Annons

Fota med studioblixt

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Jag har precis testat att fota med studioblixtar. Jag har tidigare fotat en hel del med speedlite blixtar och olika omformare, men nu är jag på väg och investera i ett par studioblixtar (600W).

Det som slår mig är att jag i princip alltid måste köra på lägsta effekten på blixtarna. Annars blir bilderna överexponerade. Slutartiden har jag "låst" på 1/250 (max synktid på min kamera) och bländaren har jag på 11 eller mindre. (iso 100 hela tiden).
Nu har jag satt på ND-filter för att kunna variera ljuset mellan de olika blixtkällorna...

MEN.... är det så här? Det är väl inte så man måste göra, slänga på ND filter (jag tappar ju lite kvalité då)???

Tacksam för tips! :)

Kamera: Canon 60D
Blixtar: Multiblitz Profilux 600

Med vänlig hälsning
Magnus
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Slutartiden gör ingen skillnad för blixtstyrkan, det reglerar bara omgivningsljuset, eftersom brinntiden på blixten är kortare. Blixtens ljus/påverkan i din exponering justerar du med bländaren.

Så om du får överexponerade bilder på F/16-F/22 (hur högt kan du gå med ditt objektiv?) så får du flytta blixten längre ifrån eller minska styrkan på blixten.

Låter dock inte rätt att du får överexponerade bilder och måste använda nd-filter på objektivet, nåt som inte stämmer.
 

Lars_E

Aktiv medlem
Om du måste ha ND och supersmå bländare har du för stora blixtar.

600Ws används när du vill fylla en gympasal, bandyplan eller annat stort med ljus.
Nackdelen med stora blixtar är att de just blir... för stora.
Kör själv med 2st 300Ws som standardutrustning för allt från porträtt till gruppfoton på upp till cirka tio personer.

Vad fotar du för något och i vilka miljöer?
 

Tomas Töråsen

Aktiv medlem
Jag kör med 600W på full effect utan ND filter utan problem, behöver inte ha modifieraren speciellt långt borta.

För att fylla ut gympasalar och större ytor så kör proffsen med betydligt starkare blixtar.
 
Hej Magnus


Det är av denna anledningen du nämner som jag ofta kör speedlights i studion.
Jag har insett att för den typ av bilder jag tar räcker speedlights och blir över.

Ska du ta bilder i större locations, bilexpo, gruppbilder etc, så behövs mer ljus. Men i studio räcker speedlights gott och väl.

De stora blixtarna kan man inte alltid få ner till den styrka man önskar/har behov av

/Ola

Hej!

Jag har precis testat att fota med studioblixtar. Jag har tidigare fotat en hel del med speedlite blixtar och olika omformare, men nu är jag på väg och investera i ett par studioblixtar (600W).

Det som slår mig är att jag i princip alltid måste köra på lägsta effekten på blixtarna. Annars blir bilderna överexponerade. Slutartiden har jag "låst" på 1/250 (max synktid på min kamera) och bländaren har jag på 11 eller mindre. (iso 100 hela tiden).
Nu har jag satt på ND-filter för att kunna variera ljuset mellan de olika blixtkällorna...

MEN.... är det så här? Det är väl inte så man måste göra, slänga på ND filter (jag tappar ju lite kvalité då)???

Tacksam för tips! :)

Kamera: Canon 60D
Blixtar: Multiblitz Profilux 600

Med vänlig hälsning
Magnus
 

Kalejdokom

Aktiv medlem
Vilka blixtar handlar det om? Kanske din modell inte går att ställa ner så långt i effekt. Om du ännu inte handlat blixtarna kanske det vore idé att spana in någon med större dynamiskt effektomfång och kanske även fundera på att ha två blixtar med olika effekt, får att kunna kombinera på bästa sätt efter olika behov.

Flera av startkit:en säljs ju med en 200 Ws och en 400 Ws effekt.
 

IngNer

Aktiv medlem
Multiblitz 600 Ws kan ställas ner till 75 Ws, och om man bara har reflektorer och blixtarna rätt nära, så blir det ganska små bländare man måste använda också när man har dragit ner dem helt. (Blixtenergi anges i wattsekunder, Ws, inte i watt som är ett mått på effekt.)

En dålig grej på nästan alla blixtar numera är att de har steglös justering. Det är svårare att jobba med än om den är stegad. Dessutom är det vanligt att inställningsljuset är lika starkt hur man än har ställt in, vilket är ett elände eftersom man inte ser hur belysningen blir förrän man chimpar.

I en liten studio är det mer flexibelt med svagare blixtar än 600 Ws. Man använder också mestadels modifikatorer för ljuset, softbox, paraply, reflektor, beauty-dish och sånt, som tar bort en del ljus, och det minskar ljuset mot motivet en del.

Eftersom man oftast ska ha ett huvudljus som är starkare än övriga är det vettigt med olika styrka på blixtarna. Det gör hela kitet lite billigare.
 
Senast ändrad:

Janne H

Aktiv medlem
Blixtar: Multiblitz Profilux 600

Med vänlig hälsning
Magnus
Dessvärre så är lägsta effekt på dessa blixtar så hög som 75 w/s och det är väl mycket.
För porträtt o halvfigur är ¨lagom ¨ är uteffekt ca 10-50 w/s om du vill köra 100 iso och f 4.0-8.0
Att då bara ha 75 w/s som lägsta effekt blir väldigt kreativt begränsande.

Hälsn.

/Janne Höglund
www.fjh.se
 

Janne H

Aktiv medlem
En dålig grej på nästan alla blixtar numera är att de har steglös justering. Det är svårare att jobba med än om den är stegad. Dessutom är det vanligt att inställningsljuset är lika starkt hur man än har ställt in, vilket är ett elände eftersom man inte ser hur belysningen blir förrän man chimpar.
Nu blir jag nyfiken på vilka blixtar du syftar på?
Vill inte vara oartig men det låter som äldre modeller med ratt eller liknande?
Moderna blixtar visas oftast styrkan på display i 1/10 dels steg.
 

IngNer

Aktiv medlem
Så Ws skulle inte vara ett mått på effekt?
Vi har nog olika uppfattning i den frågan.
Jag vet inte vad du har för uppfattning om fysikaliska begrepp, men energi mäts i joule (J), vilket är samma sak som Ws, wattsekund, och effekt, som är en härledd storhet, mäts i joule per sekund, dvs watt. För blixtar är effekten inte intressant, utan vi ser bara till hur mycket energi de avger. Av tradition brukar vi ange blixtenergin i wattsekunder.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Watt
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Vi har inte olika uppfattningar.
Vi har bara lite olika noggranna definitioner i dagligt tal.
Jo, jag räknade på det under skoltiden.
 

IngNer

Aktiv medlem
Nu blir jag nyfiken på vilka blixtar du syftar på?
Vill inte vara oartig men det låter som äldre modeller med ratt eller liknande?
Moderna blixtar visas oftast styrkan på display i 1/10 dels steg.
När jag brukade jobba i studio med blixt var ju på stenåldern, dvs långt innan digitaltekniken för displejer och sånt, och blixtarna kunde ställas i steg; full, ½, ¼, 1/8, 1/32, 1/64 med proportionellt inställningsljus. Då behövde man inte någon blixtljusmätare eller provtagning för att se hur ljuset föll, men vi brukade ta en Polaroid för att kolla exponeringen, vilket knappast behövdes när man väl hade lärt sig det så länge man är i samma studio.

Om du tycker att det är bra att ha steglös inställning med visning i tiondels steg på en liten display, så är det väl okej för dig, men jag tycker att det är ganska dåligt jämfört med att ha fasta steg med jämn logaritmisk delning som man bara knäpper fram med en ratt.
 
Senast ändrad:

IngNer

Aktiv medlem
??
Hur resonerar du nu?

Med angiven effekt på 1/10 vet man vad man bäst vad man håller på med tycker jag.
Min kamera har några inställningar, graderade i "steg", som är just i en sån serie som 1, ½, ¼, 1/8, 1/16, 1/32, 1/128 och så vidare. ISO 100, 200, 400, 800, 1600, 3200 och så är det bländarskalan som måste multipliceras med roten ur två för att ge samma stegning. Jag ser inget bra skäl till att stega ljusstyrkan på något annat sätt, och när jag sätter ljus använder jag exempelvis ofta ett huvudljus som är starkare än upplättningsljuset, där det senare ger två, tre eller fyra sådana steg mindre ljus än huvudljuset, beroende på hur djup skugga jag vill ha på skuggsidan.

Jag tycker helt enkelt att en inställning som är stegad på samma vis som alla andra, tid, bländare och ISO, är mycket mer lättjobbad än en steglös inställning. Jag behöver också kunna minska styrkan till mindre än en tiondel. Jag har haft blixtar som har kunnat dras ner till 1/128, och då kan huvudljuset ha varit 1/8 när lättningen har fått 1/128, och jag vet precis vad det ger för resultat. De senaste blixtarna som jag har lånat hade steglös inställning utan display, bara några skalstreck, och ingen ändring av inställningsljuset. Det var inte lättjobbat.

Jag är inte störd av att vi tycker olika i den frågan.
 
Slutartiden gör ingen skillnad för blixtstyrkan, det reglerar bara omgivningsljuset, eftersom brinntiden på blixten är kortare. Blixtens ljus/påverkan i din exponering justerar du med bländaren.

Så om du får överexponerade bilder på F/16-F/22 (hur högt kan du gå med ditt objektiv?) så får du flytta blixten längre ifrån eller minska styrkan på blixten.

Låter dock inte rätt att du får överexponerade bilder och måste använda nd-filter på objektivet, nåt som inte stämmer.
Hej!
Tack för svar!
Jag kör med genomskinligt vit paraply. Taket är vitt. Jag vill ju ha ljuskälla så nära som möjligt för att får ett så mjukt ljus som möjligt.
Men efter att ha läst igenom alla svaren här på forumet ett så har jag blivit klokare. Minsta effekten är 75Ws, vilket då låter ganska starkt om normalt i studio skall ligga på 10-50Ws.
Jag vill ju experimentera med stora och små bländare, svagare och starkare ljus osv...
Så att det är nog kört med dessa blixtar....
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nä inte kört
Du måste se till att få ner ljusstyrkan.
Antingen minskar du ljusstyrkan, tex hänger över lakan. Se upp för brand.
Eller hindra ljuset från att komma in i kameran. Gråfilter.
 
ANNONS