Annons

Fototips,

Produkter
(logga in för att koppla)

yamahay

Avslutat medlemskap
Hej! jag är 15 år och har börjat intressera mig mer o mer för fotografi.
Det har inte gått så lång att jag har skaffat mig en riktig kamera, (planerar att köpa en snart) utan jag knäpper bilderna med min mobil. skulle gärna ta emot tips om vad som kan bli bättre, vad man ska tänka på när man fotograferar, och vilka tekniker man ska använda sig av mm.
samt lite feedback på ett par bilder från idag...
 

Bilagor

Kalleboston

Aktiv medlem
Snygg bild! Jag är inget proffs , bara en glad amatör. men jag tycker ändå det var en cool bild [emoji846]
Mitt tips är att fota massor! Det är ju inte som förr när varje bild kostade att framkalla.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
Du har fångat personerna mitt i bilden och det är bra! Alltför ofta ser man bilder av amatörer där huvudet är i mitten av bilden benen avhuggna och mycket himmel högst upp.

Sedan är det naturligtvis beroende på vad man fotograferar vilken teknik man ska använda. Ska du ta "vackra bilder" har du börjat bra :) men berätta gärna vilka mer bilder du tagit, kanske lägga upp några på din profil här på fotosidan.

När du sedan ska köpa en kamera beror allt på vilken budget du har men man får mycket bra kameror för ganska få tusenlappar idag.
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Välkommen

Hej! jag är 15 år och har börjat intressera mig mer o mer för fotografi.
Det har inte gått så lång att jag har skaffat mig en riktig kamera, (planerar att köpa en snart) utan jag knäpper bilderna med min mobil. skulle gärna ta emot tips om vad som kan bli bättre, vad man ska tänka på när man fotograferar, och vilka tekniker man ska använda sig av mm.
samt lite feedback på ett par bilder från idag...
Välkommen till foto-världen, hoppas du kommer att gilla foto!

Bra start med din bild! Beroende på vad du vill få för bild kan du jobba på olika sätt. Nu har du fått en nästa siluettliknannde bild som är läcker. Hade du velat få perspnerna tydligate kunde du exponerat mer efter dem än helhet. På iPhone gör man det genom att trycka på drn punkt man vill dkall styra exponeringen (vad har du för mobil?)

Du kan också testa att efterbehandla bilden i mobilen. På iPhone gör du det i Photos/Bilder, på andra mobiler heter det säkert något liknande, och klickar på Ändra. Sen kan du testa att ändra exponering, justera skuggor/högdagrar, ändra färgmättnad mm och labba fram varianter på din bild

Googla och läs om grundläggande komposition, testa "tredjedelsregeln" och "diagonaler" tex

Slutligen ett tips: Din mobil ger dig rätt stora möjligheter att fotografera, mycket mer än många av oss gamlingar hade med vår första kamera, så ta det lugnt innan du rusar åsta och köper en kamera, testa dig fram först så du vet vad du vill ha. Det finns inga dåliga kameror eller "fel" kamera numera, vad man skall köpa beror helt på vad man vill fotografera, gatubilder, natur, djur, sport, porträtt mmmm. Fotografera mycket med din mobil, lägg upp på Bildkritk här på fotosidan så kommer du få massor med råd

Lycka till i fotovärlden
 

pellepiano

Aktiv medlem

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!

Bra bilder går att ta med vilken kamera som helst, riktigt bra bra blir det med systemkamera. Välj den billigaste systemkameran du kan hitta, så fort man klivit på systemkameratåget har du nått en platå av bildkvalitet som inte blir så mycket bättre förrän du förfinat din fototeknik och börjat förstå vad som är viktigt för att nå just dina önskemål.
Det är bättre att köpa en billig äldre och riktigt avancerad kamera än en "billig" ny med modernaste sensorn för det är mindre skillnad på sensorerna och därmed bildkvaliteten än det är på möjligheterna att variera sitt fotande när kameran ger fler möjligheter tack vare fler och mer avancerade inbyggda funktioner och framför allt hållbarheten. Mjukvara för bildbehandling är i princip ett måste.
Jag skulle dessutom tipsa om att helst skippa allt vad adaptrar till tredjepartsobjektiv och kanske till och med tredjepartsobjektiv för det kommer troligtvis ställa till med kompabilitetstrassel i framtiden, välj ett märke och använd originalgluggar det kommer i längden vara enklare.

Så, det var några korta tips, nu är det bara att (sl)ösa på med tid!

Hans
 

yamahay

Avslutat medlemskap
Välkommen till foto-världen, hoppas du kommer att gilla foto!

Bra start med din bild! Beroende på vad du vill få för bild kan du jobba på olika sätt. Nu har du fått en nästa siluettliknannde bild som är läcker. Hade du velat få perspnerna tydligate kunde du exponerat mer efter dem än helhet. På iPhone gör man det genom att trycka på drn punkt man vill dkall styra exponeringen (vad har du för mobil?)

Du kan också testa att efterbehandla bilden i mobilen. På iPhone gör du det i Photos/Bilder, på andra mobiler heter det säkert något liknande, och klickar på Ändra. Sen kan du testa att ändra exponering, justera skuggor/högdagrar, ändra färgmättnad mm och labba fram varianter på din bild

Googla och läs om grundläggande komposition, testa "tredjedelsregeln" och "diagonaler" tex

Slutligen ett tips: Din mobil ger dig rätt stora möjligheter att fotografera, mycket mer än många av oss gamlingar hade med vår första kamera, så ta det lugnt innan du rusar åsta och köper en kamera, testa dig fram först så du vet vad du vill ha. Det finns inga dåliga kameror eller "fel" kamera numera, vad man skall köpa beror helt på vad man vill fotografera, gatubilder, natur, djur, sport, porträtt mmmm. Fotografera mycket med din mobil, lägg upp på Bildkritk här på fotosidan så kommer du få massor med råd

Lycka till i fotovärlden
Hej! har en iPhone 5s är väll en ganska bra kamera om man inte jämför med nikon, kanon osv..
Jag brukar redigera mina bilder lite Grand i ett program som heter pixlr på paddan.
På denna bild har jag tex mörkat ner lite runt om pensionerna ( längst till vänster jag :)) och ljuset upp lite på och i närheten av pensionerna. jag har även arbetet med skuggor osv.
Får väll ta och lägga upp lite mer bilder!
 

Johansson1956

Aktiv medlem
Hej! har en iPhone 5s är väll en ganska bra kamera om man inte jämför med nikon, kanon osv..
Jag brukar redigera mina bilder lite Grand i ett program som heter pixlr på paddan.
På denna bild har jag tex mörkat ner lite runt om pensionerna ( längst till vänster jag :)) och ljuset upp lite på och i närheten av pensionerna. jag har även arbetet med skuggor osv.
Får väll ta och lägga upp lite mer bilder!

Ja en iPhone 5 kommer du långt med, jobba vidare med den och känn dig för vad det är för bilder du helst jobbar med så ger det sig vilken kamera du bör satsa på, utbuder är enormt
 

vaktmästaren

Aktiv medlem
När du har bestämt dig för att köpa en "riktig" kamera så rekommenderar jag att, om du har möjlighet, besöker en fotoaffär som har några olika modeller att välja på.
Då kan du känna på kamerorna, hålla dem i "fotoposition" m.m. för att på så sätt förhoppningsvis komma fram till att "den här kameran passar mig och mina händer".
Hoppas du förstår vad jag menar. ;-)
 

JFfoto

Avslutat medlemskap
Ja en iPhone 5 kommer du långt med, jobba vidare med den och känn dig för vad det är för bilder du helst jobbar med så ger det sig vilken kamera du bör satsa på, utbuder är enormt
Varför det? En systemkamera är bättre på alla vis, varför vänta om man gillar foto? Det är ju inte så att en kamera bara passar till en sorts bilder.
 

yamahay

Avslutat medlemskap
Tack för svar alla! Vad är bildkritik förnågot, kan man lägga upp foton där?
Eller ska man istället lägga upp dem på min vägg?
 
ANNONS