Annons

Extern Hårddisk

Produkter
(logga in för att koppla)

G9Anders

Aktiv medlem
Hej !
Jag söker tips från er. Jag skall lagra filmer och bilder på en extern hårddisk 1 eller 2 TB. Vad är pålitliga grejer helt enkelt som håller livslångt.
 

tender7

Aktiv medlem
Hej Anders! Kolla upp dessa 2 USB 3.0 externa hårddisk 2TB

Hej !
Jag söker tips från er. Jag skall lagra filmer och bilder på en extern hårddisk 1 eller 2 TB. Vad är pålitliga grejer helt enkelt som håller livslångt.
Hej Anders! Kolla upp dessa 2 USB 3.0 externa hårddisk 2TB
1. Seagate Expansion Portable Drive V2 USB 3.0 2TB (2.5")


2. WD Elements 2.5" 2TB USB 3.0

Western Digital Elements™ 2TB portabel hårddisk

Western Digital Elements™ USB 3.0 portabla hårddisk är lätt att använda och smidig att ta med sig. Hårddisken drivs med strömmen från USB-kabel, så det är bara att plugga in i vilken som helst USB-port på din datamaskin och spara dina foton, dina musikfiler, filmer eller arbetsfiler.

Har använt dessa då de är smidiga och tillförlitliga och enkla att ta med sig även om du är på resande fot! Om du endast vill ha en USB hdd hemma kan du istället införskaffa 4TB/5TB/6TB Seagate/WD diskar men tänk på att om du väljer en USB-hårddisk med (hardvaru) kryptering OCH du får problem med disken så kan det bli en del svårigheter att få fram dina dyrbara bild-filer! Tänk alltid på att ha dina värdefullaste bild-filer på minst TVÅ olika hårddiskar eller ännu bättre i Molnet!
Ha det bra!
önskar Carl
 

Mats Abrahamsson

Avslutat medlemskap
Arkivbeständiga material i elektronikvärlden är nog svårt. En hårddisk är ju en oerhört snabbt roterande pryl med läshuvud och mekanik och el. Hållbarhet är begränsad. Satsa på ständig backup med hårddiskar som byts ut succesivt. Inte heller lagringsmedia utan rörliga delar, som USB-minnen är särskilt beständiga. Behöver "laddas" då och då men räkna inte med lång beständighet. Skivor som t ex DVD-skivor är av plast och de degenererar så småningom.
Finns det bilder du vill ha kvar så skriv ut med bra färg på arkivbeständigt papper och lagra i arkivskåp utan ljus och i jämn temperatur och fuktighet.
Tråkigt svar - men tyvärr är elektronik inte gjord för livslångt bruk (alltså inte mätt i mänskligt livsspann i varje fall).
Räkna med 5 år på bra grejer. Ska man vara noga så datummärker man diskarna, backup ska alltid finnas, och gärna på diskar som inte alltid står anslutna till samma eluttag...
 

G9Anders

Aktiv medlem
Arkivbeständiga material i elektronikvärlden är nog svårt. En hårddisk är ju en oerhört snabbt roterande pryl med läshuvud och mekanik och el. Hållbarhet är begränsad. Satsa på ständig backup med hårddiskar som byts ut succesivt. Inte heller lagringsmedia utan rörliga delar, som USB-minnen är särskilt beständiga. Behöver "laddas" då och då men räkna inte med lång beständighet. Skivor som t ex DVD-skivor är av plast och de degenererar så småningom.
Finns det bilder du vill ha kvar så skriv ut med bra färg på arkivbeständigt papper och lagra i arkivskåp utan ljus och i jämn temperatur och fuktighet.
Tråkigt svar - men tyvärr är elektronik inte gjord för livslångt bruk (alltså inte mätt i mänskligt livsspann i varje fall).
Räkna med 5 år på bra grejer. Ska man vara noga så datummärker man diskarna, backup ska alltid finnas, och gärna på diskar som inte alltid står anslutna till samma eluttag...
Tack för klokt svar man får byta/flytta över allt efter som tekniken utvecklas:)
 

G9Anders

Aktiv medlem
Hej Anders! Kolla upp dessa 2 USB 3.0 externa hårddisk 2TB
1. Seagate Expansion Portable Drive V2 USB 3.0 2TB (2.5")


2. WD Elements 2.5" 2TB USB 3.0

Western Digital Elements™ 2TB portabel hårddisk

Western Digital Elements™ USB 3.0 portabla hårddisk är lätt att använda och smidig att ta med sig. Hårddisken drivs med strömmen från USB-kabel, så det är bara att plugga in i vilken som helst USB-port på din datamaskin och spara dina foton, dina musikfiler, filmer eller arbetsfiler.

Har använt dessa då de är smidiga och tillförlitliga och enkla att ta med sig även om du är på resande fot! Om du endast vill ha en USB hdd hemma kan du istället införskaffa 4TB/5TB/6TB Seagate/WD diskar men tänk på att om du väljer en USB-hårddisk med (hardvaru) kryptering OCH du får problem med disken så kan det bli en del svårigheter att få fram dina dyrbara bild-filer! Tänk alltid på att ha dina värdefullaste bild-filer på minst TVÅ olika hårddiskar eller ännu bättre i Molnet!
Ha det bra!
önskar Carl
Tack Carl !
 

Ventures

Aktiv medlem
Hej !
Jag söker tips från er. Jag skall lagra filmer och bilder på en extern hårddisk 1 eller 2 TB. Vad är pålitliga grejer helt enkelt som håller livslångt.
Tänk på att USB 2 är långsamt och USB 3 inte stöds av alla (äldre) datorer utan uppgradering.

Jag upplever att externa diskar, som är instängda i en liten låda utan aktiv ventilation, blir väldigt varma när de används. Värme påverkar livslängden hos elektronik negativt. Därför har jag gått över till nakna "interna" diskar som ställs i en dockningsenhet när de används. De är något billigare i inköp (slipper ev. copyswedeavgiften också?) men de behöver förstås ett lämpligt fodral att förvaras i. WD Green IntelliPower tycker jag fungerar bra.

Jag vet inte hur mycket du filmar och fotar, men 1-2 TB är för mig inte så mycket utrymme. Själv börjar jag växa ur min 3TB-disk (jag använder en 3 och en 4 TB som jag turas om att göra backup på varje månad).
Jag hoppas att jag på så sätt vid kopieringen också får meddelande om diskarna börjar bli dåliga.

Jag tror inte man bör göra en lagringsdisk som man lägger undan och hoppas den fungerar om 5-10 år.
Jag upplevde lässvårigheter redan på en extern USB-disk som bara har några år på nacken, förmodligen pga att jag bytt dator och windows-version däremellan. Kanske bara så enkelt att drivrutinen saknades.

Eftersom det händer saker på datorfronten hela tiden så behöver det inte vara fysiska fel som gör gammal information oläslig.
 

G9Anders

Aktiv medlem
Tänk på att USB 2 är långsamt och USB 3 inte stöds av alla (äldre) datorer utan uppgradering.

Jag upplever att externa diskar, som är instängda i en liten låda utan aktiv ventilation, blir väldigt varma när de används. Värme påverkar livslängden hos elektronik negativt. Därför har jag gått över till nakna "interna" diskar som ställs i en dockningsenhet när de används. De är något billigare i inköp (slipper ev. copyswedeavgiften också?) men de behöver förstås ett lämpligt fodral att förvaras i. WD Green IntelliPower tycker jag fungerar bra.

Jag vet inte hur mycket du filmar och fotar, men 1-2 TB är för mig inte så mycket utrymme. Själv börjar jag växa ur min 3TB-disk (jag använder en 3 och en 4 TB som jag turas om att göra backup på varje månad).
Jag hoppas att jag på så sätt vid kopieringen också får meddelande om diskarna börjar bli dåliga.

Jag tror inte man bör göra en lagringsdisk som man lägger undan och hoppas den fungerar om 5-10 år.
Jag upplevde lässvårigheter redan på en extern USB-disk som bara har några år på nacken, förmodligen pga att jag bytt dator och windows-version däremellan. Kanske bara så enkelt att drivrutinen saknades.

Eftersom det händer saker på datorfronten hela tiden så behöver det inte vara fysiska fel som gör gammal information oläslig.
TACK så mycket !
 

Per_62

Aktiv medlem
Hårddiskar håller många år men behöver till slut bytas ut och viktiga filer måste lagras på minst två hårddiskar. Att byta ut sina hårddiskar med lagrade viktiga filer efter kanske 5-10 år får man nog räkna med.

Tyvärr lämnas inte alltid information om vad det är för typ eller kvalitet på hårddisken i färdiga externa kabinett.
Jag har köpt 3,5" hårddiskar och monterat i hårddiskkabinett. På detta sätt kan en full hårddisk tas ur kabinettet och läggas undan och en ny hårddisk kan nyttja kabinettet istället. Genom att köpa hårddiskar av välkända märken hoppas jag att få minsta problem med mina hårddiskar.

I framtiden kommer säkerligen nya system att lagra filer och då får man ta ställning till hur man gör med sina filer.
 

hne

Aktiv medlem
Tyvärr finns även möjligheten att hårddisken eller kontrollern ger helt fel data utan att veta om det. Kontrollsummor, minst två kopior av all data och periodvis kontroll därav är därför nödvändiga för att garantera längre lagringstider. De stora (över 10000 timmar video) mediearkiv jag jobbat med har tagit den acceptabla genvägen att två kopior på magnetband i två olika datorhallar ger möjlighet att återställa igen om första försöket skulle visa sig korrupt. Magnetbanden byts automatiskt efter ett visst antal gånger i bandaren eller efter ett antal år på hyllan (men oftare för att man byter bandformat för att rymma mer på samma antal band i roboten). Samma sak kan man åstadkomma hemma med hårddiskar. Två kopior, byt lagringsmedia regelbundet. 3-5 år får man nog räkna med. Precis som i de stora mediehusen kan detta lösas på naturlig väg genom att inte köpa för stora diskar på en gång :)
 

MichaelB

Aktiv medlem
Vill man ha säkerhet mot diskproblem, dataröta mm så kostar det tyvärr. Ju mer man
vill säkra upp mot desto dyrare blir det.

Min lösning ser ut på följande sätt.

Datorn för foto & video har

1st System SSD
1st Projekt SSD
4st Lokal lagring 3TB mekaniska i Raid 1+0 (6TB användbart)

Lagringen består av FreeNas server med ZFS filsystem Raid 1+0 (6st 4TB ger 12TB användbart)
Servern har plats för 12st 3,5" diskar så man kan stoppa i 6st nya & överföra allt
för att sedan ta ut dom gamla & ha 6st platser ledigt för nästa diskbyte.
Raid 1+0 är valt för att få både prestanda & säkerhet.

Backupserver består av FreeNas server med ZFS filsystem Raid 6 (6st 4TB diskar ger 16TB användbart).
Servern har plats för 12st 3,5" diskar så man kan stoppa i 6st nya & överföra allt
för att sedan ta ut dom gamla & ha 6st platser ledigt för nästa diskbyte.
Raid 6 är valt då prestanda spelar mindre roll & säkerheten är viktigare.
ZFS är ett filsystem med checksumma som motverkar att dina foton & filmer blir korrupta pga bitfel.

Nästa steg är att försöka få flyttat backupservern till annan byggnad

Som ett sista steg finns dom viktigaste filerna även på molnlagring.
Historiken finns även lagrad offline på annan plats dock måste
man byta diskar med några års mellanrum även om dom inte används.
 
ANNONS