Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Namn på filer och mappar, lagringsstruktur

Produkter
(logga in för att koppla)

BME

Aktiv medlem
Jag vet att det redan finns en hel del trådar på ämnet om filnamn och mappnamn generellt, men jag har inte lyckats hitta någon som stillar mina funderingar.

Hur döper ni era filer (RAW samt behandlade), om ni ens döper om dom alls, samt hur ser er mappstruktur (katalogstruktur) ut där ni lagrar bilderna?

1. Vad jag specifikt undrar över, och som jag inte har sett diskuterats förut, är om antingen filnamnen eller mappnamnen innehåller något som identifierar källan (dvs EOS 20D, EOS 5D, IXUS 800, Minolta Scanner osv)? Jag tycker mig se en poäng att hålla isär bilderna, särskillt med tanke på att de kommer att vara av olika format (20D RAW, 5D RAW, JPG, TIFF osv).

2. Sparar ni de omanipulerade bilderna på ett särskillt ställe, eller ligger de tillsammans med de behandlade, "färdiga" bilderna (PSD filer, JPG filer av olika storlekar osv)?

Jag ska påpeka att jag naturligtvis kommer att använda programvara för katalogisering, troligtvis IMatch, ovanpå min katalogstruktur. Det kan ju ha viss inverkan på hur väl en viss katalogstruktur fungerar.

Tack på förhand för alla uttömmande svar!
 

zlice

Aktiv medlem
Hej.. alla gör vi olika.. så här ser min struktur ut just nu.

20D
-060513.Anna.studio
-060629.landet.midsommar
-060707.flatenbadet

Det känns inte optimalt för mig så jag ser fram emot fler förslag. Jag har också behållt filens orginalnamn, varför vet jag inte riktigt.

Alla bilder jag justerar eller ändrar i sparar jag separat.
 

Minita

Aktiv medlem
Har "dessvärre" inte problemet med olika hus men jag kör strikt datumordning.

Bilder > 2006 > 060708Födelsedag > RAW

Lägger RAW bilderna i underkatalogen och den framkallade JPEG-bilden i 060708Födelsedag. I Sällsynta fall behåller jag även TIFF-filen i ytterliggare en underkatalog.

Kör med Canons ZB som "tittar" program och tycker detta systemet fungerar bra för mig.
 

wikman

Aktiv medlem
Jag har följande:

Media\Jpeg\YYYY-MM-DD - Text\
Media\RAW\YYYY-MM-DD - Text\
Media\AVI\YYYY-MM-DD - Text\

Jag tycker inte att det spelar någon roll vilken kamera jag tagit bilden med. Har en liten applikation som sprider bilderna som jag vill och stannar upp och frågar efter en ny text om det gått XXminuter mellan exponeringarna.

Skulle dock vilja att den även döper om filerna eftersom den tidigare applikationen jag körde gjorde det och jag har hittat lite bilder slaskande på andra diskar som lätt kan vara dubletter.

Just nu väntar jag dock med spänning på PC betan av Adobe Lightroom.
 

mill

Aktiv medlem
inget bra svar på frågan, men lösningen är att INTE sortera utan istället söka.

dvs ngn sorts databaslösning är den rätta lösningen. den struktur som dagens hårddiskar har idag är förlegad. lösning kommer dock.. ngn gng.

jag kör ungefär som ni ovan göra, dvs
årtal
datum
vad jag gjorde
raw
framkallade/justerade
 

Andy-Pandy

Aktiv medlem
Kamera\År\ÅÅMMDD - Text(bildinnehåll) -> RAW

Använder Bridge för hantering av mina bilder. När jag tankar över dem (fotar uteslutande RAW) från minneskortet placerar jag dem först i:

Kamera\NYTT\ÅÅMMDD

Därefter öppnar jag Bridge där jag lägger på en copyright och döper om filerna enligt följande modell:

ÅÅMMDD_TTMM_orginalnamn.nef

Nästa steg är att kasta direkta skräpbilder, göra en snabb RAW-korrigering av övriga bilder samt lägga på keywords. Slutligen placerar jag bilderna i den mappstruktur som jag nämnt överst. När intresset sedan faller på bildredigerar jag utvalda bilder mer noggrant (för tryck) samt sparar ett redigerat exemplar i TIFF-format (för framtida redigeringsmöjligheter) och ett i JPEG-format (för att skickas iväg för tryck).
 

P-E Claesson

Aktiv medlem
Film o Foto:\Kamera pentax\2006 05 21 #3\Converted\

Film o foto är hårddisken, på den finns bl.a. mappen Kamera Pentax, RAW-filerna ligger i datummärkta mappar som ibland har tillägg som t.ex. #3. Tillägget betyder att jag backuppat mappen (i det här fallet på dvd nr3) och inte behöver spara alla RAW-filer längre. Jag brukar behålla jpg kopior på allt och RAW filer, tiff:ar och psd-filer på de bilder jag jobbat med. Dessa (förutom RAW-filerna då) ligger i undermappen "Converted". "settings" är en annan undermapp och den är skapad av Rawshooter.

Filnamnen är de från kameran så långt det är praktiskt, gör jag flera kopior så får de extra siffor och då kan filnamnet se ut såhär: IMGP2132-02.jpg där IMGP2132 är originalnumret och -02 vilken kopia det är.

Ibland kompletterar jag de datummärkta mapparna med extra info, t.ex "2006-06-09 hudiksvall".

Sen har jag också speciella mappar för kopior avsedda för olika ändamål, t.ex. "Fotosidan", där jag har backupper på sånt jag lagt upp här. I den mappen så har filerna riktiga namn, t.ex. "grå flugsnappare.jpg"

Det där med databaser försöker ju varenda musikprogram med, men personligen blir jag bara irriterad när jag måste använda de systemen. Vanlig mappstruktur fungerar bättre för mig.
 

P-E Claesson

Aktiv medlem
Just ja, ibland ser mapparna ut såhär: "2006-05-14 Helenas kort"

Då har frun lånat kameran. När man är två fotografer kan det vara bra att hålla reda på vem som tagit vilka bilder.
 

Olsin

Aktiv medlem
Jag har en mappstruktur enligt följande:

Bilder
-2006
-- 01 januari
--- 060101
---- 060101 0001 T.CR2
-06 Arbetsmapp
-- 07 Juli
--- Ishockey
---- 060101 AIK-HIF
----- 060101 0001 T.PSD
----- 060101 0001 T-1.PSD
----- 060101 0001 T-1 web.JPG
----- 060101 0001 T tidning.JPG

Jag lagrar alltså originalen i en mappstruktur med rak numrering av filerna.

Arbetsmappen är den månad som jag jobbar med filen, vilket i 99,9 % av fallen är den samma som månaden som bilden togs. Eftersom jag i huvudsak fotograferar sport så har mina bilder inte så lång livslängd och endast ett fåtal av de behandlade bilderna behöver ha snabbåtkomst till och dessa lagrar jag då i en egen mappstruktur med en för tillfället inte definierbar struktur.
 

sosjo

Aktiv medlem
Hej.
Jag lagrar ner filerna i strikt datumordning BILDER/YYYY/MM/DD/fil.xxx. Använder sedan IMatch för att kategorisera bilderna. Eftersom IMatch även lagrar in EXIF mm i sin databas över "tumnaglarna" så behöver man inte ändra filnamn mm, all info finns och är sökbar. En fil kan tillhöra en eller fler kategorier så man har stor frihat att lägga upp saker som man själv vill ha det. Jag lägger RAW-filen och den framkallade jpeg'n filen i samma bibliotek men har dom i olika mappar i IMatch.
Om du funderar på IMatch blir rådet att du gör den fysiska lagringen på disk enkel och lägger "krutet" på en mappstruktur i IMatch som du känner passar dig.

/Sören
 

BME

Aktiv medlem
mill skrev:
inget bra svar på frågan, men lösningen är att INTE sortera utan istället söka.
...
Självklart. Men pedant som man är vill jag gärna även ha en logisk underliggande struktur, bla för att underlätta backup osv.
 

BME

Aktiv medlem
Tack för alla svar.

Hur döper ni om filerna, dsv vilket verktyg använder ni? Jag tänkte leta lite och eventuellt skriva ihop ett själv, men om ni har några tips vore det kul också. Förövrigt ser namngivningsfunktionen i Adobe Lightroom hyfsat kapabel ut vid en första anblick.
 

Mozo

Avslutat medlemskap
Så här ser min struktur ut:

DIGITALA\Nikon D70s\ORIGINAL\2006\01\2006-01-01\D70S_xxxxx.NEF

xxxxx = löpnumrering

Importerar filerna med hjälp av cam2pc, som döper om filerna och håller koll på numreringen. Funkar fint för mig!

Eftersom jag har lånat kameror från vänner och från jobbet, så har jag kamerans modellnamn med i filnamnet. Lätt att identifiera filerna.

Som bilddatabas använder jag Extensis portfolio 8.

mvh
cf
 
ANNONS