Annons

Bildmanipulationsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

AS365

Aktiv medlem
Som ny inom foto har jag en del undringar kring detta med bildmanipulationsprogram:

Vad är det med Photoshop som är så enastående att hederliga medborgare stjäl det eller låter sig ockras på 9875 SEK? (Jag hatar båda alternativen)

Vad är det jag har missat?

Kan det köpas till ett rimligt pris?

Har den något som är oumbärligt och som saknas hos andra program?

Jag använder fn GIMP. I min okunnighet inbillar jag mig att det "kan" rätt mycket. Paintshop kostar tiondelen av Photoshop...

Detta är ett mysterium för mig. Kan någon vara vänlig och skingra dimman?
Tack på förhand!
 

Joggi

Aktiv medlem
Photoshop innehåller mer än något annat redigeringsprogram och mer än vad egentligen någon normal amatör kanske behöver. Photoshop elements för 10% av priset innehåller tillräckligt för att tillgodose dom flesta amtörers behov av bildbehandling. Gimp har jag aldrig använt så det kan jag inte uttala mig om men om du använder det idag och tycker att det räcker så finns det ju ingen anledning att byta?
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Som ny inom foto har jag en del undringar kring detta med bildmanipulationsprogram:

Vad är det med Photoshop som är så enastående att hederliga medborgare stjäl det eller låter sig ockras på 9875 SEK? (Jag hatar båda alternativen)

Vad är det jag har missat?

Kan det köpas till ett rimligt pris?

Har den något som är oumbärligt och som saknas hos andra program?

Jag använder fn GIMP. I min okunnighet inbillar jag mig att det "kan" rätt mycket. Paintshop kostar tiondelen av Photoshop...

Detta är ett mysterium för mig. Kan någon vara vänlig och skingra dimman?
Tack på förhand!
Du använder fel ord. Det heter bildförbättringsprogran eller bildredigeringsprogram.

Eller är det så att du verkligen vill manipulera dina bilder.
 

gatsu

Aktiv medlem
Photoshop CS är väl kanske ingen dyr investering, sett i förhållande till vad det är för verktyg, för de fotografer som verkligen behöver funktionerna. Finns väl näst intill oändligt med funktioner i det programmet.

Som tidigare nämnts finns ju en nerbantad variant på Photoshop CS som heter Photoshop Elements (7.0 senaste), som med största sannolikhet räcker till all tänkbar redigering för de flesta.
http://www.dustinhome.se/pd_5010186156.aspx

Adobe Lightroom 2 är väl nästa steg, både prismässigt och funktionsmässigt tror jag. Finns lite mer att läsa här:
http://www.dustinhome.se/pd_5010166729.aspx

Om du sedan blir intresserad av Photoshop (Elements eller CS spelar ju ingen roll) har ju http://www.moderskeppet.se/grunderna/laddaner.php en alldeles utmärkt kurs som finns att ladda hem helt gratis från deras sida som tar upp grunderna samt massvis med extra tips o trix på hemsidan.

Gimp är väl även det ett kompetent program som dessutom är gratis och det kan ju vara svårt o motivera ett köp av nånting man redan har tillgång till?

// Tord
 

AS365

Aktiv medlem
Du använder fel ord. Det heter bildförbättringsprogran eller bildredigeringsprogram.

Eller är det så att du verkligen vill manipulera dina bilder.
Hämtat från Fotosidans "Definition av manipulerad" av David Elmfeldt:
"Manipulation kan för vissa vara ett negativt värdeladdat ord. Dock är manipulation den gängse beteckning på vad vi pratar om och därför väljer vi att använda detta ord."

Har inga problem med ordet i sig. Om manipulation är bra eller dåligt beror på syftet, att skapa eller at ljuga.
 

Dykhjelm

Aktiv medlem
Hämtat från Fotosidans "Definition av manipulerad" av David Elmfeldt:
"Manipulation kan för vissa vara ett negativt värdeladdat ord. Dock är manipulation den gängse beteckning på vad vi pratar om och därför väljer vi att använda detta ord."

Har inga problem med ordet i sig. Om manipulation är bra eller dåligt beror på syftet, att skapa eller at ljuga.
Även solen har fläckar. Tycker inte om fotosidan.se tolkning av bildbehandling.
Om syftet med bildbehandlingen är att ljuga med bilden då är det manipulering.
Men jag tror att 99% av dom som jobbar med sina bilder i ett bildbehandlingsprogram har som syfte att förbättra sina bilder. Varför skall då detta kallas manipulering?
 
ANNONS