute.
Jobbigt när det rinner vatten om utrustningen:(

Har suttit 48 timmar i sträck med -25c utanför masonitgömslet, dubbla sovsäckar nattetid och en skvätt heat-pal dagtid då och då för att fräsa ut den värsta kylan och sittning i sovsäck var inga problem, visst kyligt men inga förfrusna lemmar dock.

Köpte min heat-pal på tradera för 400 riksdaler beggad, kan varmt rekommenderas:)

mvh,Jan
 

petterovski

Aktiv medlem
Vill du komma billigt undan så kan kanske överskottsbolaget vara ett alternativ. Jag tror att dom har rätt så mycket varma oömma kläder som kan passa dina önskemål.
 

Johan__P

Aktiv medlem
jag hoppas att ni ins´åg att mitt inlägg var ett skämt! Om han nu ska sitta i ett gömsle ska han väl satsa på det varmaste som finns och i dagens läge har jag nog inte sett ett yttre plagg som varit så tjockt och fylligt som just fjällrävens dunjacka.
Skulle det regna när det är 20 minus ute så är det väl ett rejält oflyt... Vid dessa temperaturer blir jackan inte heller blöt för det yttre lagret på jackan kommer ju att ha samma temperatur som omgivningen och luften medan det inre kommer att hålla din värme kvar.
 

Laponia

Aktiv medlem
Oj, nu börjar kravspecifikationen på plaggen bli riktigt avancerade. "Skall tåla -25c, vara regntät och andas, hålla för slitage motsvarande 200 dagars bruk per år". 200 dagar, hm... då skall den också vara tillräckligt sval för att kunna användas vid +25c.
Detta plagg skall man alltså lämpligast hitta på någon butik för arbetskläder ?

Jag skulle nog annars rekommendera skilda plagg för skilda aktiviteter. Skall man kräla i mossan, så kanske galonbyxor är det mest lämpliga, men kanske inte om det är -25.
På samma sätt, så är nog inte dunjackan det plagg jag tar på mig när det börjar regna.
Men det är väl ganska självklart.....
 

hailstorm

Aktiv medlem
Re: Re: Kläder för extrem kyla

dJb skrev:
Northstar i Gällivare har RAB dunjackor. Väldigt varma!
http://www.northstar.se/

Taiga har även en prisvärd jacka som heter Arctic.
http://www.taiga.se/

Sen är det flerskiktsprincipen som gäller. Ullfrotté underställ i ull är mycket bra. Se till att ha rejält på fötterna. Nokian vinterstövlar med filtinnersko eller Kamik Oslo eller liknande köldkängor (Kamik finns också hos Northstar). Jag har själv använt Nokianstövlar ner till -46 grader och jag höll fötterna varma. Se till att isolera dig från markkylan med ett tjockt liggunderlag. Ett prisvärt handskalternativ är Lovikka innervantar med en tunn ytterhandske utanpå.

Om du inte ska transportera dig någon längre sträcka så behöver du inte tänka så mycket på vikten heller så du behöver inte satsa allt för mycket på dyra dunplagg.
nortstar är dessutom kanonservice inriktade... PS: Dom har sitt bo i Malmberget :)
 

PMD

Aktiv medlem
Andreas74 skrev:
Så meningslöst att försöka anmärka på sånt här, vill du försöka glänsa med ngn sorts kunskap? Eller förstod du inte vad jag menade? Kanske du bedömmer dina kläder efter välisolerade och dåligt isolerade medan normalt folk säger varma eller kalla.
Jag gissade vad du menade, men andra kanske inte förstod. Jag tänkte att det kunde vara bra att justera tråden till att börja använda korrekt terminologi.

Det tar tid för fukten att transporteras bort, detta går inte på nolltid. Så länge det finns fukt kvar så isolerar synteten inte lika bra.
Därför isolerar inte synteten alltid lika mycket.
Eftersom den fukt som binds i materialet är minimal så märks den i praktiken inte. Den fukt vi märker är den som inte har transporterats igenom materialet, och den märker vi lika mycket om vi har ull på oss som när vi har syntet på oss.

Sen verkar du missa att fukten transporteras bort även från ullen, även om den inte är lika snabb som synteten.
Det går dock mycket långsammare att få bort fukt från ull. Vid kortare turer spelar det dock ingen roll eftersom ull isolerar väl så länge den inte är fuktmättad.

PD
 
ANNONS