Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Startkit för studiofotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Erik Perw

Aktiv medlem
Hej!

Börjar gå i tankar om att köpa in lite utrustning för en hemmastudio.

Vad rekommenderar ni att jag ska köpa in?
Vilka "måsten" (förutom blixtar) ska finnas?

Allt jag idag äger förutom kamerahus, olika objektiv och stativ är en Canon 430ex II -blixt (om den är till någon nytta i en studio)

En budget på 5-10.000:-

Tacksam för tips =)
 

GöranJ

Medlem
Jag skaffade Elinchrom D-Lite RX One, set om två blixar och paraplyer. Mycket prisvärt. Kompletterade med en 60x80 softbox och en beautdish senare. Till det är det praktiskt att skaffa en tygbakgrund 150x250 ca, gärna vändbar sv/v. Och ett stativ att hålla bakgrunden.

Sen är det bara att köra!

Kolla in allt på www.aifo.se
 

LGS

Aktiv medlem
Visico gör prisvärda och bra paket. Tvåblixtars paket inklusive softboxar, väska, frakt och radiosystem från 2995:- Finns bl.a. på Photax.
 

andreassofus

Aktiv medlem
jag köpte visico studiopaket på photax. två st studioblixtar, två st stativ, två st paraply och en radiosändare. Samt en riktigt bra väska med hjul att ha allting i. Kostade 3000kr. Köte även en 100cm reflexskärm och en hopfällbar bakgrund.

Alltsammans funkar mycket bra och är ett perfekt nybörjarpaket tycker jag för att lära sig studiofotografering.
Dock används inte mitt längre men det hör ju inte hit.
 

Erik Perw

Aktiv medlem
Tack så mycket för era svar!

Jag kollade lite nu på Elinchrom D-Lite RX One och prismässigt är det ju kanon, men är inte den maximala styrkan på 100Ws i lägsta laget om man som jag vill använda en så låg ISO som möjligt samt kanske en bländare på f/8 eller i annat fall vara mer kreativ med ljuset?

Photax såg jag har ett blixtpaket med Visico High Speed 400 HLR+ för 6000:-, dyrare såklart men också något att "växa" i, eller är det att ta i?
 

GöranJ

Medlem
Tack så mycket för era svar!

Jag kollade lite nu på Elinchrom D-Lite RX One och prismässigt är det ju kanon, men är inte den maximala styrkan på 100Ws i lägsta laget om man som jag vill använda en så låg ISO som möjligt samt kanske en bländare på f/8 eller i annat fall vara mer kreativ med ljuset?

Photax såg jag har ett blixtpaket med Visico High Speed 400 HLR+ för 6000:-, dyrare såklart men också något att "växa" i, eller är det att ta i?
Beror lite på vad du avser att fotografera? Porträtt, produkt (mindre), stilleben, går alldeles utmärkt. Grupper, nja. Inredning (hela rum), nja.

För mig har det varit en fördel med lågt W då jag gillar större bländare. Med starkare blixtar går det inte alltid att få ned ljuset så lågt som jag vill, då får man drittla med filter etc.

RX One är fullt kompatibelt med hela Elinchromutbudet. Lätt att växa i, lätt med alla tillbehör.
 

snap01

Aktiv medlem
Tack så mycket för era svar!

Jag kollade lite nu på Elinchrom D-Lite RX One och prismässigt är det ju kanon, men är inte den maximala styrkan på 100Ws i lägsta laget om man som jag vill använda en så låg ISO som möjligt samt kanske en bländare på f/8 eller i annat fall vara mer kreativ med ljuset?

Photax såg jag har ett blixtpaket med Visico High Speed 400 HLR+ för 6000:-, dyrare såklart men också något att "växa" i, eller är det att ta i?
Har ett gäng med studioblixtar med styrkor mellen 400-1500w men oftast blir dom för starka även om man kan ställa dom i 16steg om man tex vill köra på stor bländare o då har du alternativet att antingen köra nd filter på optiken eller nd folie på blixtarna. Kör du nd på gluggen så mörkast du ner sökaren svårare att ställa skärpan så jag valde att köpa d lite one.

Nu kör jag nästan jämnt one för dom funkar perfekt om du vill köra större bländarna o styrkan räcker till det mesta. Jag rek d lite one för jag har kört rätt hårt med dom bl.a. Flera porträtt jobb med upp till 20 pers o med skyport så löser dom ut perfekt varje gång o uppladdningstiden är ok.
 

Lars_E

Aktiv medlem
Ett par Visico av mindre modell, max 300Ws är en bra väg att gå. Inomhus kan du trigga med IR eller din 430 om du ställer ned dem. Ute är det ganska svårt att trigga optiskt. Rekommenderar radiotrigg som första tillbehörsköp. Enda nackdelen med billiga set är att det slängs med softboxar som är bäsigare än paraplyer att montera upp och ned om du ska stuva undan grunkorna hemma efter en session. Lika om du är ute efter att kunna flytta runt, då är paraplyer bättre. Ljusmässigt finns det skillnader mellan softbox och paraply men inte så att det stör om "styvbarhet" är en parameter so,m är prioriterad. Det sitter Bowensfäste på de Visico jag har så det finns gott om tilllbehör att köpa efteråt om man vill ha och det brukar man vilja :)
 

Lars_E

Aktiv medlem
Jo, glömde! Köp en bra gaffatejp så slipper du välta grejorna när nån fastnar i nätsladdarna.
Ett tips är att tejpa fast nätsladden nere mellan fötterna på stativet, skulle nån snubbla så drar man med sig blixten istf att välta den genom att dra upptill.
Tejpa fast kablarna på golvet är ingen dum idé heller. Man brukar föredra lite lim över ett hack efter fritt fall från ett par meter...
 
ANNONS