Annons

Utveckla sig inom landskapsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

andreassofus

Aktiv medlem
Vill du utvecklas? Jag är bildredaktör på National Geographic (i min fantasi).

Beställer härmed en bildstory på 10 bilder som beskriver Värmlands natur. Bilderna får gärna ha en känsla av mystik.

Bilderna skall vara i A4, 4 i stående format och 6 i liggande.

Bra grej . Där har jag ju något att bita i. Känns väldigt svårt måste jag säga och det är väl precis det som jag behöver kanske.
Ska ha detta i huvudets nästa gång jag är ute och fotar :)
 

andreassofus

Aktiv medlem
Dina bilder är fina. Jag hade blivit jätteglad om jag hade lyckats komma hem med en sådan bild någon gång! Men ärligt talat så säger dom ingenting. Dom berättar ingenting om dig som konstnär och vad du vill förmedla till tittaren. En bra bild för mig är en bild som triggar min lust att ge mig ut naturen. Om bilden känns för överarbetad eller tillrättalagd tappar jag som åskådare intresset. Hur många bilder på blå stenar i sprakande solnedgång läggs det upp på fotosidan varje vecka?

Kan du utveckla det lite?
Det jag vill förmedla till tittaren är ingenting annat än den känslan jag hade när jag stod på platsen.
Vad är det mina bilder saknar tycker du eftersom dom inte säger dig någonting? Vad skulle du säga att jag gör för fel? Själva platsen/platserna är det ju inte fel på. Våra svenska kuststräckor är något bland det finaste som finns.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Bevakar tråden! Säg till när det albumet är klart! :)
Vill du ge mig lite mer punkter jag kan följa eller är det allt du säger? :)

Ska det vara tio helt olika bilder från olika ställen som beskriver värmland, eller ska det vara tio olika bilder från ett och samma ställe som beskriver värmland?

Det blev helt plötsligt jättesvårt :D
 

MB1969

Aktiv medlem
Missförstå mig inte! Jag gillar verkligen dina bilder men de lämnar inte mycket över till min fantasi. Du bemästrar verkligen hantverket. Jag försökte medvetet provocera dig till att fundera över vad du vill berätta med dina bilder. Jag tittade på cirka 40 av dina bilder. De är väldigt lika. Fulländade men ganska förutsägbara. Jag borde inte lagt mig i.
 

andreassofus

Aktiv medlem
Missförstå mig inte! Jag gillar verkligen dina bilder men de lämnar inte mycket över till min fantasi. Du bemästrar verkligen hantverket. Jag försökte medvetet provocera dig till att fundera över vad du vill berätta med dina bilder. Jag tittade på cirka 40 av dina bilder. De är väldigt lika. Fulländade men ganska förutsägbara. Jag borde inte lagt mig i.
Nu missförstod du mig :)
Jag hoppade inte på dig och jag blev inte sur för att du kritiserade mina bilder, tvärtom, jag blev glad att du "la dig i"
Såg själv att mitt inlägg kanske lät drygt men det var inte meningen.
Jag ville på riktigt veta vad det var med bilderna. Oftast när någon kommenterar bilder här så får man oftast bara "vad fin bild"
Det är trevligt men hjälper knappast för att utvecklas :)
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Jag har ett Bed & Breakfast och galleri på Österlen och har i många år funderat på att arrangera fotohelger/veckor. Fota på dagarna och frossa i bilder på kvällarna med bilddiskussioner i syfte att bli en bättre fotograf.
Tror ni att det kan vara en väg till bättre bilder?
 

Graylingman

Aktiv medlem
Vill du ge mig lite mer punkter jag kan följa eller är det allt du säger? :)

Ska det vara tio helt olika bilder från olika ställen som beskriver värmland, eller ska det vara tio olika bilder från ett och samma ställe som beskriver värmland?

Det blev helt plötsligt jättesvårt :D
Jag kan ju bygga ut scenariot lite om det är okej för Benganj :)
National Geographic planerar en artikel om naturen i Värmland. Man fokuserar på mystiken i den värmländska naturen, vad nu det är :) och de ber dig att leverera bilderna. Gärna från åtminstone 5-6 platser och skildrande inte bara mystiken utan även den skiftande naturen i landskapet. :)

Och, nej... dina arkivbilder duger inte. Nytaget ska det vara :)
 

MB1969

Aktiv medlem
Vad skulle hända om du under en begränsad tid (som en lek) bara tittade på dina egna bilder? Låt säga mars-maj. Utmana dig till att komma på så många uppslag det bara går. Fota var du vill vad du vill men hämta bara inspiration i från naturen. Inget internet. Jag tror att du kommer att komma på ett och annat om dig själv och din bildkonst. Det var något åt det hållet jag menade i mitt första inlägg. Om du vill bli känd som landskapsfotograf måste du hitta din egna stil och det tar nog tid.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Vad skulle hända om du under en begränsad tid (som en lek) bara tittade på dina egna bilder? Låt säga mars-maj. Utmana dig till att komma på så många uppslag det bara går. Fota var du vill vad du vill men hämta bara inspiration i från naturen. Inget internet. Jag tror att du kommer att komma på ett och annat om dig själv och din bildkonst. Det var något åt det hållet jag menade i mitt första inlägg. Om du vill bli känd som landskapsfotograf måste du hitta din egna stil och det tar nog tid.
Tror att jag förstår vad du menar. och håller till viss del med, du får nog en egen stil men det är långt ifrån säkert att det räcker.
Tänker på alla stora konstnärer som ofta slöt sig till grupper och gemensamt utvecklad sig. Picasso och Braque (stavning?) inom kubism. Impressionisterna, Dadaisterna. Ett flertal tyska grupper. COBRA osv.
 

MB1969

Aktiv medlem
Jo det är sant. Inspiration ifrån andra är viktigt för att hålla kreativiteten vid liv. Det jag skrev var min tolkning av trådskaparens problemställning; hur ska jag utveckla mig som landskapsfotograf?
Jag menar att ibland är det läge att söka svaren utanför sig själv och ibland är det läge att vända blicken inåt.
 

benganj

Aktiv medlem
Jag kan ju bygga ut scenariot lite om det är okej för Benganj :)
National Geographic planerar en artikel om naturen i Värmland. Man fokuserar på mystiken i den värmländska naturen, vad nu det är :) och de ber dig att leverera bilderna. Gärna från åtminstone 5-6 platser och skildrande inte bara mystiken utan även den skiftande naturen i landskapet. :)

Och, nej... dina arkivbilder duger inte. Nytaget ska det vara :)
Helt ok :) låter bra.

Har ingen koll egentligen men här finns lite info

http://www.lansstyrelsen.se/VARMLAND/SV/DJUR-OCH-NATUR/SKYDDAD-NATUR/NATURRESERVAT/Pages/default.aspx

Sedan slår du dig ihop med en som skriver lite och ni säljer storyn.
 

Mánadís

Aktiv medlem
Jag förstår verkligen hur du tänker angående det där att lanskapet hemmavid känns tråkigt. Jag älskar att fota landskap, men det ska vara storslagna sådana med höga berg och liknande. Sånt finns ju helt enkelt inte i Sverige och visst går det att göra fotoresor, men då är man så kort tid på en plats och hinner inte lära känna den riktigt.

Jag vill flytta till ett annat land eller norrut, men tills dess har jag löst det genom att ändra inriktning lite och har anpassat mig mer till det som finns här hemma. Jag kan inte ändra på hur naturen ser ut, men jag kan ändra på hur jag ser på naturen. Bor för tillfället vid havet på västkusten och håller på med ett långsiktigt projekt där jag kombinerar mitt historieintresse med fotointresset och som handlar om spår/det som blir kvar (av havet/människan/naturen osv). Jag har gått några fotokurser på universitetet där vi fått i uppdrag att göra bildberättelser och det har varit väldigt lärorikt och anledningen till att jag satte igång med ovanstående projekt. Nu har jag visserligen inte kommit så jättelångt i mitt fotande, men jag tänker mig att det jag lär mig av detta kommer jag ha nytta av när jag fotar traditionella landskap. Kanske är det också lättare att utveckla en egen stil då man måste förhålla sig väldigt personligt till landskapet?

Så mina förslag är att göra bildberättelser, se på hur man kan förhålla sig till landskapet och involvera andra intressen i fotandet.

Kan även rekommendera George Barrs böcker om du inte läst dem - tyckte de var väldigt trevliga. Sedan hittade jag en bok som heter Landscape within: insights and inspiration for photographers av David Ward. Jag har bara läst några sidor än och det var flera år sedan, men tror den tar upp lite mer om bakgrunden till hur vi ser på landskap osv. Kanske kan vara intressant?
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Jag förstår verkligen hur du tänker angående det där att lanskapet hemmavid känns tråkigt. Jag älskar att fota landskap, men det ska vara storslagna sådana med höga berg och liknande. Sånt finns ju helt enkelt inte i Sverige och visst går det att göra fotoresor, men då är man så kort tid på en plats och hinner inte lära känna den riktigt.

Jag vill flytta till ett annat land eller norrut, men tills dess har jag löst det genom att ändra inriktning lite och har anpassat mig mer till det som finns här hemma. Jag kan inte ändra på hur naturen ser ut, men jag kan ändra på hur jag ser på naturen. Bor för tillfället vid havet på västkusten och håller på med ett långsiktigt projekt där jag kombinerar mitt historieintresse med fotointresset och som handlar om spår/det som blir kvar (av havet/människan/naturen osv). Jag har gått några fotokurser på universitetet där vi fått i uppdrag att göra bildberättelser och det har varit väldigt lärorikt och anledningen till att jag satte igång med ovanstående projekt. Nu har jag visserligen inte kommit så jättelångt i mitt fotande, men jag tänker mig att det jag lär mig av detta kommer jag ha nytta av när jag fotar traditionella landskap. Kanske är det också lättare att utveckla en egen stil då man måste förhålla sig väldigt personligt till landskapet?

Så mina förslag är att göra bildberättelser, se på hur man kan förhålla sig till landskapet och involvera andra intressen i fotandet.

Kan även rekommendera George Barrs böcker om du inte läst dem - tyckte de var väldigt trevliga. Sedan hittade jag en bok som heter Landscape within: insights and inspiration for photographers av David Ward. Jag har bara läst några sidor än och det var flera år sedan, men tror den tar upp lite mer om bakgrunden till hur vi ser på landskap osv. Kanske kan vara intressant?

Intressant att väva inbilderna i en berättelse. Vet du något bra visningsprogram för det, alltså lay out med text och bild
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Intressant att väva inbilderna i en berättelse. Vet du något bra visningsprogram för det, alltså lay out med text och bild
In Design. Jag har använt det en gg o det funkar jättebra men är inte gratis.
Finns en video hos Adobe, How to get started.Innehåller allt en nybörjare behöver veta.
Vill du sedan göra en Self Publish så har Blurb en InDesign-koppling.

http://tv.adobe.com/watch/adobe-evangelists-terry-white/how-to-get-started-with-adobe-indesign-cs6-10-things-beginners-want-to-know-how-to-do/

Word finns ju men det är ingen höjdare i jämförelse.
 

Lars_E

Aktiv medlem
Ramlar in i den här tråden ganska sent. Typ nu på morgonen.
National Geographics-grejen är riktigt bra.
Såpass bra att jag kanske snor idén :)

S-kurvor säljer, har nån sagt.
Stämmer gott det...
Lanskapet är fullt av dem. Lägg kameran på sätet bredvid dig i bilen och ta en tur i hemtrakterna med påslaget öga för S-kurvor, stanna så fort du hittar något och ägna dig åt motivet.
Du kommer att märka att även Värmland är fullt av intressanta platser för du kommer att finna andra roliga saker också, inte bara S-kurvor. Det kommer på köpet.

Har du en plats som du fotograferat redan i närheten så kan du
gå dit mitt i natten och leka med kameran på stativ.
Skillnaderna blir uppenbara inte bara på grund av skillnaderna i ljus, det händer mycket mer än så.
Har tagit många av mina absolut sämsta bilder mitt i natten.
Några av mina bättre också.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Det är faktiskt ett bra tips att välja ut en plats och tvinga sig själv att fota där några gånger och hitta olika motiv som inte är det man brukar fota. Då tror jag att man tillslut ser allt med andra ögon och till slut utvecklas.
Bra förslag om att "tvinga" sig själv. Inom måleriet är det ett bra knep att välja en färg man hatar och att måla med penslar man aldrig använder (kniv, fingra). Överfört till foto, välj ett väder du inte tycker om, objektiv du inte brukar använda, blix, självporträtt i naturen (kostym, slips och putsade skor), tag med något opassande som skall vara med i alla bilder
 

Mánadís

Aktiv medlem
Intressant att väva inbilderna i en berättelse. Vet du något bra visningsprogram för det, alltså lay out med text och bild
Jag tänkte mer att göra berättelser av enbart bilder, men att ha text är ju också roligt. Visningsprogram vet jag inte (mer än Indesign då), men man kan ju göra böcker. Har precis gått en kurs där vi fick göra egna böcker från grunden vilket var hur kul som helst, men vill man göra det enkelt finns det ju rätt många fotoboksföretag också.
 

Rapsbollen

Aktiv medlem
Jag tänkte mer att göra berättelser av enbart bilder, men att ha text är ju också roligt. Visningsprogram vet jag inte (mer än Indesign då), men man kan ju göra böcker. Har precis gått en kurs där vi fick göra egna böcker från grunden vilket var hur kul som helst, men vill man göra det enkelt finns det ju rätt många fotoboksföretag också.


Berätta mer om kursen
 
ANNONS