Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gimp 2.6.5

Produkter
(logga in för att koppla)

Falumas

Aktiv medlem
För 12 dagar sedan släptes nya GIMP 2.6.5. Vanligtvis brukar windowspacketeringen gå snabbt, men denna gången har inte 2.6.5-windowspaket hamnat på downloadsidan.
Nu visade det sig dock att det bara är länken som inte är uppdaterad paket finns och man behöver inte vara någon större hacker för att kunna ladda hem paketet.
Det finns här: http://downloads.sourceforge.net/gimp-win/gimp-2.6.5-i686-setup.exe .
Jag kör det sedan några dagar tillbaka utan några problem. Har någon av er hört varför länken till windows-version inte läggs upp officiellt för att tanka ner GIMP 2.6.5?

/Karl
 

RolandLarsson

Aktiv medlem
Hanterar denna nya version EXIF-informationen i bilderna på rätt sätt? De tidigare versionerna tog helt sonika bort informationen.

Hanterar den nya versionen 16 bits TIFF-filer?

Gimp är ett fantastiskt program för att vara gratis men det har/hade vissa brister som hindrade mig från att använda det. Men, det utvecklas hela tiden så en vacker dag är det en allvarlig konkurrent till många betalprogram.
 

Falumas

Aktiv medlem
Hanterar denna nya version EXIF-informationen i bilderna på rätt sätt? De tidigare versionerna tog helt sonika bort informationen.

Hanterar den nya versionen 16 bits TIFF-filer?

Gimp är ett fantastiskt program för att vara gratis men det har/hade vissa brister som hindrade mig från att använda det. Men, det utvecklas hela tiden så en vacker dag är det en allvarlig konkurrent till många betalprogram.
Gimp har hanterat exif så länge jag kan komma ihåg på jpg-filer. Däremot är det ganska nytt att GIMPs RAW-konverteraren hanterar exif.

Gimp är ännu inte fullt ut 16-bitar, fler och fler delar av det blir dock 16-bitars hela tiden nu.

/Karl
 

RolandLarsson

Aktiv medlem
Jag bildbehandlar sällan i jpg så det är nog därför som jag inte har vetat att det funkar för dessa filer. Jag gör all min bildbehandling i 16-bit TIFF.
 

bengt-re

Aktiv medlem
GIMP är det enda alterntivet - det blir bättre och bättre för varje gång. Adobe är onda och det kvittar om deras produkter är bra eller inte - man gör inte affärer med onda företag.

Se det som en hint att det är dax att lämna windows om inte länkarna till pyttemjuk paketen uppdateras.
 

RolandLarsson

Aktiv medlem
Den dag Gimp uppfyller alla mina krav så kanske jag går över till det. Nu tillhör jag inte den onda sidan då jag inte använder PS så jag käner mig inte träffad :) Att byta bildbehandlingsprogram är ju inte bara att starta ett annat program, det är alltid en viss tröskel man skall över och om man inte MÅSTE så gör man det inte. Kanske...
 
ANNONS