Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nybörjare studiofoto - vilken blixt behövs?

Produkter
(logga in för att koppla)

bellaberg

Medlem
Jag har länge haft ett intresse för fotografering och jobbar nu med produktfotografering av betongtrappor i trapphus. På fritiden har jag fotograferat bal och student, men tar även naturbilder, porträtt och inredningsbilder.

Nu ville jag ta steget längre och göra om vår övervåning till en liten fotostudio och behöver därmed lite hjälp med vilken utrustning som skulle passa bäst. Har tittat på lite olika blixtpaket men vet inte vad som kan passa mig bäst med olika watt-tal osv. Vore toppen om man kunde använda blixtpaketet i samband med jobbet då det i många fall är trånga mörka utrymmen.

Jag har kollat på http://kaffebrus.com/studioset-2-x-120ws-smart-233.html , men är rädd att ljuset inte är tillräckligt starkt, samtidigt som jag vill kunna ha ett högt bländartal. Har även kollat på http://www.ebay.co.uk/itm/750W-3X-250W-STUDIO-LIGHTING-FLASH-STROBE-KIT-PHOTOGRAPHY-LIGHT-SHOT-UMBRELLA-/400773485676?pt=UK_Photography_Flash_Lighting_Kits&hash=item5d4ff6146c , men vet inte om radiosändare är med i detta paket vilket man bör ha, eller? Rummet jag har tänkt använda mig av är ganska ljust med ljusgråa väggar och två fönster till höger om "fotoväggen". Är så tacksam för hjälp!
 

GöranJ

Medlem
Jag har länge haft ett intresse för fotografering och jobbar nu med produktfotografering av betongtrappor i trapphus. På fritiden har jag fotograferat bal och student, men tar även naturbilder, porträtt och inredningsbilder.

Nu ville jag ta steget längre och göra om vår övervåning till en liten fotostudio och behöver därmed lite hjälp med vilken utrustning som skulle passa bäst. Har tittat på lite olika blixtpaket men vet inte vad som kan passa mig bäst med olika watt-tal osv. Vore toppen om man kunde använda blixtpaketet i samband med jobbet då det i många fall är trånga mörka utrymmen.

Jag har kollat på http://kaffebrus.com/studioset-2-x-120ws-smart-233.html , men är rädd att ljuset inte är tillräckligt starkt, samtidigt som jag vill kunna ha ett högt bländartal. Har även kollat på http://www.ebay.co.uk/itm/750W-3X-250W-STUDIO-LIGHTING-FLASH-STROBE-KIT-PHOTOGRAPHY-LIGHT-SHOT-UMBRELLA-/400773485676?pt=UK_Photography_Flash_Lighting_Kits&hash=item5d4ff6146c , men vet inte om radiosändare är med i detta paket vilket man bör ha, eller? Rummet jag har tänkt använda mig av är ganska ljust med ljusgråa väggar och två fönster till höger om "fotoväggen". Är så tacksam för hjälp!
Hej,

Jag har hittat allt jag behöver på www.aifo.se, men jag gissar att du tittat runt där redan...?

Göran
 

joyn

Aktiv medlem
Elinchrom RX One

är rätt mycket bang för pengarna http://www.aifo.se/elinchrom-studioblixtar/elinchrom-d-lite-rx-one/ (Aifo är generalagent för Elinchrom och bra att ha att göra med)
Studioljus är ganska billigt om du inte måste släpa runt grejorna (batteridrift brukar kunna ha helt oanade effekter på priset) eller behöver mycket snabba prestanda, så fundera mer på kvaliteten för pengarna. Kinaprylar är kanske inte billigast i längden.
Det kan kosta sanslösa pengar: Se Profotos nya B1 Helt j-vla fantastisk men om du ska ha den hemma i "hemmastudion" är det helt värdelösa pengar. Den blixten är tillverkad för performance TTL on location, i vardagsrummet är det bara dyrt!

Jag har ett D-light 4 kit och är mycket nöjd men det är för mycket blixt om din studio inte är stor nog. Jag upplever att problemet är på nersidan d.v.s.går inte att ställa låg nog, nu är jag lyckligt lottad då mitt vardagsrum är 60 kvm med 4.5 meter takhöjd så jag kan flytta blixten länge ut.

Joachim
 
Senast ändrad:

Lars_E

Aktiv medlem
Jag skulle hellre gå vägen över ett par blixtar som riskerar att vara i underkant än fläska till med något som är för stort. Du har mer användning av två blixtar små i en studio än två som du inte kan ställa ned tillräckligt långt. Behöver du mer ljus köper du stort när du litet senare har bättre koll på vad du vill uppnå. Sånt är bra :)
Köpte på en halvmiss och mest för att de låg och skräpade hos säljaren ett par begagnade Visico 300Ws blixtar och de funkar hur bra som helst. Har sen tidigare Bowens i något större varianter 400Ws och 500Ws samt under en period Elinchrome D-lite 250Ws. Alla bra grunkor men Bowensblixtarna är i överkant för utrymmen tillgängliga i vanliga bostadshus.

Det är riktigt att man inte skall köpa det allra billigaste.
Det jag anser att man främst går miste om är framst laddtiden.
Det är inte kul att vänta ett par sekunder på attt blixten skall ladda om.
Som med 120Ws blixtarna från Kaffebrus, de tar 2 sek från fullt tomma.
Prova att ta en bild på en modell, räkna till "ettusentvå" och ta en bild till så förstår du.

Sen är det viktigt att blixtarna "gör samma sak" gång efter annan.
Du kommer att hata när varannan bild är för ljus eller för mörk.
Där är väl de flesta blixtar hyfsade idag. Det är dock inget man som köpare skall tåla.
Lämna tillbaka om det sker.

Vad är det för fäste på blixten? Kan du köpa reflektorer, softboxar och annat i efterhand?
Där är blixtar med Bowensfäste eller Elinchrom de säkra korten.

Till sist är det bra om grejorna är stabilt byggda så de tål litet stryk.
För det kommer de att få när de flyttas runt. Så är det bara.
 
ANNONS