Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nex 7 i kanot

Produkter
(logga in för att koppla)

Pär Plåtare

Aktiv medlem
Jag gillar ju att utsätta min nya favoritkamera för olika saker.
Jag paddlar kanot o undrar nu om det finns överkomliga vattentäta hus så kan jag ta med mig min Nex 7 i kajaken på ett säkert sätt?

Har 35, 50 och 18-200 mm Sony gluggar

Tacksam för tips
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Nu är detta i och för sig inte mitt område, men vattentäta hus finns förstås. Fast till överkomliga priser? Nja, det kommer nog att bli svårt att hitta några lågprisvarianter till NEX-7, man får nog räkna med ungefär samma priser som på husen till bättre DSLR-kameror, dvs ganska rejäla. Till NEX-7 finns Nauticam NA-NEX7, som är av toppkvalitet. Overkill i ditt fall, förmodar jag. Priserna börjar väl på runt 15.000 SEK.

Kanske kan vara av intresse att det finns ett betydligt större utbud av undervattenshus från olika tillverkare till NEX-5 än till NEX-7.

Ett alternativ kan ju vara att köpa ett billigare hus till någon mindre kamera (kanske begagnat), och sedan kannibalisera detta på på frontglas samt tryck- och vridgenomföringar, och istället tillverka ett eget hus i plexiglas eller nåt. Så har många dykintresserade med skral kassa gjort (gjorde det själv en gång för längesen).

Ett 18-200 mm zoom får du knappast in i något UV-hus.
.
 

Per_62

Aktiv medlem
Det finns även mjuka PVC fodral med glas framför linsen, typ DiCAPac WP-S3 och det kanske går att få in ett längre objektiv i denna påse.
Men frågan är hur bra dessa är när man ska fotografera med kameran samt även hur hållbara de är i längden.
Vissa använder fryspåsar men det känns inte så säkert.
Ett undervattenhus är nog att föredra men kan vara svårt att få in längre objektiv i.
 
Senast ändrad:
ANNONS