Annons

DMC-G80 med eller utan lins (köptips)

Produkter
(logga in för att koppla)

steffo100

Medlem
Hej

Jag ska köpa en ny kamera och har tänkt mig en DMC-G80 från Panasonic.
Ser att dom finns på extrapris nu i två versioner.
Kamerahus utan objektiv för 5990:-
Kamera med 25/1.7, för 6990:-

Nu har jag ett objektiv redan, Lumix 14-140 mm OIS från en tidigare kamera.

Är det vettig att köpa paketet med 25/1.7-linsen för 1000:- mer eller är det onödigt då jag redan har 14-140 objektivet?

Mvh Steffo

Btw..
Kan även på att passa på att fråga om det finns ett bättre alternativ fför en nybörjare i denna prisklass som passar mitt 14-140 som jag redan har...
 

PMD

Aktiv medlem
25/1.7-objektivet är betydligt ljusstarkare än ditt zoomobjektiv, så om du vill ha något att fotografera med i svagt ljus så är det ett bra komplement.

Man sparar några hundralappar på att köpa det i paket med kameran.
 

gorred

Aktiv medlem
Bra kamera. Och objektivet är i mina ögon ett bra komplement till objektivet du har, hyfsat ljusstark och man har alltid användning för ett ljusstarkt normalobjektiv. Och som sagt, man tjänar alltid några hundralappar på att köpa med kitobjektiv.
//GöranR
 

steffo100

Medlem
Hej igen,
Jag tackar för råden men så kikade jag lite till och noterar att inget av objektiven är väderskyddat som kamerahuset är.
Det hade varit lugnande att ha väderskydd när man är ute.
Har ni något förslag på väderskyddat, ljusstarkt objektiv som är bra till denna kamera?

Klarar man sig utan stabilisering i objektivet då det finns i kameran?
Tacksam för svar
 

Kalli

Aktiv medlem
Jag tackar för råden men så kikade jag lite till och noterar att inget av objektiven är väderskyddat som kamerahuset är.
Det hade varit lugnande att ha väderskydd när man är ute.
Har ni något förslag på väderskyddat, ljusstarkt objektiv som är bra till denna kamera?

Klarar man sig utan stabilisering i objektivet då det finns i kameran?
Tacksam för svar
Stabiliseringen i kameran är hyfsad bra. Har inte gjort någon test med min G80 (och har inget objektiv med stabilisering), men tror att flesta bilder du knäpper av på 1/10 slutartid skulle bli skarpa med 25mm objektiv. 1/8 brukar gå rätt så bra för mig med mitt 20mm objektiv.
 

steffo100

Medlem
Hej,

Har letat vidare och försökt rannsaka mina behov ytterligare.
Min gamla DMC-GM1 var mycket bra att ha med sig men saknade EVF ,jag är oxå orolig att G80 ska bli stor att ha med, åker mycket MC bl.a..

Kan man tänka sig en DMC-GX80 som oxå verkar vara ett bra alternativ?
Till en sådan ett Panasonic AF 25/1,7 G Lumix ASPH som komplement till mitt 14-140 objektiv

Eftersom inte objektiven har miljöskydd känns inte husets miljöskydd lika viktigt och som sagt DMC-GX80 verkar vara nästan samma kamera i mindre format.

Hoppas på lite imput i frågan.
Mvh Stef
 

PMD

Aktiv medlem
GX80 är lite äldre, tror jag (du får kolla upp det!) så man kanske kan få en sån lite billigare än en G80.

Det är olika formfaktor på de båda kamerahusen. G80 har sökaren placerad ovanpå huset medan GX80 har sökaren placera i övre vänstra hörnet av kamerahuset (sett bakifrån).

Väderskydd fixar man med en plastpåse. :)

Om du trivdes med GM1, men saknade sökare, så är GM5 ett mycket bra alternativ.
 

"klick"

Aktiv medlem
Nackdelen med GX80 är att den inte har mic-ingång. Kan vara trevligt om man ska filma något mer "seriöst" nån gång.
 

steffo100

Medlem
Hej,
Prisskillnad är 2000 och det känns lite som att mindre format och avsaknad av milingång / väderskydd kan man leva med.
Jag är mest orolig att G80 hamnar hemma pga storleken.. tänker jag fel?
 

"klick"

Aktiv medlem
Hej,
Prisskillnad är 2000 och det känns lite som att mindre format och avsaknad av milingång / väderskydd kan man leva med.
Jag är mest orolig att G80 hamnar hemma pga storleken.. tänker jag fel?
Då är det lugnt, kommer du aldrig sakna dom så är det onödigt att lägga extra på.
Man får dock fundera noga innan beslut. Lite tråkigt om man ångrar sig och visst ville ha mic-ingång senare.
Är du säker så är det bara köra. Har ingen superkoll på GX80 mer än att kvalitén ser bra ut :)
 

Kalli

Aktiv medlem
En skillnad mellan GX80 och G80 är att GX80s elektroniska sökare är av "field sequential" sorten. Vissa ogillar den sorten sökare starkt men andra verkar inte bry sig. Det vore bäst att du provade en GX80, om du kan, för att se vad du tycker.

Man får mycket för pengarna i en GX80, tycker jag.
 

steffo100

Medlem
Shit - min vanliga otur.. - tänkte mig en G80 från början..

Men..
Panasonic Lumix DMC-G80 + 25/1.7, Svart 6999:-
Panasonic Lumix DMC-GX80 + 25/1.7, Svart 5180:-
1819:- mer för G80..

Pengarna kan jag kämpa fram med mycket nudlar men jag är osäker på hur mycket 'klumpigare' G80'n är att ta med sig.. eller är ingen av dom egentligen 'fick-vänlig'?

Kan man säga något om vilket hus som fungerar bäst med mitt Panasonic Lumix G Vario HD 14-140/3.5-5.6 O.I.S som jag redan har? - kanske något som kan hjälpa mig till beslut...
 

Kalli

Aktiv medlem
Pengarna kan jag kämpa fram med mycket nudlar men jag är osäker på hur mycket 'klumpigare' G80'n är att ta med sig.. eller är ingen av dom egentligen 'fick-vänlig'?
Hur stora fickor har du? :)

Jag brukade köra med en Olympus E-M5 som är mycket kompakt, trots att ha ett "spegelreflex-formad" hus, och ett mycket kompakt Panasonic 20mm objektiv. Till och med den kombinationen skulle jag inte tycka att är fickvänlig, men det beror naturligtvis på vad du har för fickor.

Här kan du få någon idé om storleken. Jag lade in GX80 och G80 med 25/1.7 och E-M5 med 20/1.7: http://camerasize.com/compact/#673.685,689.685,289.30,ha,t

G80 är klart klumpigare än GX80, men sedan blir det en fråga om hur mycket det spelar för roll när man har monterat objektiv på kameran. Jag har inte provat GX80, men jag föredrog att använda min E-M5 hela tiden med ett J&B grepp för att jag tyckte att kameran blev så mycket trevligare med det på och att den satt säkrare i handen. G80 är absolut klumpigare än min E-M5, men jag gillar att ha ett grepp på kameran och då jag alltid släpar runt kameran i en väska spelar den storleksskillnad i mellan de två kamerorna ingen praktisk roll för mig. Your milage may vary :)

Om du har chans att klämma på båda kamerorna i en affär tycker jag att det vore någonting för dig att göra.
 

PeterEskilsson

Aktiv medlem
Jag gick nyligen från en GX-7 till en G80, av flera anledningar. Jag tycker sökaren är riktigt bra på G80, med avsevärt mindre ströljus vid låg sol, samt trivs bättre att ha sökaren i mitten. Jag gillade formfaktor på GX-7, men kändes plottrig med små knappar. G80 är stor i jämförelse, men passar mig bättre (bl a stora händer). Balansen i G80 blir av samma anledning riktigt bra med lite större/tyngre objektiv, såsom 12-35 /2,8. Så tänkte jag iaf/...PE
 

Ludvig_svensk

Aktiv medlem
Som flera andra är inne på så tycker jag inte att du ska oroa dig för storleken. Den största storleksskillnaden kommer av handgreppet, och det spelar ändå oftast ingen roll när optiken sitter på. Du kommer antagligen dessutom oftast att ha kameran i en väska eller över axeln, optiken gör det osmidigt att förvara kameran i en ficka.
Den viktigaste faktorn för att ha med sig kameran (tycker jag) är vikten och storleken på optiken (när man jämför med andra system), men inte heller det skiljer sig nämnvärt mellan kamerorna. Jag skulle därför välja g80, då den ger ett mer gediget och seriöst intryck för mig.
 
ANNONS