Annons

Metadata - ta bort Camera Data

Produkter
(logga in för att koppla)

strindberg

Aktiv medlem
Hej allesammans!!

Undrar om någon har koll på hur man får bort kamera datan i File info, dvs all information om slutartid, bländarval kameratyp osv??

Det går ju inte att välja bort den och jag vill inte kopiera in bilden i ett nytt dokument och lägga in viss information på nytt då det är ganska många filer jag skulle vilja trolla bort kamera datan på.

Finns det ngt program som kan göra detta???

Tacksam för svar

J
 

alfin

Aktiv medlem
I Photoshop gör du det enklast genom att kopiera bilden, skapa ett nytt dokument och klistra in, så försvinner all metadata. Är det för webbilder, så tar 'Save for web' bort kamerans exifdata, men inte IPTC-data.
 

alcedo [E.F.S]

Avslutat medlemskap
strindberg skrev:
Hej allesammans!!

Undrar om någon har koll på hur man får bort kamera datan i File info, dvs all information om slutartid, bländarval kameratyp osv??

Det går ju inte att välja bort den och jag vill inte kopiera in bilden i ett nytt dokument och lägga in viss information på nytt då det är ganska många filer jag skulle vilja trolla bort kamera datan på.

Finns det ngt program som kan göra detta???

Tacksam för svar

J
Med ExitTool kan man läsa, skriva, förändra och ta bort metadata tills man blir blå ;o)

Kan hämtas här:
http://www.sno.phy.queensu.ca/~phil/exiftool/

Kräver lite datorvana eftersom det är kommandoradbaserat, men har man kommit över den tröskeln så är det ett rätt effektivt verktyg.
 
ANNONS