Annons

Kamerautrustning vid dagsvandring?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jocce

Aktiv medlem
Kommer i sommar ta mig upp i "fjällen" och göra minst en dagsvandring.
Självklart kommer kameran få följa med.

Ska så klart försöka tänka på att inte ta med mig allt för mycket utrustning. Tänker mig att jag kanske klarar mig med mitt 24-70, iallafall på dagsvandringen.
Kommer dock vilja ha med mig stativ också (kommer passera vattenfall och vill köra lite långa slutartider med ND-Filter osv), så skall försöka fixa ett kolfiberstativ tills dess.


Har idag en Black-Rapid-rem som jag använder en hel del. Dock aldrig gått riktig "vandring" med den.
Men tänker att den är bra för då har man alltid kameran "redo" vilket känns bra.
Men är det någon som har erfarenhet av att vandra med en sådan rem?


Andra tips och tankar runt detta med utrustning och dagsvandring?


/Jocce
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Ryggsäck

Bäst att bära är att ha grejerna i din ryggsäck, men då tar det några sekunder att plocka fram kameran. Jag har vandrat många gånger i alperna och alltid släpat på kamera. Bäst för mig fungerade det med en egen lösning:

Jag fäste en 20 mm fjäderring i den övre delen av axelremmarna. I dessa satte jag karbinhakar. På kamerahuset satte jag "lagom" långa (så att man kunde lyfta kameran till ögonnivå) lätta remmar avslutade med fjäderringar.
Nu kan du haka fast kameran rem och fjäder ring i karbinhakarna och då landar vikten på axlarna och kameran är alltid skjutklar. För att fota vertikalt får du kanske haka av kameran, men det beror på hur långa kameraremmarna görs.
 

sebmacahan

Aktiv medlem
Helt ärligt? När jag har kamera med i ryggsäck så tar jag inte upp den tillräckligt ofta. monterar jag kameran på stativet och använder det som vandringsstav eller slänger det över axeln däremot får jag betydligt fler bilder tagna. Ryggsäck är för min del motsatsen till många bra tagna bilder. Jag hoppas det bara är jag som inte förstår hur en rygga ska användas. ;)
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Missförstånd?

Helt ärligt? När jag har kamera med i ryggsäck så tar jag inte upp den tillräckligt ofta. monterar jag kameran på stativet och använder det som vandringsstav eller slänger det över axeln däremot får jag betydligt fler bilder tagna. Ryggsäck är för min del motsatsen till många bra tagna bilder. Jag hoppas det bara är jag som inte förstår hur en rygga ska användas. ;)
Jag hade kameran hängande på bröstet, fäst i ryggans axelremmar och alltid skjutklar.
 

PMD

Aktiv medlem
På en dagsvandring där man inte behöver ha med sig varken tält, sovsäck, mat för en vecka eller campingkök, så kan man ju ta med Alla Grejerna<TM>. Hela fotoutrustningen, alltså.
 

Erik Normark

Aktiv medlem
Ja, på en dagsvandring finns ingen anledning att begränsa sig. Ta med din favoritutrustning, det är fjällen värda!
 

majortom

Aktiv medlem
Ja, på en dagsvandring finns ingen anledning att begränsa sig. Ta med din favoritutrustning, det är fjällen värda!
Det finns all anledning att begränsa sin fotoutrustning även vid en dagsvandring i fjällen. Du vet aldrig i förväg när/hur vädret utvecklar sig trots alla fancy prognoser och du bör åtminstone packa en dagtursäck så du klarar ett dygn på fjället åtminstone matmässigt och som rymmer förstärkningskläder för både regn och kyla.

Åter till frågan, vilken utrustning som ska med är lite beroende på vilka fjäll man ska ut i och vad för motiv man är intresserad av men enbart en 24-70 blir ofta väldigt begränsande.

En bra ryggsäck som har ett avbärarbälte som du kan fästa objektivväskor av Lowepro street&fieldtyp på är grunden. Kameran bär du på det sätt som Sven Blomqvist redan beskrivet med karbinkrokar fästa i de öglor som oftast finns på axelbärremmarna. När det kommer till stativ föredrar jag ett bra enbenstativ som även fungerar som vandrarstav och en bönpåse framför ett trebenstativ. objektiv som jag alltid har med mig oavsett om det är en dagstur eller en långvandring är ett 60 mm macro och en telezoom, 70/80-200 samt en 1,7x telekonverter. Ibland får ven en normalzoom följa med men min erfarenhet är att det är det minst använda objektivet.
 

Sven Blomquist

Aktiv medlem
Det kan hända något

Det finns all anledning att begränsa sin fotoutrustning även vid en dagsvandring i fjällen. Du vet aldrig i förväg när/hur vädret utvecklar sig trots alla fancy prognoser och du bör åtminstone packa en dagtursäck så du klarar ett dygn på fjället åtminstone matmässigt och som rymmer förstärkningskläder för både regn och kyla.

Åter till frågan, vilken utrustning som ska med är lite beroende på vilka fjäll man ska ut i och vad för motiv man är intresserad av men enbart en 24-70 blir ofta väldigt begränsande.

En bra ryggsäck som har ett avbärarbälte som du kan fästa objektivväskor av Lowepro street&fieldtyp på är grunden. Kameran bär du på det sätt som Sven Blomqvist redan beskrivet med karbinkrokar fästa i de öglor som oftast finns på axelbärremmarna. När det kommer till stativ föredrar jag ett bra enbenstativ som även fungerar som vandrarstav och en bönpåse framför ett trebenstativ. objektiv som jag alltid har med mig oavsett om det är en dagstur eller en långvandring är ett 60 mm macro och en telezoom, 70/80-200 samt en 1,7x telekonverter. Ibland får ven en normalzoom följa med men min erfarenhet är att det är det minst använda objektivet.
Jag håller med i stort men vill tillägga att det faktiskt går att vrida sönder ett knä eller en ankel. Då är det rätt skönt att inte släpa på för mycket grejor. Du behöver heller inte så mycket som du tror. Det finns så många bra bilder att ta så det är snarare din fantasi än brist på ett visst objektiv som sätt taket.
 

Pudding86

Ny medlem
Black rapid

Jag kom precis hem från Inkaleden med både fotorygga och axelrem (Black Rapid). Jag tyckte det funkade hur bra som helst med axelremmen och kameran var alltid redo för bilder Jag hade en d7000 med 70-200/4,0 alternativt 18-105 monterat på kameran...
 

Poteta

Aktiv medlem
Jag fäste en 20 mm fjäderring i den övre delen av axelremmarna. I dessa satte jag karbinhakar. På kamerahuset satte jag "lagom" långa (så att man kunde lyfta kameran till ögonnivå) lätta remmar avslutade med fjäderringar.
Nu kan du haka fast kameran rem och fjäder ring i karbinhakarna och då landar vikten på axlarna och kameran är alltid skjutklar. För att fota vertikalt får du kanske haka av kameran, men det beror på hur långa kameraremmarna görs.
Bra tips, ska testas!

Jag har också en tendens till att ta färre bilder om kameran ligger i ryggan. Hoppas inte det beror på lathet...
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Förr vandrade jag med en OM1, 28 mm, 50 mm.
En vandringsstav med kvarttumsskruv på toppen o film.
Det räckte.
tror inte att jag har mer än en handfull diabilder tagna med 135an.
 

Grimmer

Aktiv medlem
Jag har en Lowepro offroad. Den går inte att köpa längre i affärerna, men om man söker på ebay så kan man hitta tillverkare i Kina som säljer för 400kr. Det tar ju en del tid att få hem den så beställ på en gång. I väskan får det plats stor kamera utan batterigrepp med Tamron 28-75 med monterat motljusskydd + ett extra utan motljusskydd. I korvarna på utsidan kan man ha ett 70-200 F4 eller en halvliters petflaska med vatten eller två mindre objektiv. Fickan på framsidan är bra till karta kompass + chokladkaka :O) Korvarna går att byta ut till större om man vill, men då väger det lite mer. Originalkorvarna är ganska lätta. Viktigt är att hänga upp väskan i snören upp till axelremmarna på ryggan. Eftersom väskan tynger ner axelremmarna lite gran så är det viktigt att ha en rygga med tillräckligt hög rygg så att ens axlar inte behöver bära tyngden, utan midjan.
(Kedjan är utbytt till ett snöre nu, hade inget annat när jag tog bilden)
 

Bilagor

Per_62

Aktiv medlem
Att ha kameran hängande fritt på magen i kameraremmen vid lite längre promenader upplever jag som störande, speciellt med lite tyngre objektiv när utrustningen hänger och dinglar mot kroppen. Vid sämre väder med regn eller mycket stoft i luften känns det inte heller så kul. Så oftast finns min kamera i ryggsäcken. Att istället ha en fotoväska på magen kanske är bättre men är det inte ganska klumpigt att ha allt på magen? Finns det något lätt enkelt väderskydd för enbart kamera och objektiv som är vadderat och kan bäras komfortabelt på magen (samt övrig utrustning i ryggsäcken)?
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Nej det är inte så klumpigt.
Själv kan jag åka slalom med 80-200 på.
Vandring är betydligt mindre skumpigt.
Äh man drar bara in kameran under jackan. Förutsatt att man har en jacka med blixtlås eller knappar.
Fast man måste inte ha en zoom
ett par fasta gluggar funkar. En på kameran o en i fickan.
 

Sabud

Aktiv medlem
Nöjer man sig med dagsturer kan man lägga mer vikt på kamerautrustningen utan att gå ner för räkning. Jag brukar gå 7-14 dagar och har i år planerat att ta med en Fujifilm med 18-55 samt 6 batterier och 3x32G, inget mer. Har skaffat en Toploader AW45 som kopplas på bröstet. Med 25kilo eller mer i säcken drar man sig för att stannar och ta fram kameran så fort det dyker upp något motiv;)

http://3.bp.blogspot.com/-YO2II8Vq4mA/TiuBLwxmQ8I/AAAAAAAAA_Q/iEYYLNY3ylU/s1600/lowepro+05+-+45+60D+inside+1.jpg

/Stephan A.
 
ANNONS