Annons

Brännviddens påverkan på motivet

Produkter
(logga in för att koppla)

_OLLE_98

Medlem
Tja jag är 17 år och håller på mycket med filmning och filmar mycket med Gildecam och då måste man använda korta brännvidder för att det inte ska bli skakigt.
Min fråga har egentligen inget med filmning att göra utan mer om brännviddens påverkan på motivet. Föreställ dig att du först tar en bild med ett vidvinkel ca 16 mm och sedan backar och zoomar in och tar exakt samma bild med brännvidden rund 150 mm, bara för att tydligt se vad jag menar. Här nedan är två bilder från objektivguiden.se som tydligt skildrar vad jag menar.

Men ser tydligt att det är skillnader på bilderna. Vad beror de på egentligen? Strunta i att bländaren är olika det är inte de jag menar. Vet inte om jag säger rätt nu med bilden tagen med vidvinkel har mycket mer djup i sig och man upplever den som att det är långa avstånd. Bilden med tagen med telet ser däremot mycket plattare och upplevs som att avstånden är små.

Nu till själva frågan! Finns det något sätt som man kan ta en bild med vidvinkeln och få den att likna bilden från ett tele förutsätt att men fortfarande har samma brännvidd? Alltså om jag har tänkt rätt så vill jag minska djupet från bilderna med vidvinkeln och få dom att se ut som att dom är tagna med ett tele (alltså att men upplever avstånden som små!). Finns det någon form av extender eller filter eller liknande som fixar detta?

Förstår ni inte vad jag menar är det bara att fråga. Skulle vara tacksam för svar.

// Tack på förhand Olle
 

Bilagor

Fstop

Aktiv medlem
Njae. Det funkar inte så. Anledningen till skillnaderna du ser är att avståndet mellan kamera och objekten skiljer sig åt. För att få samma effekt med vidvinkeln som med telet så måste du vara placerad på samma ställe. Men du skulle du få beskära bilden något våldsamt för att få samma bildvinkel och därmed perspektiv. Så det enkla svaret är nej, det finns inga filter eller andra trix för att åstadkomma det du vill.

Här kan du läsa mer

https://en.wikipedia.org/wiki/Perspective_distortion_(photography)
 

bjorso

Aktiv medlem
Det du kan göra, och det kräver inga extra prylar som t.ex. filter, är att använda ett kort teleobjektiv, mellan 75-105 mm och ta ett antal delbilder för att täcka det område som vidvinkelobjektivet gör. Sedan sätts bilderna ihop i ett lämpligt datorprogram. Resultatet blir att man får en bild som ser naturlig ut med en vidvinklig känsla, utan vidvinkelns nackdelar.

Perspektivet bestäms av platsen där bilden (bilderna) tas och har inte med brännvidden att göra!
 

Lars_E

Aktiv medlem
Perspektivet beror på platsen allenast, hur mycket du får med i bild är utsnitt.
Ta bort all optik och se att det funkar likadant "i verkligheten".
Släck ljuset i rummet där du tog bilden, ta en ficklampa och placera den precis där objektivet var när du tog bilderna.
Kolla var skuggorna landar och jämför med vad som är skymt på dina bilder.

En intressant tillämpning av det här med kamerans placering, perspektiv och utsnitt hittar du om du söker på dollyzoom.
 

The_SuedeII

Aktiv medlem
Det du vill förändra verkar vara perspektivet. Tyvärr har brännvidd (eller rättare sagt bildvinkel...) absolut ingenting med detta att göra.

Säg att du står mitt framför ett fönster, och tar en bild ut genom fönstret. Du använder en 16mm och står så nära att bara lite, lite av fönsterkarmarna kommer med i kanten av bilden. Hur mycket ser du av världen utanför fönstret? Ganska mycket.

Använder du ett objektiv med längre brännvidd, måste du backa av från fönstret längre om du ska följa regeln "bara lite av karmen med i fotot". Hur mycket av yttervärlden ser du då? Ganska mycket mindre...

Står du kvar på samma ställe och byter till det kortare objektivet igen får du med EXAKT lika mycket av yttervärlden utanför fönstret - men du ser mer av rummet innanför.

Det verkar som om du vill ändra hur mycket du ser av yttervärlden utan att flytta dig, och det är helt enkelt omöjligt.

Perspektivet är var du står, var du siktar, och hur långt det är till det du siktar på. Oavsett brännvidd, du kan använda 16mm eller 300mm, perspektivet är detsamma - du ändrar bara utsnittet av scenen som kommer med i bild. 300mm ger mycket mindre utsnitt räknat i grader bildvinkel.
 

_OLLE_98

Medlem
Tack för svaren! Det verkar inte vara mycket man kan göra. jag ska testa dom olika metoderna ni nämnde för att för att försöka förstå det bättre!
 
ANNONS