Annons

Bygga bilder med bilder..

Produkter
(logga in för att koppla)

vilsen

Aktiv medlem
Jag sitter precis och roar mig med att bygga bilder med bilder.. Mest för att lära mig och det är kul, med sånt väder som det är.. Lusten att ge sig iväg på cykeln med kameran lockar inte..

Vad jag undrar är att efter att ha frilagt ett objekt, exempelvis en person.. Hur får man den att bli ett med bilden utan att det ser ut som om den ligger ovanpå.. Eller personen "svävar" över marken..

Få till det där med skuggor är nog bra, men hur gör man det?

Är välbekant med att jobba i lagermaskar och flera lager.. Har ett gammal photoshop, så de nyare funktionerna som finns har jag tyvärr inte tillgång till.

Friläggning håller jag på med nu, efter att ha funnit en massa bra videosnuttar om hur man blir bättre på detta.

Hoppas på några bra användbara tips.
 

lonian

Aktiv medlem
Till att börja med så välj bilder som passar ihop ljusmässigt.
Tex passar det ju inte sig om personen du klipper in i en bild har helt annorlunda skuggor i ansiktet osv som resterande del av bilden om ljuskällan faller annorlunda på den.

Jag leker ibland med att klippa in tex mig själv i en annan bild. Då studerar jag bilden först och fotar av mig själv där efter med efterliknande ljus.
När det gäller att lägga in en skugga under personen kan man göra det på olika sätt också.
Något sådant här typ. https://www.youtube.com/watch?v=67W0Xo1sIFE
 

pellepiano

Aktiv medlem
Ibland går det smidigt och ibland blir det jätteknepigt. Förutom att ljuset bör stämma överens ( riktning, källa ), så också vitbalansen, kontraster, vinkel, storlek vs bakgrund, skuggor ( där svårighetsgraden är beroende av posen och ljustyp och riktning och underlaget som skuggan faller på ).
 

vilsen

Aktiv medlem
Jo ,jag försöker titta på att bilderna funkar ljusmässigt.. Kollar lite på vinklar.. Färgton är ju inte svårt att justera, ljusets riktning blir ju viktigt att ta hänsyn till.

Det var ju en variant att göra det på... Den här som kom upp, såg ut som ett smidigare sätt att göra det på.
https://www.youtube.com/watch?v=ft5TP0taDJU

Förklaringen funkar bra, fast jag inte ska göra med vitt bakgrund, ska testa göra om skugglagret på detta sätt istället! .. Tack o lov för alla lager man skapa, så det går att testa lite olika sätt utan att behöva göra om från början. ( Fast skulle någon vet om det går att ändra hur man kan utöka antalet händelser i history rutan innan de försvinner, vore det intressant )

Finns det fler tips och trix hur man gör det i detalj vore det intressant.. Allt för att förfina ytterligare! =)
 

pellepiano

Aktiv medlem
Under rubriken Photoshop CC > Preferences> Performance finns antalet History nivåer. ( har bara engelska Photoshop jag ).

Skuggor är viktiga, och deras utseende beror på ljuskällan. Solljus ger nästan inget sudd i kanterna på skuggan ( fast beror också på hur lågt eller högt solen står, dvs hur lång skuggan är ), och hur mycket svärtan avviker beror på omgivningens påverkan, genom reflektioner.
Molnigt kan ge nästan noll skugga.
 

vilsen

Aktiv medlem
Har insett att skuggorna varierar så, man får lista ut solens höjd.. Typ kolla ljuset vilken skugga som verkar passa..
Hittade ytterligare en, videoguide där.. Där man la till en skugga på "snubben vid trappan" , bra trycks att få skuggan rätt med hjälp av ctrl/alt =)

Har med engelsk PS, men en betydligt "antikare" än cc ;) ..ska kolla, har bara kunnat ändra "antal senast öppnade filer"

Tack för råden!
 

iSolen.se

Guest
Jag sitter precis och roar mig med att bygga bilder med bilder.. Mest för att lära mig och det är kul, med sånt väder som det är.. Lusten att ge sig iväg på cykeln med kameran lockar inte..

Vad jag undrar är att efter att ha frilagt ett objekt, exempelvis en person.. Hur får man den att bli ett med bilden utan att det ser ut som om den ligger ovanpå.. Eller personen "svävar" över marken..

Få till det där med skuggor är nog bra, men hur gör man det?

Är välbekant med att jobba i lagermaskar och flera lager.. Har ett gammal photoshop, så de nyare funktionerna som finns har jag tyvärr inte tillgång till.

Friläggning håller jag på med nu, efter att ha funnit en massa bra videosnuttar om hur man blir bättre på detta.

Hoppas på några bra användbara tips.
Skärpa, ljus, färgton...det är rätt mycket som ska stämma.

Jag frilägger tex aldrig med "klipp" metoden utan jobbar med kurvor. lite jobbigare men kanten blir osynligare. Tänk på att kanter ska ofta återspegla lite av bakgrundens färg, det finns flera sätt att lösa detta på.

Kantens skärpa ska också överensstämma med objektets skärpa.
 

vilsen

Aktiv medlem
Vet inte vad du menar med "klipp metoden", raderar aldrig något mer än möjligen en bra bit utanför den del jag vill använda... Så det blir en bra marginal till där sen "skarven" hamnar.. Skapar en lagermask.. Maskar bort det jag inte vill ha med.. Går att måla bort mer eller tillbaka i masken ( så man kan ångra sig om något inte blir som man vill ) .. Tyvärr har jag inte funktionen "refine edge" mm. som finns i nyare ps.. Så det tar en stund att frilägga bilder!

Kurvorna använder jag mest ihop med ett multi... blandningsläge och får en mask så jag kan måla saker mörkare, lägga till skuggor på vissa platser..
 
ANNONS