Annons

Fujifilm X-E2 eller X-Pro1?

Produkter
(logga in för att koppla)

kattfoten

Ny medlem
Hej,

Efter att ha läst och tittat runt på marknaden efter en ny spegelfri kamera, hade egentligen jag fastnat för alla de goda och inspirerande omdömen som många ger den numera ålderstigna X-Pro1:an.

Dock är jag lite orolig för att den är snäppet för stor och har börjat få upp ögonen för X-E2:an istället - i jämförande tester får den lika bra eller bättre omdömen i nästan alla avseenden, det är en nyare kamera med snabbare processor etc. Den optiska sökaren är ju det som går bort, men jag vet inte hur mycket jag kommer att sakna det.

X-pro1 är en exklusivare kamera har jag förstått med bättre materialval o s v och den har varit mycket dyrare - valet torde vara enkelt, men det är det dessvärre inte längre i nuläget!

X-Pro1 säljs ut i flera butiker inkl en bra 18mm optik för 6990:-! (http://www.cyberphoto.se/info.php?article=xpro1_18)

Jag titta också på en begagnad X-E2:a i mycket gott skick, med handgrepp, väska och sådant som alltid tillkommer och kostar lite pengar, för 4500:-, utan optik. Samma optik där går att hitta för ca 3000:- beg, och då är man uppe i liknande pengar, MEN för beg utrustning.

Jag har aldrig fingrat på kamerorna, det är en nackdel, men jag har ingen möjlighet utifrån var jag bor och min tid f n, men det kanske finns de som har mer erfarenhet av dessa kameror som kan dela med sig av dessa och sortera min tankar lite!?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Om du trivs med enbart EVF sökare så ta XE-2. Det skall komma en uppdatering till den i slutet av året som påminner om den som gjorts till XT-1.
Snabbare och mer precis AF bland annat.

Kola Fuji rumors så kan du läsa mer.
 

kattfoten

Ny medlem
Jo, x-e2 verkar ju vara det principiellt vettigaste valet, men frågan är om skillnaderna är så stora att det är vettigt att betala samma pengar och med en x-e2, som i detta fall, välja bort garanti och få en begagnad produkt?

Någonstans är väl X-pro1:an en kamera på en annan kvalitetsnivå eftersom den ursprungligen kostat såpass mycket mer? Vad upplever ni?
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Jag tittade på XE-2 och X-PRO1 innan jag bestämde mig. Då var XE-2 precis nysläppt.
Det blev en X-PRO1 på grund av den optiska sökaren.
Använder fortfarande mest optisk sökare och bara för optik på 60 mm eller mer kör jag med EVF.
 

werholt

Medlem
Själv gick jag från X-E1 till X-Pro1 tidigare i år, bl.a. för att få lite bättre känsla och ett lite bättre grepp.
Sökaren är lite mindre på X-Pro1 än på X-E1/X-E2, annars ser jag inga nackdelar. AF är troligen lite rappare på den nyare X-E2, men X-Pro1 är fullt tillräcklig för mina behov med den senaste uppdateringen.
Jag köpte också paketet med X-Pro1 och 18/2, och det är ett väldigt prisvärt 'start-kit'.
 

Fredsson

Aktiv medlem
Har inte provat X-E1 men köpte själv X-Pro1 inkl 18 mm och extra batteri för 6.990 kr. Måste säga att jag gillar den.
 

Kambrium

Ny medlem
Att välja

Jag tycker x- pro 1 är kanonbra till mitt fotobehov. Fotar mest hus och vackra miljöer. Den stora fördelen är att man kan växla mellan genomsikts och elektronisk sökare som gör det helt underbart att komponera bilderna tycker jag. En nackdel är möjligen att autofocus inte är så vasst, men räcker för mina behov. Använder 18-55 2.8- 4.0. mest. Gillar retro och kvalitetskänslan. Bildkvalitet kommer räcka till oavsett vilken variant du väljer. Hoppas du får tillfälle att känna på grejorna, x-pro1 är lite äldre och det är vad ditt fotobehov är som bör avgöra. Förmodar att x-e2 har lite vassare auoto- focus. Vet ej om du blir klokare av mitt inlägg för bägge alternativen är prisvärda. Lycka till !
 

kattfoten

Ny medlem
Tack för era synpunkter - många som verkar nöjda med sina x-pro1:eek:r. Jag hoppas inte jag blir missnöjd med mitt val som tillslut blev att köpa en begagnad X-E2:a :)
 
ANNONS