Annons

Rawkonverterare till Linux

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutad130422

Avslutat medlemskap
Tjenixen!

Är verkligen ingen fan av Linux och har usel koll på vad det finns för program för rawkonvertering. Försöker konvertera en polare från jpgträskets hemska klor till att börja fota i raw istället men stötte på patrull när han kör Linux.
 

tannler

Aktiv medlem
Att just de saknas i tabellen kan sannolikt förklaras av att de saknar stöd för .mrw-/.arw-filer. Tabellen upptar bara de med stöd för dessa två typer av .raw-filer. Självklart finns det en hoper till, men jag tittar aldrig efter stöd för andra format än de jag hanterar.
 

Muni

Aktiv medlem
Tjenixen!

Är verkligen ingen fan av Linux och har usel koll på vad det finns för program för rawkonvertering. Försöker konvertera en polare från jpgträskets hemska klor till att börja fota i raw istället men stötte på patrull när han kör Linux.
Jag kör Raw Therapee. http://www.rawtherapee.com. Jag ser att du har en D80 i din kameraväska och det fungerar utmärkt med *.nef i RT.

//Martin
 

Gupp

Ny medlem
Kollade i tabellen som tannler postade och kunde inte se något om RawTherapee eller RawStudio, de kan också vara värda att kolla upp. Jag har bara precis tittat på dem så jag kan inte ge något uttalande om hur bra de funkar.
Har du några synpunkter på dessa program nu Fredrik?
Jag har själv precis installerat RawStudio, kommer nog även installera RawTherapee.
Men det skulle va kul att höra lite om dessa program från dom som kört dom ett tag.
 

Muni

Aktiv medlem
Jag kör hela mitt arbetsflöde i Linux.
Jag har bara erfarenhet av Ufraw och Raw Therapee och jag tycker Raw Therapee är helt överlägset.
Jag använder dock inte uppskärpningsfunktionerna i RT, utan väntar med det tills jag gör slutbehandllingen i Gimp.
 

Gupp

Ny medlem
Jag kör hela mitt arbetsflöde i Linux.
Jag har bara erfarenhet av Ufraw och Raw Therapee och jag tycker Raw Therapee är helt överlägset.
Jag använder dock inte uppskärpningsfunktionerna i RT, utan väntar med det tills jag gör slutbehandllingen i Gimp.
Raw Therapee verkar riktigt bra.
Men jag får ett skumt fel, den byter ofta Post Processing profile, jag har Neutral som standard sen byter den till Default, då blir bilden väldigt konstig.
Troligtvis jag som gör något fel.
Sen saknar jag möjligheten att välja flera bilder som sen sparas som jpg?

Ska se om jag missar något, men har du någon idé vore jag tacksam.
 

Callahan

Medlem
Nyaste Raw therapee

Hej,

jag har provat både LR och RT. Måste säga att RT börjar blir riktigt bra!
Kan inte fotosidan göra ett reportage om gratisalternativ till de dyra mastodontprogrammen.
 
ANNONS