Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Förvirrad objektivköpare (Canon)

Produkter
(logga in för att koppla)

greenfox

Medlem
Hallå! Jag går i objektivtankar då jag en längre tid saknat vissa saker med mitt fasta, fantastiska 18-55.
Jag trodde jag var ute efter en telezoom då jag tidigare ägt en superzoom-kamera som jag saknar oerhört men jag har blivit lite osäker då jag inte kan lägga hur mycket som helst och tänkte slänga ut fråga till er på forumet.

Detta vill jag ha:
* Vill kunna zooma hyfsat långt så jag kan skjuta djur
* Vill inte behöva backa 50 meter för att fånga ett fototillfälle bara för att jag har en zoom.

Budgetklass.

Frågor på det? Annars, kom med tips !
 

b1967

Aktiv medlem
Den här verkar vara vad du är ute efter. Stort zoom-område och bra pris.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=16300pzdca

Det ger säkert inte knivskarpa bilder i alla lägen. Men så är det med denna typen av objektiv, det är en kompromiss och är man ute efter flexibilitet och kan leva med de nackdelar det har är det säkert ett bra köp.
 

Mirc

Aktiv medlem
Jag lämnar förslag på Canon55-250 /4,5-5,6/IS STM, kampanj på det på cyberphoto just nu verkar det som..2500-3000kr beroende på hur mycket man får tillbaka..det täcker ju brännvidderna ovan det du redan har. Björns förslag ovan är också bra men lite dyrare..ca 5000kr... Beror ju lite på hur mycket du kan tänka dig att lägga på zoomen. Tamron har flera prisvärda relativt billiga zoomar.
Hälsningar Marie
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Ju större zoomfaktor desto sämre bildkvalitet. Alla dessa 18-200/18-250/18-270/18-300 innebär betydande kompromisser i bildkvalitet för bekvämligheten att slippa byta objektiv. Canon 55-250 eller Tamron 70-300 VC (inte den utan stabilisering den är d u mindre skarp) är två bra och prisvärda teleobjektiv för att fota med snävare bildvinkel (göra föremål längre bort större t ex).
 

Photocon

Aktiv medlem
Ju större zoomfaktor desto sämre bildkvalitet. Alla dessa 18-200/18-250/18-270/18-300 innebär betydande kompromisser i bildkvalitet för bekvämligheten att slippa byta objektiv. Canon 55-250 eller Tamron 70-300 VC (inte den utan stabilisering den är d u mindre skarp) är två bra och prisvärda teleobjektiv för att fota med snävare bildvinkel (göra föremål längre bort större t ex).
Håller med! Jag kan varmt rekommendera Tamron 70-300 F/4-5.6 Di VC USD (precis som Fredrik gjort).
Rimligt pris och hyfsad bildkvalitet samt stabilisering och ganska robust byggt.

Eftersom 18-200/18-250/18-300 etc nämns så är dessa "nödfallsobjektiv" i mina ögon. Hyfsade på några ställen i zoomområdet, sämre på andra och rent ut sagt skitdåliga i vissa brännviddslägen,

Här är vad andra FS-medlemmar anser om Tamron 70-300.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=21232

//Lennart
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Canon har ett 70-200/4 som skall vara fantastiskt bra. De är dyra och många byter upp sig till en variant med IS.
Kvar på begagnatmarknaden finns då mindre eftertraktade 70-200/4 utan IS för ca 4000 kr.
Kanske är det ett alternativ.
 

Canalog

Avslutat medlemskap
Objektivråd önskas...?

Jag lämnar förslag på Canon55-250 /4,5-5,6/IS STM, kampanj på det på cyberphoto just nu verkar det som..2500-3000kr beroende på hur mycket man får tillbaka..det täcker ju brännvidderna ovan det du redan har.
Hälsningar Marie
Håller helt med Marie - du får mycket objektiv för pengarna, bara 3000 kr plus att du sedan du köpt får 300:- tillbaka från Canons Cash-back kampanj om du köper det nu från Cyberphoto. Läs recensionerna här på FS om objektivet - 868 ägare som har detta objektiv bland FS medlemmar säger väl också en del...Tamron och andra pirater i all ära, men original Canon är ändå Canon - och då till det priset!
mvh
Börje N
 

greenfox

Medlem
Tack för alla svar!

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, jättekul att så många har tagit sig möda att svara i tråden men jag vet inte om jag blivit så mycket klokare. Jag håller på att kolla upp de olika alternativen och tänkte även passa på att posta:
http://www.elgiganten.se/product/foto-video/objektiv/EFS55250ISSTM/canon-ef-s-55-250mm-f-4-5-6-is-stm-objektiv

Detta är det enda jag möjligen kommit fram till innan jag skrev trådstarten och nu kikar jag på Tamron 70-300.

Vad tror ni om mitt förslag?
 

Fredrik183

Aktiv medlem
Du saknar din superzoomkamera skriver du. En systemkamera är något annat, vilket framgår av system-. En superzoom är en allt i ett kamera, med de kompromisser som då måsten göras för att det skall fungera.

En systemkamera innebär att du måste ha ett helt system av kamera (-or) och objektiv för att ha möjlighet att fotografera samma motiv som med en allt i ett kamera, en superzoom. Du behöver kamerahus, vidvinkelzoom, normalzoom, telezoom, supertele och ett makroobjektiv. Då når du samma motivkategorier också med en systemkamera.

Systemkameran är mer kompromissfri, den kan vara det ultimata redskapet, och överlägsen en superzoomkamera, för ett speciellt motiv, men bara om den bestyckas med lämplig utrustning för detta.

Vilken slags kamera man behöver kan bara en själv svara på.

Ett så kallat superzoomobjektiv till en systemkamera (typ 16-300) är en kompromiss som sänker skärpa och ljusstyrka, men som premierar flexibilitet i zoomomfång.

Vilket slags objektiv man behöver kan bara en själv svara på, för det är bara du som vet hur du kommer att använda det.

Alla kameror är kompromisser, superzoomkameror är inga dåliga kameror, de prioriterar bara annorlunda än systemkameror, som heller inte är dåliga kameror.

Telezoomen Canon 55-250/4-5,6 är en mycket bra och prisvärd kompromiss på telezoomsidan i ditt kamerasystem. Om du behöver ett sådant kan bara du avgöra.
 

greenfox

Medlem
Du saknar din superzoomkamera skriver du. En systemkamera är något annat, vilket framgår av system-. En superzoom är en allt i ett kamera, med de kompromisser som då måsten göras för att det skall fungera.

En systemkamera innebär att du måste ha ett helt system av kamera (-or) och objektiv för att ha möjlighet att fotografera samma motiv som med en allt i ett kamera, en superzoom. Du behöver kamerahus, vidvinkelzoom, normalzoom, telezoom, supertele och ett makroobjektiv. Då når du samma motivkategorier också med en systemkamera.

Systemkameran är mer kompromissfri, den kan vara det ultimata redskapet, och överlägsen en superzoomkamera, för ett speciellt motiv, men bara om den bestyckas med lämplig utrustning för detta.

Vilken slags kamera man behöver kan bara en själv svara på.

Ett så kallat superzoomobjektiv till en systemkamera (typ 16-300) är en kompromiss som sänker skärpa och ljusstyrka, men som premierar flexibilitet i zoomomfång.

Vilket slags objektiv man behöver kan bara en själv svara på, för det är bara du som vet hur du kommer att använda det.

Alla kameror är kompromisser, superzoomkameror är inga dåliga kameror, de prioriterar bara annorlunda än systemkameror, som heller inte är dåliga kameror.

Telezoomen Canon 55-250/4-5,6 är en mycket bra och prisvärd kompromiss på telezoomsidan i ditt kamerasystem. Om du behöver ett sådant kan bara du avgöra.

Jag vet att det är skillnad på superzoom och systemkamera. Har ju haft bådadera men det är väl inte så mystiskt att man kan sakna att ha en zoom när jag just nu endast har ett objektiv som i princip är lämpat för porträtt ?
Jag vill kunna zooma lite, det måste inte vara av superzoom-måttet utan som det skrevs i trådstarten, zoom - men utan att man måste backa 50 meter för att kunna fånga ögonblick på även närmre håll. När jag exempelvis i våras skådade ett rävgryt med nybakade rävvalpar från 10 meters håll och endast tillhandahöll ett porträttobjektiv så kändes det lite i magtrakten.
 

Per_62

Aktiv medlem
Inte lätt att välja när det finns så många alternativ!
Men om du är ute efter en bra telezoom så är Canon EF 70-200/4L ett bra val och ger fina bilder.
Finns nytt från 5800 kr och begagnat kanske kring 4000 kr.
Detta objektiv är troligen bättre än Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS STM
Läs även i recensioner på objektiv här på Fotosidan och på internet.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=249
 

Fredrik183

Aktiv medlem
När jag exempelvis i våras skådade ett rävgryt med nybakade rävvalpar från 10 meters håll och endast tillhandahöll ett porträttobjektiv så kändes det lite i magtrakten.
Du behöver en kameraryggsäck i vilken du kan bära med dig ditt kamerasystem.

En 70-200/2,8-zoom är mindre kompromissfull optiskt än ett 55-250. Med andra ord är det skarpare och ljusstarkare. Men tyngre att bära med och dyrare. Ett 70-200/4 kan vara ett bra alternativ till 55-250. Men med alla dessa måste du backa 50 meter om du vill fånga ögonblick på nära håll. Alternativet är typ en 16-300 med de kompromisser det innebär i lägre skärpa och lägre ljusstyrka, eller en superzoomkamera med sina kompromisser. Allt är kompromisser.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Canon 70-200/4 utan IS är både skarp och relativt billig. Betala inte mer än 3.500:- för ett fint begagnat ex. Den saknar stabilisator men för djurbilder där de inte är stilla hjälper ju inte stabilisator ändå och den har dubbla ljusinsläppet vid 200mm mot de som diskuterats, om än lite tyngre. För landskap kan bildstabilisator (IS/VC/OS) vara bra. De främsta fördelarna med Tamron 70-300 VC och Canon 55-250 är annars priset. 70-200/4 är väldigt prisvärd, om än lite dyrare och lite mindre tele.
 

F.Holmberg

Aktiv medlem
Jag vill kunna zooma lite, det måste inte vara av superzoom-måttet utan som det skrevs i trådstarten, zoom - men utan att man måste backa 50 meter för att kunna fånga ögonblick på även närmre håll. När jag exempelvis i våras skådade ett rävgryt med nybakade rävvalpar från 10 meters håll och endast tillhandahöll ett porträttobjektiv så kändes det lite i magtrakten.

Vad var det för objektiv du använde då, kan du varit ett 50mm?

Egentligen alla teleobjektiv du kan hitta (utom då just superzoom) startar på 50, 55 eller 70mm, så om 55mm känns för snävt för dina kriterier (pröva hur din 18-55 känns fullt inzoomad och tänk dig det som fullt utzoomat) så är det nog en superzoom du söker.
 

martinot

Aktiv medlem
Hallå! Jag går i objektivtankar då jag en längre tid saknat vissa saker med mitt fasta, fantastiska 18-55.
Jag trodde jag var ute efter en telezoom då jag tidigare ägt en superzoom-kamera som jag saknar oerhört men jag har blivit lite osäker då jag inte kan lägga hur mycket som helst och tänkte slänga ut fråga till er på forumet.

Detta vill jag ha:
* Vill kunna zooma hyfsat långt så jag kan skjuta djur
* Vill inte behöva backa 50 meter för att fånga ett fototillfälle bara för att jag har en zoom.

Budgetklass.

Frågor på det? Annars, kom med tips !
Har du APS-C eller FF/småbildsstorlek på sensorn?

Om du inte vet det, vet du namnet på din kameramodell?

Har du i dagsläget ett fast objektiv, eller har du en zoom, men där du kanske inte är nöjd med omfånget (var lite oklart för mig enligt din ovan beskrivning)?
 

greenfox

Medlem
Har du APS-C eller FF/småbildsstorlek på sensorn?

Om du inte vet det, vet du namnet på din kameramodell?

Har du i dagsläget ett fast objektiv, eller har du en zoom, men där du kanske inte är nöjd med omfånget (var lite oklart för mig enligt din ovan beskrivning)?
Tjena Martin!
Har en eos 600D . Har ett fast objektiv men tror att det egentligen passar mig bättre med ett rörligt.
18-55mm är det jag har, standardobjektiv. Jag är nöjd med det som vardagsobjektiv men då jag ger mig ut i skogen eller dylikt hade jag önskat lite mer zoom.
 

Photocon

Aktiv medlem
Lite begreppsförvirring blir det nog. 18-55 är en zoom och ingen fast brännvidd. Ej heller är det ett fast objektiv (ett fast objektiv går inte att montera loss utan är sammanbyggt med kamerahuset utan bajonett).

Men vi förstår nog alla vad du menar i alla fall.

Tycker du fått många bra förslag:

Du har en kamera med s k aps-c sensor vilket ger en smalare bildvinkel med samma brännvidd jämfört med en s k fullformatssensorförsedd kamera.

Så 55-200 skulle säker passa dig även om jag personligen hade satsat på Tamron 70-300 eller Canon EF 70-200/4 L usm. Har god erfarenhet från båda.

En fördel med dem är dessutom att du även kan använda dem på en fullformatskamera om du skaffar en sådan i framtiden. Objektiv som passar både aps-c och fullformat är dessutom lättare att sälja om man vill byta upp sig.

mvh//Lennart
 

martinot

Aktiv medlem
Tjena Martin!
Har en eos 600D . Har ett fast objektiv men tror att det egentligen passar mig bättre med ett rörligt.
18-55mm är det jag har, standardobjektiv. Jag är nöjd med det som vardagsobjektiv men då jag ger mig ut i skogen eller dylikt hade jag önskat lite mer zoom.
Tror Aspman redde ut det mesta. Med fast så tänkte jag att du kanske tänkte på ett med fast bränvidd (som tex 50mm objektiv), men det är ju riktigt som Aspman påpekar att med fast objektiv så avses ett som inte kan bytas ut. Dvs motsatsen till systemkamera (där huvudkriteriet för en systemkamera är just att man kan byta objektiv).

Eftersom du har en sensor med storlek APS-C så måste du multiplicera brännvidden på objektiven med 1,6 för at få motsvarande bildvinkel som småbildsformat/fullformat (som är det format som man oftast utgår ifrån när man anger en bildvinkel som brännvidslängd - även om sensorer finns i en enorm mängd olika storlekar).

Kanske lite komplicerat, men är ganska enkelt om du bara kommer ihåg att ta brännvidden * 1,6 med miniräknaren (eller delat på 1,6 om du skall gå åt andra hållet).

Nu är jag tyvärr inte så erfaren på olika objektiv som de flesta här är (tror du har fått många goda råd redan), och framför allt inte på Canons objektiv.

Däremot så kan jag för egen del säga att jag är väldigt förtjust i f4-zoomar rent genrellt (oavsett kameramärke). De är inte lika dyra och tunga som f2.8, men samtidigt så gillar jag de fasta f4-zoomarna mycket mer än de zoomar som har varierande max bländaröppning (beroende på vilken brännvidd du zoomat in på).

Själv så har jag en väldigt begränsad objektivuppsättning, men kör på 3 st; en vidvinkelzoom (16-35/f4), en fast "prime" på 50/f1.8 och till sist en telezoom på 70-200/f4. Är extremt nöjd med den uppsättningen som nybörjare/amatör och för mina behov i dagsläget (kommer säkert mer).

Verkar som om det är flera som kan Canon som gillar deras motsvarande 70-200/f4. Då det är ett väldigt allround tele så tycker jag att du skall gå till en butik och testa ett sådant. Då kan du hysat enkelt få en grov känsla för om det är något som även skulle kunna fungera för dig.

Själv så är jag inne på att komplettera mitt 70-200/f4 med en 1.4 telekonverter. Då kan man omvandla objektivet till att få ett som är ca 100-280/f5.6. Men eftersom du redan har en faktor * 1,6 (som APS-C Canon) så tror jag att det kan räcka för dig med ett 70-200 till att börja med ivf. Det motsvarar ca 110-320 mm i fullformat/småbild.

Sedan så kan jag personligen tycka att ett bra ljusstarkt objektiv med fast brännvidd aldrig är fel (50 mm på fullformart/småbild blir något runt 32 mm om du skall ha något motsvarande på Canon APS-C).

Lycka till!! - och tror som sagt att du fått många god råd här i tråden ifrån de som är extremt mycket kunnigare än jag själv.
 

Worley

Avslutat medlemskap
Jag hade ett Tamron 18-270 ett tag. Det var ett riktigt roligt objektiv att fota med. Som exempel kunde jag ta en landskapsbild, upptäcka en fågel på en sten, zooma in och ta en närbild. Ordet power i powerzoom är verkligen rätt. Det gav en känsla av makt över fotograferandet.

Kompromissen var förstås att bildkvalitén blev lidande, men bilderna var helt ok för webbruk.

Så om det är funktionen hos en powerzoom som man är ute efter, så kan man gott skaffa en. Ligger väl på 3500 kr idag.
 

apersson850

Aktiv medlem
En mindre kamera av typen superzoom ger naturligtvis stor flexibilitet. Men den ger rent allmänt inte lika god bildkvalité som en "riktig" kamera gör. Därför kan man komma undan med objektiv med stora zoomomfång och ändå tycka att bilderna inte blir värre än de brukar bli.

Men på en bra kamera blir ett objektiv med stort zoomomfång ofta en begränsning som syns tydligt. Den kvalité på bilderna som man blivit van vid, så länge ett bra objektiv sitter på kameran, tappas bort och man blir besviken. Det finns ju en anledning till att mycket bra telezoomobjektiv, som EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM, inte har mer än knappt tre gångers zoomområde. Sen finns det objektiv med rejäla zoomomfång och ändå ganska hög bildkvalité, men de både kostar och väger en hel del. Titta på Canons EF 28-300 mm f/3,5-5,6L IS USM exempelvis, så förstår du vad jag menar.
 
ANNONS