Annons

Problem Spyder-kalibrering

Produkter
(logga in för att koppla)

Davve08

Medlem
Hej

Nu har jag under en tid haft lite problem med färg-kalibrering. Antingen är jag dum i huvudet eller så är det något som är fel med min utrustning el dylikt.

Jag skickade nyligen ett mejl till Spyder support men jag tycker inte de är sådär jättebra på att svara entydigt så jag lägger upp mejlet här och kanske några riktigt skickliga individer som har god koll på färgkalibrering osv kan besvara mina frågor.

"Hello again and thank you for the extensive answer, though I am not sure you fully understood what it was I asked.
I will try to make it easier for you to understand what it is I seem to not fully understand at the moment, thus not wanting to take up more of your time.

Questions:
1. The main issue of me contacting you has been about the whiteness of the screen/screens. I have been in contact with a few people online who say that their screens go more into the "blue" spectrum of the white when they have calibrated their screens. In other words, their white is much more colder than my white, which is going more warmer. They too have calibrated their screens on 6.5k white point. How come some screen-calibrations become more blue-white and others like mine more warm red-white? And is there any difference in the two when publishing their pictures online or printing them (if they are both relatively the same quality monitors)

2. Would changing the white to a different point cause it to become more or less red? And would that affect quality of the image when printing etc. What would be the downsides?

I recently bought a new monitor, this one: http://www.benq.com/product/monitor/sw2700pt/

And I have a few questions regarding this monitor as well

3. When I bought the monitor it came all ready colour calibrated. Then when I made a new calibration with the Spyder it changed vastly from the factory calibration. Why is that?

4. There are a few different modes on this monitor, you can for instance choose between; "Standard" (which is the one I'm currently using and the one i calibrated the monitor on), Adobe RBG, sRBG. These different modes also changes the image/colours vastly when enabled.
Shouldn't, for instance, sRBG mode AND standard mode look exactly the same seeing how my calibration of the screen is showing 100% of the sRBG colour-space?

5. These different modes, should I calibrate them separately too?

6. I am sending you the colour profile I made with the latest monitor, the benQ sw2700pt. I am also sending you the pictures of uncal proof and calibrated proof-images.
To me, the uncalibrated looks much better, the colours more vibrant etc.. but maybe that's just me.
I am sending you a picture of the BenQ SW2700PT online factory calibrator report as well.

Kind regards, David"

---

Om du har kommit såhär långt ned i läsning är jag tacksam.
En konkret fråga jag kan börja med till er här i gruppen är, varför ser en bild så otroligt annorlunda utan med Spyders-calibration och den BenQ factory calibration. Samma inställningar på båda och allt. Jag lägger upp två bilder för att illustrera hur stor skillnad det blir, trots att båda bilderna är exakt lika dant kalibrerade..?

Översta bilden är BenQ kalibrerad, alltså icke Spyder kalibrerad och den under är kalibrerad med Spyder 5 pro.

Tacksam för all input!
 

Bilagor

Flash Gordon

Aktiv medlem
Inget kan vara fabrikskalibrerat. Det säger mest om skärmen och dess egenskaper i bästa fall. Fast tar ingen hänsyn till din dator och miljö.
Det tar ingen hänsyn till ditt grafikkort som är det som måste hantera profilen om du inte kan hårdvarukalibrerar skärmen.
En korrekt kalibrering/profilering tar hänsyn till allt detta.
Dat krävs också några tester innan man vet vilken ljushet man skall ha på skärmen för at utskrifterna skall stämma.
Enligt vad jag ser är din fa
brikskalibrerade bild för kontrastrik. Den du själv skapat verkar ge ett bättre resultat.
 

pellepiano

Aktiv medlem
En fabrikskalibrering kan inte ta hänsyn till ljuset i rummet där monitorn hamnar, vilket en riktig kalibrering gör ( SPYDER 5 PRO, inte Express ). Så det gör skillnad om man har 100% mörker, dagsljus från fönster eller lampor tända när man kalibrerar. ( vad jag förstår ).
 

stefohl

Aktiv medlem
Om du har kommit såhär långt ned i läsning är jag tacksam.
En konkret fråga jag kan börja med till er här i gruppen är, varför ser en bild så otroligt annorlunda utan med Spyders-calibration och den BenQ factory calibration. Samma inställningar på båda och allt. Jag lägger upp två bilder för att illustrera hur stor skillnad det blir, trots att båda bilderna är exakt lika dant kalibrerade..?

Översta bilden är BenQ kalibrerad, alltså icke Spyder kalibrerad och den under är kalibrerad med Spyder 5 pro.

Tacksam för all input!

Som du redan har hört är en fabrikskalibrering bara en justering utifrån en inställning. Med största sannolikhet ska du ha en annan inställning på färgtemperatur och ljusstyrka för att matcha dina förhållanden. Sedan är ju en av fördelarna med denna skärm att den är hårdvarukalibrerad med den programvara som följer med till skärmen från BenQ. Så jag skulle använda den istället för Spyders program.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 

bam

Aktiv medlem
Spyder 5 och Benq skärm

Som du redan har hört är en fabrikskalibrering bara en justering utifrån en inställning. Med största sannolikhet ska du ha en annan inställning på färgtemperatur och ljusstyrka för att matcha dina förhållanden. Sedan är ju en av fördelarna med denna skärm att den är hårdvarukalibrerad med den programvara som följer med till skärmen från BenQ. Så jag skulle använda den istället för Spyders program.

Med vänliga hälsningar

Stefan
Hej !

En följdfråga till Stefan. ( och alla andra )
Jag har också en Benq SW2700PT och en spyder5 Pro. När du säger medföljande programvara från benq , menar du då , Palette master element ? Jag kan nämligen inte få kontakt med skärmen via programmet. " A connection to a BENQ display cannot be establihed. Please make shure that the USB cable is connected and that the FTDI drivers are working" Söker jag på trådar om problemet tycks alla svar gälla att man ej använder den medföljande USB kabeln. Men det gör jag , någon annan som råkat ut för detta ?

(spyders program fungerar för skärmen)

// Björn
 

stefohl

Aktiv medlem
Hej !

En följdfråga till Stefan. ( och alla andra )
Jag har också en Benq SW2700PT och en spyder5 Pro. När du säger medföljande programvara från benq , menar du då , Palette master element ? Jag kan nämligen inte få kontakt med skärmen via programmet. " A connection to a BENQ display cannot be establihed. Please make shure that the USB cable is connected and that the FTDI drivers are working" Söker jag på trådar om problemet tycks alla svar gälla att man ej använder den medföljande USB kabeln. Men det gör jag , någon annan som råkat ut för detta ?

(spyders program fungerar för skärmen)

// Björn
Jag har tyvärr inget bra svar att ge. Nu är det ju ett bra tag sedan jag testade skärmen, men det är inte så att det krävdes en i1display Pro för detta program? Har för mig att BenQ har fått X-Rite att göra kalibreringsprogrammmet.
 

bam

Aktiv medlem
Spyder 5 och Benq skärm

Enligt BenQs hemsidas specifikation skall det fungera med Spyder men jag skall försöka få kontakt med deras support.
 

torbien

Ny medlem
Enligt BenQs hemsidas specifikation skall det fungera med Spyder men jag skall försöka få kontakt med deras support.
Har exakt samma problem, Bam.

E posta mig på torbien68@gmail.com så kanske vi kan lösa det tillsammans?!.
Varit i kontakt med BENQ support...Ingen kunskap i Sverige. De som kan, sitter tydligen i Holland och dem kan man inte kontakta direkt utan måste gå via Sverige supporten.....Men det kanske du redan fått reda på.

//T
 

Himma

Medlem
Enligt BenQs hemsidas specifikation skall det fungera med Spyder men jag skall försöka få kontakt med deras support.
Jag har samma skärm och en X-rite i1 display men får samma felmeddelande. Har ni fått någon hjälp eller hittat nån lösning själva?
Ulf
 

bam

Aktiv medlem
Kalibrering BenQ skärm

Jag har samma skärm och en X-rite i1 display men får samma felmeddelande. Har ni fått någon hjälp eller hittat nån lösning själva?
Ulf
Hej !
Jag fick alldrig till combon Spyder Pro , Palette Master och benq skärm. Fick först ett antal tipps från "torbien" i vilken ordning man skulle ansluta och starta programmen. Han lyckades efter mycket jobb få fart på sin ! Från supporten fick jag lite mindre kvalificerade förslag, sedan tog dom tillbaks skärmen och skickade en ny , utan kostnad. Men felet kvarstår. Det uppstår någon form av konflikt men jag har gett upp. Trist med ny skärm och ny kalibrator som inte kan användas fullt ut.
// Björn
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Som du redan har hört är en fabrikskalibrering bara en justering utifrån en inställning. Med största sannolikhet ska du ha en annan inställning på färgtemperatur och ljusstyrka för att matcha dina förhållanden. Sedan är ju en av fördelarna med denna skärm att den är hårdvarukalibrerad med den programvara som följer med till skärmen från BenQ. Så jag skulle använda den istället för Spyders program.

Med vänliga hälsningar

Stefan
Ibland har ju folk flera datorer och kanske delar på en skrivare. Är det inte då mer naturligt att hantera datorer/skärmar enhetligt med samma typ av kalibrering - i detta fall Spyder?
 

stefohl

Aktiv medlem
Ibland har ju folk flera datorer och kanske delar på en skrivare. Är det inte då mer naturligt att hantera datorer/skärmar enhetligt med samma typ av kalibrering - i detta fall Spyder?
Nej, Även om du kalibrerar och profilerar två skärmar av olika märken till samma värden och ställer dem bredvid varandra, så kommer de se olika ut. Det är därför som det är så meningslöst att fråga om vilken färgtemperatur och ljusstyrka man ska använda. Det enda vettiga svaret är den som får skärmen att se ut som en kalibrerad print.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Sedan en halt annan fråga till Stefan.

I går genomgick jag en ögonoperation på mitt vänstra öga. De bytte ut min gamla lins mot en helt ny. Så jag har s.a.s. bytt "objektiv" på vänster sida. Idag kan jag konstatera en del helt dramatiska förändringar i mitt seende.

1. Nu ser jag helt skarpt på vänster öga
2. Mitt nya öga är mycket ljusstarkare än mitt gamla starrnedbländade - kanske ett helt stopp
3. Jag har dessutom fått en helt annan färgskala med den nya linsen.
Blundar jag med mitt ej opererade öga så ser jag nu en mycket vitare bild än tidigare.
Blundar jag med mitt opererade öga och bara ser med mitt ej opererade högra så blir det som om jag såg världen genom ett nerbländat gulfilter.

När jag omen månad får även höger lins utbytt så kommer jag verkligen att se på ett helt nytt sätt. Ännu skarpare, mycket ljusare och med en helt annan färgskala på toppen av det.

Min poäng är alltså att Spyder-kalibreringen ju är som den är men relativt skrivaren med sin pappersanpassade profil, så ska den ju vara i synk med vad man faktiskt får ut ur skrivaren och så har det varit för mig tidigare. Men nu kommer jag se både det jag ser på skärmen och får ut från skrivaren på ett helt nytt sätt trots att det fortsatt kommer vara kalibrerat på exakt samma sätt som tidigare och även det som kommer ut ur skrivaren har ju i sak inte heller ändrats.

Hur varje individ faktiskt ser och uppfattar sina bilder är något helt individuellt och jag inser ju att jag från det ena läget till det andra (före och efter operationerna ser helt olika saker). Jag har just pratat med en av mina äldsta barndomskamrater som gjort samma operation som mig och han har gjort exakt samma iakttagelse som jag gjort.

De exempel av fågelbilden ovan skulle mycket väl kunna rymmas inom den skillnad jag ser före och efter operationen. :)
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Nej, Även om du kalibrerar och profilerar två skärmar av olika märken till samma värden och ställer dem bredvid varandra, så kommer de se olika ut. Det är därför som det är så meningslöst att fråga om vilken färgtemperatur och ljusstyrka man ska använda. Det enda vettiga svaret är den som får skärmen att se ut som en kalibrerad print.
Visst, jag är helt med på det men du har ju två alternativ och det är väl i så fall inte givet att den fabrikskalibrerade skulle vara den som harmonierade bäst med din utskrivna print eller hur. Det kan väl lika gärna vara den andra.

Så läs gärna och kommentera mina lätt bisarra erfarenheter jag haft efter min ögonoperation. Upplevelsen av ljusstyrka och färgtemperatur är ju inte heller skriven i sten ens för samma individ.

Jag känner mig verkligt upprymd av de nya möjligheter mína nya ögon kommer att ge mig och det kommer bli mycket roligare nu när jag verkligen kommer kunna fullt ut uppleva detaljen i den bildkvalitet både min UHD-TV och UHD-bildskärm ger. Det har t.o.m. blivit både ljusare och trevligare hemma. Jag kan verkligen rekommendera de som har tilltagande problem med starrfördunkling av tillvaron att ta tillvara den hjälp man nu faktiskt kan få. Operationen känns knappt och tar bara en halv timme per öga av livet och det är nog den bäst spenderade tid jag avsatt hittills i mitt liv. Med högkostnadsskyddet så kostar operationen av båda mina ögon 0 kronor i det ännu fantastiska landet Sverige.

Det låter kanske som om jag gått och blivit religiös på gamla dar men jag har bara fått förmånen att skåda ljuset igen när jag kommit ut ur starrtunneln. Nu ska det bli verkligt kul igen att ta mig an efterbehandlingen av alla bilder jag inte tagit tag i ännu.

Operation och undersökning har vid alla tillfällen utförts av invandrade högt kvalificerade optiker och ögonläkare och jag inser ju också att vi inte bara fått en massa problem med invandringen utan även en hel del fantastiska yrkesmän och kvinnor som varje dag gör stordåd i det tysta. De var här och hjälpte mig och ingen annanstans och det är jag stort tacksam för.
 
Senast ändrad:

stefohl

Aktiv medlem
Blundar jag med mitt ej opererade öga så ser jag nu en mycket vitare bild än tidigare.
Blundar jag med mitt opererade öga och bara ser med mitt ej opererade högra så blir det som om jag såg världen genom ett nerbländat gulfilter.
Det där är en erfarenhet som många som starropererats har haft. Men det finns ju personer som ser olika på vänster och höger öga, även om ögonen är perfekta. Jämför man färgseende hos olika personer är det också något som varierar. Därför har man konstruerat något som man kallar normalobservatören, en teoretisk konstruktion som ska ha ett färgseende som en genomsnittlig människa.

Men när du jämför en print och en skärm, vare sig du använder det opererade ögat eller det andra, då är det ju fortfarande enkelt att se om skärmen är ljusare eller mörkare, gulare eller blåare.

Med vänliga hälsningar

Stefan
 

stefohl

Aktiv medlem
Visst, jag är helt med på det men du har ju två alternativ och det är väl i så fall inte givet att den fabrikskalibrerade skulle vara den som harmonierade bäst med din utskrivna print eller hur. Det kan väl lika gärna vara den andra.
Varför är det en så stor fördel med att hårdvarukalibrera en skärm? Jo, då gör du faktiskt en kalibrering, det vill säga att skärmen ställs in på den ljusstyrka och färgtemperatur som du vill att den ska ha innan du profilerar den (=mäter upp de färgegenskaper som skärmen har och skapar en profil som beskriver dessa egenskaper för program som kan läsa en ICC-profil).

Skärmar som inte kan hårdvarukalibreras kan också fås till rätt ljusstyrka och färgtemperatur. Men det görs genom att man lägger på en LUT på den signal som går ut från videokortet. Enklast kan man beskriva det som att man lägger på en kurvjustering på en 8-bitars bild. Ju kraftigare justering, desto större risk att resultatet inte blir så bra.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Varför är det en så stor fördel med att hårdvarukalibrera en skärm? Jo, då gör du faktiskt en kalibrering, det vill säga att skärmen ställs in på den ljusstyrka och färgtemperatur som du vill att den ska ha innan du profilerar den (=mäter upp de färgegenskaper som skärmen har och skapar en profil som beskriver dessa egenskaper för program som kan läsa en ICC-profil).

Skärmar som inte kan hårdvarukalibreras kan också fås till rätt ljusstyrka och färgtemperatur. Men det görs genom att man lägger på en LUT på den signal som går ut från videokortet. Enklast kan man beskriva det som att man lägger på en kurvjustering på en 8-bitars bild. Ju kraftigare justering, desto större risk att resultatet inte blir så bra.
Kan du förklara för mig varför inte alla RAW-konverterare har samma smidiga möjligheter som Lightroom att t.ex. enkelt kompensera "brightness" och "contrast" vid utskrifter? Jag tycker faktiskt det borde finnas i alla. Jag tycker de standardprofiler jag använt till min Epson SC-P600 och mina Epson- och Scandinavian-papper stämt rätt bra med färgerna (även då jag hade min starrstörda blick helt kvar) men däremot har jag ibland tyckt mig behöva öka framförallt "brightness" i själva utskriftsmodulen som sista åtgärd innan utskrift, trots att jag alltså konsekvent använder de ICC-profiler för skärmen som Spyder skapar och är hyfsat konsekvent i min efterbehandling .

Men eftersom jag nu kommer få en mycket mer ljusstark blick när även mitt högra öga opereras, så undrar jag ju hur det kommer bli när allt är klart. Jag upplever ju redan skärmen klarare och ljusare (vitare ljus) och då kanske jag kommer behandla mina bilder så att de faktiskt blir än mörkare i utskrift än de är idag men å andra sidan så kommer jag säkert uppleva utskrifterna som ljusare då än jag gör idag. Så huvudsaken är väl ändå att skärm och utskrift harmonierar så det stämmer väl i utskrift med det man ser på skärmen och det har ju synkat förr också så den relativa relationen bör ju inte förändras.

Det känns faktiskt lite konstigt just nu men det är redan nu väldigt mycket bättre det jag ser på skärmen än tidigare, så det kommer bli klart enklare framöver att efterbehandla bilderna och det är ju den stora vinsten för mig med detta. Jag kommer nog heller inte bli lika trött som tidigare då jag slipper anstränga mig lika mycket som förr.
 

stefohl

Aktiv medlem
Kan du förklara för mig varför inte alla RAW-konverterare har samma smidiga möjligheter som Lightroom att t.ex. enkelt kompensera "brightness" och "contrast" vid utskrifter? Jag tycker faktiskt det borde finnas i alla. Jag tycker de standardprofiler jag använt till min Epson SC-P600 och mina Epson- och Scandinavian-papper stämt rätt bra med färgerna (även då jag hade min starrstörda blick helt kvar) men däremot har jag ibland tyckt mig behöva öka framförallt "brightness" i själva utskriftsmodulen som sista åtgärd innan utskrift, trots att jag alltså konsekvent använder de ICC-profiler för skärmen som Spyder skapar och är hyfsat konsekvent i min efterbehandling .
Det är ju många som klagar på att printarna blir mörkare än skärmen. Det finns två orsaker till detta, många har sin skärm kalibrerad till alldeles för hög ljusstyrka. Skärmen bör ligga på en ljusstyrka på 100-120 cd/m2 för de flesta användare. Den andra orsaken är att man ser på printarna i för svagt ljus. En ICC-profil är gjord utifrån att printen ska ses i en belysning på 500 lux. Ser man bilden i svagare ljus så ser skärmen för ljus ut.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Det är ju många som klagar på att printarna blir mörkare än skärmen. Det finns två orsaker till detta, många har sin skärm kalibrerad till alldeles för hög ljusstyrka. Skärmen bör ligga på en ljusstyrka på 100-120 cd/m2 för de flesta användare. Den andra orsaken är att man ser på printarna i för svagt ljus. En ICC-profil är gjord utifrån att printen ska ses i en belysning på 500 lux. Ser man bilden i svagare ljus så ser skärmen för ljus ut.
Jag har alltid endagsljuslampa när jag jämför skärm och print men det behöver man ju inte hålla på med hela tiden utan det gör i alla fall jag bara när jag kalibrerat om med jämna mellanrum enligt de påminnelser jag får från programmet. Vet man att man har bra synk mellan skärm och print så behöver man ju inte skruva på det ständigt och jämt men det är bra att ha en möjlighet att finlira i RAW-konverteraren som Lightroom ger men jag skriver detta särskilt därför att Lightroom ju inte är min favoritkonverterare och det är den inte av flera skäl. Det största skälet är nog i grunden att jag föredrar sessionsupplägg framför att ha allt i samma databas.
 
ANNONS