Annons

ND filter för 19kr

Produkter
(logga in för att koppla)

eskil23

Aktiv medlem
Tonat (plexi)glas är ju ganska billigt, i synnerhet om det tillverkas i stora mängder som t.ex. svetsglas. Det man får om man betalar tio gånger mer för ett riktigt filter är ett (hyfsat) färgneutralt glas med ändamålsenlig filtergänga.
 

A.Olsén

Aktiv medlem
Tonat (plexi)glas är ju ganska billigt, i synnerhet om det tillverkas i stora mängder som t.ex. svetsglas. Det man får om man betalar tio gånger mer för ett riktigt filter är ett (hyfsat) färgneutralt glas med ändamålsenlig filtergänga.
Det glaset som jag har använt är inte av plexiglas, det är av glas
Visst att man kan betala tio gånger så mycket för att få filtergänga men då kan jag lika gärna ta ett billigt uv-filter och knacka sönder glaset och limma på ringen på svetsglaset så har jag filtergänga på det.

Visserligen blir det en aning klumpigt men inte värre än en orginalfilterhållare för cokin filter

//Andreas
 

Ken1.a

Aktiv medlem
Kul idé :)

Vet inte om det finns någon tråd här om detta men jag postar ändå.
Testade att göra ett nd-filter av ett svetsglas och för den som vill titta lite närmare
på mitt försök så finns det att beskåda här:
http://olsenphoto.blogspot.se/2013/08/projekt-52-2113-v32-diy-neutral-density.html?m=1

Dela gärna era tankar om andra lösningar!

//Andreas
Rolig idé!
Ser inte alls så dumt ut :)
Allt går utom tennsoldater som min pappa brukade säga!

Med vänlig hälsning, Kenneth
 

Per_62

Aktiv medlem
Kul med nya ideér och gör det själv projekt! Ett annat billigt alternativ är ND filter på eBay där det finns alternativ under 100kr. Naturligtvis blir bilderna bättre med ND-filter som kostar hundratals kr men ditt exempel visar att det även går med alternativa metoder.
 

Rommel

Avslutat medlemskap
Äskar DIY!
Men själv vill jag även med ND filter på fånga alla färger i rätt proportioner. Eftersom du måste ändra VB så är det alltså vissa våglängder som släpps igenom filtret olika mycket.
 

eskil23

Aktiv medlem
Det glaset som jag har använt är inte av plexiglas, det är av glas
Visst att man kan betala tio gånger så mycket för att få filtergänga men då kan jag lika gärna ta ett billigt uv-filter och knacka sönder glaset och limma på ringen på svetsglaset så har jag filtergänga på det.
Ja. Frågan är om det UV-filter som du har sönder verkligen är såpass mycket billigare än ett ND-filter att det lönar sig. Fast det är ju alltid kul att göra grejjer själv. :)
 

A.Olsén

Aktiv medlem
Äskar DIY!
Men själv vill jag även med ND filter på fånga alla färger i rätt proportioner. Eftersom du måste ändra VB så är det alltså vissa våglängder som släpps igenom filtret olika mycket.
Svetsglas är av ett grönfärgat glas så bilden blir grön, därav justering av vitbalansen.
Finns ett klipp på youtube där dom har testat en bild med nd-filter och en med svetsglas och sedan jämfört dessa när vitbalansen är justerat på bilden med svetsglaset och jag kan personligen inte se någon skillnad på dessa två.
Men å andrasidan ska man ju inte lita blint på en video på nätet...
Säkerligen så borde det vara som du säger!
 

Helmetrock

Aktiv medlem
Svetsglas är av ett grönfärgat glas
Eller brunt, eller gult, eller blått. Det skiljer sig till och med rätt mycket i färg mellan olika batchar av samma glas från samma tillverkare. Det känns snarare som blandat returglas som får sin färg beroende på vad som händelsevis slängts i glasigloon.

Fast nu ska jag inte vara negativ, resultatet på din blogg blev ju riktigt bra! Jag är nog bara avundsjuk eftersom jag just köpte ett Lee-kit ;-)
 
ANNONS