Annons

Filma från fritidsbåt

Produkter
(logga in för att koppla)

366

Aktiv medlem
Hej,
I helgen var jag och testade att filma lite från min båt. En vanlig öppen fritidsbåt med 50hk så den påverkas således ganska mkt av vågor. Detta blir ännu mer tydligt när man som jag hade kameran på ett stativ och kommer upp ganska högt, när båten rullar blir det givetvis en större rörelse högre upp från durken.

När jag nu ska göra ett nytt försök i helgen tar jag med mig nedan:

Testa om det är bättre att sätta kameran på en glidecam (då får jag lämna båtkörandet till tjejen), istället för stativ. Jag är dock orolig att vinden kommer påverka för mycket.
Alla klipp där jag kör långsamt är betydligt bättre än när jag kommer med fart... Borde jag har tänkt på tidigare :)
Leta upp områden som är skyddade och har minimalt med vågor.

Det skulle även vara kul att komma lite närmare ytan för att få lite mer fartkänsla, men jag vill givetvis inte riskera att tappa kameran i vattnet.., det är ingen Gopro med "flytväst" :)

Är det någon av er som har några bra tips?

Jag är tacksam för all input.
 

Per_62

Aktiv medlem
För att få ett bra resultat vid filmning krävs att kameran är still eller stabiliserad så att inte yttre rörelser fortplantas till kameran. Detta gäller speciellt filmning från en mindre motorbåt som rör sig en hel del i vågorna. Kanske inte behövs en MöVI M10 för drygt 100 000 kr eller ett gyro från Kenyon men något åt det hållet. Det finns nog även andra alternativ.
 
ANNONS